byta dragkrok

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

mattias.j
Användare
Inlägg: 63
Blev medlem: ons apr 28, 2010 10:43
Ort: karlstad

byta dragkrok

Inlägg av mattias.j » lör maj 21, 2016 11:49

Fick en 2;a på besiktningen.
Indikeringen på mitt demonterbara drag att det är i låst läge var kaputt (påbackat) i övrigt full funktion.

Letade efter ett begagnat thule brink ,enbart kroken. ingen framgång på det, ett nytt svindyrt.

Köpte ett nytt fast drag på dragkrokslagret till en femtedel av priset av thule brink, snabb leverans åxå.

Allt som krävdes efter olika bud på bilbesiktningen var avreggning + skruva bort vital del på det demonterbara draget och sedan montera det nya fasta draget.

Skulle helt enkelt visa upp bilen att draget inte var brukbart.
Efter det så behöver jag inte återkomma förrän nästa år som vanligt.

Behövde alltså inte åka in direkt och besikta på nytt.

Detta gällde för helbilsgodkänd bil, tydligen så var det annorlunda för äldre fordon.
kör jeep ADMIRAL = commander crd-06 med 33"däck, höjd med 4"superlift.
Volvo tgb11-75 ,höjd med 38,5 boggers och vw transporter-04 nio-säten(familjebil+packning)

joker_fly
Rutinerad
Inlägg: 345
Blev medlem: fre apr 01, 2011 10:03

Re: byta dragkrok

Inlägg av joker_fly » lör maj 21, 2016 20:12

Gjorde samma resa i veckan =) 2a på ej avmonterings bart drag
Demonterbart bosal drag som var kasst, nytt kosta 4000kr

Har 2tums rör fäste på min bil som hela bosal kittet sitter i ryckte ur detta (sitter endast med en genomgående bult )

Satte i ett klassikt usa drag 2tums rakt fäste med kula i änden och åkte till bil lotteriet

blev en reg beskikning av det hela a 380 kr (bytt från avtagbart till fast kula =)

Så det blev jag nöjd med
Suburban 2003 personbil
Dodge Ram 1500 2001 Projekt !!!
Såld Suburban K1500 AWD 2003
Såld Wk Jeep 2005 Hemi QD2
SÅLD Dodge 2500 1996 V10 4x4

Distordera
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43

Re: byta dragkrok

Inlägg av Distordera » tis maj 24, 2016 13:33

Nån som vet hur det funkar med gammal bli typ '81?

Har ingen draganordning i dag men en fin platta att skruva fast en i.

Bör jag ta av den inför bes. eller är det bara att åka igenom? Hörde nåt om nya regler...
Jeep J20 -81

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: byta dragkrok

Inlägg av niva_mats » tis maj 24, 2016 18:58

Ett bra tips är att läsa på bilprovningens sida om just dragbesiktning.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: byta dragkrok

Inlägg av sos » tis maj 24, 2016 20:50

T.ex. Suzuki Grand Vitara så får man inte montera fast drag eftersom dragkroken skymmer regplåten och draget skall ju bara monteras dit då man skall dra släp.

Sagt på Bilprovningen.

Men kan man flytta nummer plåten med belysning och allt... skulle jag tro -kom inte på att fråga.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Distordera
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43

Re: byta dragkrok

Inlägg av Distordera » ons maj 25, 2016 14:58

niva_mats skrev:Ett bra tips är att läsa på bilprovningens sida om just dragbesiktning.
Bilprovningen hänvisade i sin tur vidare till Transportstyrelsen.

Sammanfattningsvis gäller följande:
Har du en personbil eller lätt lastbil där högsta tillåtna släpvagnsvikt finns med i vägtrafikregistret så är det bara att montera en draganordning utan att regbesikta.

Om du redan har en inskriven anordning och du vill ta bort den måste du däremot regbesikta.

Här kommer lite citat som stödjer min tes.
"De nya reglerna innebär att en typgodkänd personbil eller lätt lastbil, som får en typgodkänd kopplingsanordning eftermonterad, inte längre behöver genomgå en registreringsbesiktning."

"De nya reglerna gäller för en EU-typgodkänd personbil klass I, när man monterar en typgodkänd kopplingsanordning som är avsedd för fordonet, under förutsättning att uppgifter om maximal släpvagnsvikt finns i vägtrafikregistret (VTR)."

"Förändringen gäller även för en lätt lastbil, alltså en lastbil som har en högsta tillåtna totalvikt om maximalt 3500 kg. Samma sak här, undantaget gäller för en EU-typgodkänd lastbil och kopplingsanordningen som monteras ska vara typgodkänd och avsedd för fordonet och uppgift om maximal släpvagnsvikt ska finnas i VTR."

"De nya reglerna gäller inte för personbil klass II, det vill säga husbilar."

"I samband med demontering behöver man inte registreringsbesikta fordonet under förutsättning att uppgifterna om draganordning inte finns i VTR. Finns det uppgifter noterade i VTR om kula eller demonterbar kula och man har plockat bort kulan så ska fordonet registreringsbesiktas."
Jeep J20 -81

Skriv svar