Koppla in extraljus på Datsun 720
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Koppla in extraljus på Datsun 720
Hur bär jag mig åt för att på bästa sätt koppla in extraljus i "baklängessystemet" på en Datsun 720?
Det ser ut som följer:
Ljuskontakten sitter kopplad mellan plus och säkringsdosan. Det man bryter med den är alltså om säkringarna till lyset skall få ström eller ej.
Från säkringsdosan går sedan vidare matning till lamporna, ena säkringen går till samtliga strålkastare till vänster sida (dvs. både hel och halv), andra säkringen till motsvarande på höger.
Både hel- och halvljusen har konstant matning när lyset är på, och matas via det stift som i de flesta bilar används till jord.
Från halv- och helljusstiften går sedan vidare kablar till ljusrelät. Det relät styr är alltså vilken glödtråd på lampan som skall jordas, halv- eller hel.
Slutligen, spaken för avbländning. När den står i läget för halvljus så skickar den styrström till relät, när man slår på helljuset så bryts styrströmmen till relät, alltså är det lite baklänges även detta.
Hur kopplar jag bäst in extraljus på detta system?
Jag vill ju att de skall tändas och släckas tillsammans med ordinarie helljus, och jag vill inte heller dra all matning genom ljuskontakten med risk att överbelasta denna.
En tanke jag får, mata extraljusrelät direkt från batteriet, koppla styrström till detta från ljussäkringen (så de bara kan lysa i läge 2, annars skulle de lysa även på parkeringsljus och med ljuset avslaget), och koppla in jorden från lamporna strax före original ljusrelä så att lamporna inte får jord om inte helljuset är på.....eller finns det någon anledning till att inte detta skulle fungera?
Det ser ut som följer:
Ljuskontakten sitter kopplad mellan plus och säkringsdosan. Det man bryter med den är alltså om säkringarna till lyset skall få ström eller ej.
Från säkringsdosan går sedan vidare matning till lamporna, ena säkringen går till samtliga strålkastare till vänster sida (dvs. både hel och halv), andra säkringen till motsvarande på höger.
Både hel- och halvljusen har konstant matning när lyset är på, och matas via det stift som i de flesta bilar används till jord.
Från halv- och helljusstiften går sedan vidare kablar till ljusrelät. Det relät styr är alltså vilken glödtråd på lampan som skall jordas, halv- eller hel.
Slutligen, spaken för avbländning. När den står i läget för halvljus så skickar den styrström till relät, när man slår på helljuset så bryts styrströmmen till relät, alltså är det lite baklänges även detta.
Hur kopplar jag bäst in extraljus på detta system?
Jag vill ju att de skall tändas och släckas tillsammans med ordinarie helljus, och jag vill inte heller dra all matning genom ljuskontakten med risk att överbelasta denna.
En tanke jag får, mata extraljusrelät direkt från batteriet, koppla styrström till detta från ljussäkringen (så de bara kan lysa i läge 2, annars skulle de lysa även på parkeringsljus och med ljuset avslaget), och koppla in jorden från lamporna strax före original ljusrelä så att lamporna inte får jord om inte helljuset är på.....eller finns det någon anledning till att inte detta skulle fungera?
Datsun King Cab - Gårdstraktorn
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 237
- Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
- Ort: Lammhult, Småland
Re: Koppla in extraljus på Datsun 720
Så här: köp ett vanligt 4stiftsrelä, med beteckningarna 30 85 86 87 , 30 till plus på batteriet via en säkring, 85 till plus ut från ljuskontakten eller ut från tändningslåset, 86 till heljusstiftet på originallampan (då slår reläet till när det får jord när du slår på helljuset, och slutligen 87 till extraljusens plus. Lycka till
Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 237
- Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
- Ort: Lammhult, Småland
Re: Koppla in extraljus på Datsun 720
Du kan ju naturligtvis också ta ett 5stifts relä med dubbla 87or (30 85 86 87 87)
Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
Re: Koppla in extraljus på Datsun 720
Sist jag va irriterad på det japanska systemet så kopplade jag in från blinkersspakens signalkabel till mitt extraljusrelä. Bara att mäta vilken kabel som har ström när du slår på och av helljuset. Reläet kopplade jag in som vilket annat relä som helst.
ÖNSKAR KÖPA EN VALP! (ej c202)
Re: Koppla in extraljus på Datsun 720
Bara det att det kommer ingen ström någonstans när man har på helljus, det bryter styrströmmen till det växlande relät som då slår om till hel.
Skall prova enligt Frasses tips.
Skall prova enligt Frasses tips.
Datsun King Cab - Gårdstraktorn
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.