Hi-Lift first responder eller en Farm Jack från Jula?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

r8n
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: lör jun 20, 2015 12:32
Ort: Stockholm

Hi-Lift first responder eller en Farm Jack från Jula?

Inlägg av r8n » mån apr 18, 2016 8:06

En Hi-Lift-domkraft verkar vara ett multiverktyg. Har ingen egen erfarenhet av dem. Ska man köpa den dyra originalversionen eller går det lika bra med en billig kinakopia?

Hi-Lift First Responder har en rejäl fot med en massa möjligheter tillsammans med en rejäl prislapp på drygt 3000 kr.
http://firstresponder.hi-lift.com/features.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Hi-Lift first responder eller en Farm Jack från Jula?

Inlägg av Wältmeister » mån apr 18, 2016 8:26

Har själv ägt och använt, under 15 år, 4 olika höglyftande domkrafter.
2 st Hi-Lift och 2 st Farm Jack.
Funktionen hos "den riktiga" Hi-Lift överstiger vida Kinakopian Farm Jack.
Farm Jack kan vara minst sagt livsfarlig vid nedsänkning.
Inte bara jag, utan flera andra, har råkat ut för att den okontrollerat fallit då man har för avsikt att lugnt sänka ner den.
Vet även 2 fall när den gjutna "toppöglan" brustit på Farm Jack.

Hi-Lift´s pumprör går lätt att demontera, om det t ex är trångt i garaget så att röret tillfälligt kan ersätts med ett kortare dito.
Härutöver har jag temporärt "fixat styrningen" på en TJ genom att träda HI-Lift´ens rör utanpå styrstaget och med ett spännband om styrarmarna tagit mig hem, några km, vääääldigt sakta.

Jag vet att mitt inlägg kommer bemötas med divergerande åsikter.

Men som blingbling på takräcket duger en Farm Jack från JULA för 399:-.
Senast redigerad av Wältmeister den mån apr 18, 2016 8:38, redigerad totalt 2 gång.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

r8n
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: lör jun 20, 2015 12:32
Ort: Stockholm

Re: Hi-Lift first responder eller en Farm Jack från Jula?

Inlägg av r8n » mån apr 18, 2016 8:32

Det jag läser på nätet säger ungefär desamma. Köp original.

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Hi-Lift first responder eller en Farm Jack från Jula?

Inlägg av Engman2 » mån apr 18, 2016 8:58

Det är som med allt annat, man får vad man betalar för :wink:

Men min från jula tycker jag har fungerar alldeles ypperligt :tumbup:
Senast redigerad av Engman2 den mån apr 18, 2016 12:00, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Re: Hi-Lift first responder eller en Farm Jack från Jula?

Inlägg av Marcus-84 » mån apr 18, 2016 9:28

Jag har en kinamodell men jag betalade ca 800 för den när jag köpte den ca 2008. Den har fungerat väldigt bra å har använt den skarpt vid ett flertal tillfällen. Visst är en orginal kanske bättre men tycker man inte att det är värt å lägga dom extra pengarna på en orginal, så köp en kopia.

Sen är det många som säger att orginal är bäst men dom har aldrig heller provat en kopia, så hur kan dom veta?
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Hi-Lift first responder eller en Farm Jack från Jula?

Inlägg av Wältmeister » mån apr 18, 2016 10:32

Marcus-84 skrev:Jag har en kinamodell men jag betalade ca 800 för den när jag köpte den ca 2008. Den har fungerat väldigt bra å har använt den skarpt vid ett flertal tillfällen. Visst är en orginal kanske bättre men tycker man inte att det är värt å lägga dom extra pengarna på en orginal, så köp en kopia.

Sen är det många som säger att orginal är bäst men dom har aldrig heller provat en kopia, så hur kan dom veta?
Som jag skrev uppe i tråden så har jag under mer än 15 års tid erfarenhet av både original och pirat, så jag tar mig friheten att påstå att jag vet att Hi-Lift är bättre/säkrare än Farm Jack. :wink:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Hi-Lift first responder eller en Farm Jack från Jula?

Inlägg av Ninetoes » mån apr 18, 2016 11:42

Jag har en sån kopia från Jula. Har haft den sedan strax efter Dackefejden och hittils har den varit till belåtenhet. Det är ju en rätt enkel En dusch med WD-40 eller annan kuckelimuckmedicin brukar behövas eftersom den åker på mitt takräcke och lätt börjar kärva utan smörjning.

Toppöglan är precis som Wälstis påpekar bara skräp. Jag har för mig att jag drog av min när jag använde den som en "mekanisk vinsch" och liksom satt på marken och liksom "rodde" upp en fastkörd Pajero när den brast, men byter man i förebyggande syfte ut öglan mot ett shackel så funkar det bra.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Hi-Lift first responder eller en Farm Jack från Jula?

Inlägg av svana » mån apr 18, 2016 14:21

Jag och polarn lyfter en axel i taget på hans 11-bil och på min 13-bil fullastad med verktyg.. hållt i 6 år nu.. blivit krokig en gång och riktade den spikrak i hydraulpressen.
Klart man inte kryper under bilen upplyft.. men den kopian har fungerat superbra.
Som tidigare skribent skrivit.. noga med smörjspray för att mekaniken skall löpa lätt så är den billiga kopian värd sina pengar.
Min kostade visserligen över 1000kr och minms inte var den köptes..inte JULA iaf men kanske samma märke??

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Hi-Lift first responder eller en Farm Jack från Jula?

Inlägg av svana » mån apr 18, 2016 14:21

Jag och polarn lyfter en axel i taget på hans 11-bil och på min 13-bil fullastad med verktyg.. hållt i 6 år nu.. blivit krokig en gång och riktade den spikrak i hydraulpressen.
Klart man inte kryper under bilen upplyft.. men den kopian har fungerat superbra.
Som tidigare skribent skrivit.. noga med smörjspray för att mekaniken skall löpa lätt så är den billiga kopian värd sina pengar.
Min kostade visserligen över 1000kr och minms inte var den köptes..inte JULA iaf men kanske samma märke??

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Hi-Lift first responder eller en Farm Jack från Jula?

Inlägg av Portland » mån apr 18, 2016 16:38

Om man vill ha pengarna kvar inom offroadhobbyn kan man ju annars skippa just Jula och kolla tex här:
http://www.umeaoffroad.se/hi-lift/" onclick="window.open(this.href);return false;

RedNek
Rutinerad
Inlägg: 373
Blev medlem: tor maj 01, 2014 8:58
Ort: Utanför Umeå

Re: Hi-Lift first responder eller en Farm Jack från Jula?

Inlägg av RedNek » tis apr 19, 2016 9:05

Om man vill ha pengarna kvar inom offroadhobbyn kan man ju annars skippa just Jula och kolla tex här:
http://www.umeaoffroad.se/hi-lift/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad bra att det kom upp, jag vill helst gynna de lokala eldsjälar som kämpar på :tumbup: för er.
Så vill jag helst tro att Umeoffroad´s Hilift har bättre kvalitet, är det någon som vet mer om den?
- To Live Beyond Requirements -

Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Hi-Lift first responder eller en Farm Jack från Jula?

Inlägg av Wältmeister » tis apr 19, 2016 10:55

Vad jag vet så tillhandahåller han såväl Hi-Lift som Farm Jack.
Gynnar själv Mathias genom att handla från hans företag.
Har f n en order liggande hos Umeå Offroad. :wink:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

StarvinMarvin
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: sön feb 03, 2013 9:47
Ort: Umeå/Rödåsel

Re: Hi-Lift first responder eller en Farm Jack från Jula?

Inlägg av StarvinMarvin » tis apr 19, 2016 20:42

Ibland är det bara för underbart att ha företag då man då och då går in på ett forum o läser dessa underbara kommentarer :D Skönt att höra att ni är nöjda och att man hittils inte skämt ut sig fullständigt ;) Tackar för de vänliga orden o nu blev det betydligt roligare att jobba ikväll :) Jag har bara kört med dragonwinchmodellen som jag har på hemsidan hittils o jag har haft problem med 1 av dem men de andra jag testat har funkar kanon. DOCK kan sägas att den jag hade problem med kördes helt torr utan smörjning.. Smörjning av sin hilift är A och O. Men då företag som ska använda hiliften dagligen så rekommenderar jag en äkta för att vara på den säkra sidan :) Men för oss helgracers så duger nog de billigare modellerna :)
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar