Löstagbar winch

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Sune
Rutinerad
Inlägg: 469
Blev medlem: lör apr 03, 2010 20:41
Ort: Södertörn

Re: Löstagbar winch

Inlägg av Sune » tor mar 24, 2016 21:24

Starkare är alltid skönt att ha.
Fast på min 11:a bil hade jag en elvinsch på strax över 4 ton (Warn XD 9000 24v), den drog upp den bilen i alla lägen jag hamnade.

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Löstagbar winch

Inlägg av svana » fre mar 25, 2016 9:57

Exakt varför vill du ha löstagbar winch? Montera en framåt och en bakåt är det jag rekommenderar.

Om du väljer en kinawinch bör du inte understiga dragkraft 13000lbs iaf, det är mitt råd.
Jag har en sån framåt på min 13-bil, och en 15000lbs bakåt.
Det fungerar mycket bra.

r8n
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: lör jun 20, 2015 12:32
Ort: Stockholm

Re: Löstagbar winch

Inlägg av r8n » fre mar 25, 2016 15:48

Jag vill inte att bilen ska bli längre än vad den är. Nu är den 5 meter och några centimeter. Använder bilen till allt möjligt och winchen behövs bara när vi ska ut i skogen. Bästa stället vore att placera den under baksätet och dra ut linan förbi motorn och under kylaren. Fast då borde man ha en smal trumma med större diameter för att den ska linda upp sig rätt. Ungefär som originalwinchen. Denna lösning verkar lite för krånglig för att jag ska klara det.

Flyttar man upp ena bromsservot skulle den kunna rymmas framför motorn. Finns ju mycket plats mellan motor och kylare.

Kinawinch verkar vara en risktagning. Kanske mer värt att satsa på en Warn-winch. Med lång lina så man kan dubbla dragkraften.

Svana: Hur ofta winchar du bakåt?

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Löstagbar winch

Inlägg av macke » fre mar 25, 2016 16:41

Man brukar ju säga "man får vad man betalar för". Men när det gäller winschar från Kina tycker jag dom funkar riktigt bra med tanke på att du får hem dom för 2500:- ink frakt. Du får kanske byta fett i den men annars funkar dom klockrent. Majoriteten kan nog säga att dom funkar bra än inte :)

Inte snabba men dom drar upp en :tumbup:
TGB 13

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Löstagbar winch

Inlägg av svana » fre mar 25, 2016 16:46

Nästan alltid.. när mad hasat i sidled framför ett gäng stöddiga björkar eller om man står med en sprängsten eller stubbe mot eller under redan krökta styrstag.
Eller om man chansar över krondiken och bilen står på nosen mot andra dikeskanten..
Bakwinch anser jag vara viktigare än framwinch..
..du kommer oftare loss åt det hållet du kom ifrån. Sedan tar man ett nytt försök i ett nytt spår.

Angående framwich.. helt perfekt att montera mellan rambenen i fronten på en tgb. Polarns 11-bil har vi monterat en kinawinch 13000lbs i fonten mellan rambenen, precis som snuddar styrarmen på styrväxeln.. suttit där i 4 år nu i lera och vattenkörningar.. fungerar perfekt.
Dessutom en positiv lyftande kraft vid winchning, då den sitter i en bra höjd förhållande till hjul och axlar.

r8n
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: lör jun 20, 2015 12:32
Ort: Stockholm

Re: Löstagbar winch

Inlägg av r8n » fre mar 25, 2016 16:51

Svana: Hur monterade du winchen som drar bakåt?

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Löstagbar winch

Inlägg av svana » fre mar 25, 2016 17:18

Skall bli en byggtråd om min lösning på terrangbil.net.. men nåt har hänt med datorn och jag får ingen ordning på uppladdning av bilderna.

Winchen är en 15000lbs.. den sitter mellan rambenen under baksätet.. sticker upp genom ett tight hål i golvet under en isolerad glasfiberlåda, med ett förlängt vred genom lådan för att frigöra linan. Detta vredet kommer man åt mellan bakre sittdynorna.
Linan är av syntetisk typ som löper under golvet och genom en ränna på tanktaket, ut genom en svarvad högglanspolerad hylsa svetsad igenom bakstötfångaren, precis ovanför draget.

Kom och kika om du har tid och lust. :tumbup:

r8n
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: lör jun 20, 2015 12:32
Ort: Stockholm

Re: Löstagbar winch

Inlägg av r8n » fre mar 25, 2016 19:11

Absolut. När som helst. :-)

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Löstagbar winch

Inlägg av svana » lör mar 26, 2016 7:24

Du är välkommen. Bilen står utomhus på orginalhjul för tillfället men kan visas på plats.
Håller på breddar fälgar och bygger beadlock i verkstan.
PM.a mig när du har tider att komma förbi, så visar jag gärna. :tumbup:

r8n
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: lör jun 20, 2015 12:32
Ort: Stockholm

Re: Löstagbar winch

Inlägg av r8n » tis mar 29, 2016 19:13

Så var köper man en 24V Winch? Fabrikat eller tillverkningsland inte så viktigt bara den fungerar. Bör väl vara på minst 9000 lbs dragkraft. Förhoppningsvis behöver den inte användas men det är dumt att köra i skogen på egen hand utan winch.

6300
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Ort: Strängnäs

Re: Löstagbar winch

Inlägg av 6300 » tis mar 29, 2016 20:12

r8n skrev:Så var köper man en 24V Winch? Fabrikat eller tillverkningsland inte så viktigt bara den fungerar. Bör väl vara på minst 9000 lbs dragkraft. Förhoppningsvis behöver den inte användas men det är dumt att köra i skogen på egen hand utan winch.
Kolla Umeå offroad :tumbup:

Skriv svar