15" 16" vs 17" 18"
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
15" 16" vs 17" 18"
många här kör med ju med 15 eller 16 fälgar men många usa byggen har 17 18
vad är fördelarna och nackdelarna mellan dom?
vad är fördelarna och nackdelarna mellan dom?
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
Re: 15" 16" vs 17" 18"
Kan det vara så att 15-16" fälgar inte går på över bromsarna utan att fila på oken eller göra om fälgarna? Och vissa däck görs inte ens i 15"
Senast redigerad av macke den sön mar 20, 2016 21:21, redigerad totalt 1 gånger.
TGB 13
-
- Rutinerad
- Inlägg: 431
- Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
- Ort: Sthlm / Täby
Re: 15" 16" vs 17" 18"
Jag skulle nog våga säga; inga!
Dyrare i inköp och tillför förmodligen ingenting i terrängegenskaper. Mer bling bara.
Imho.
Mvh Filip
Dyrare i inköp och tillför förmodligen ingenting i terrängegenskaper. Mer bling bara.
Imho.
Mvh Filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget...
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget...
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Re: 15" 16" vs 17" 18"
Kollegan har en Cheva pickis -07...han får inte på nåt mindre än 17"...så det är en anledning att använda 17" el 18".
I skogen finns det inga fördelar med stora fälgar...det är gummit som ska flexa och greppa...inte fälgen.
I skogen finns det inga fördelar med stora fälgar...det är gummit som ska flexa och greppa...inte fälgen.
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 15" 16" vs 17" 18"
Jag vill nog påstå att man får något bättre sidostabilitet med större fälgar/lägre profil.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Re: 15" 16" vs 17" 18"
greppa är nog inget problem när man ser dom köra
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Re: 15" 16" vs 17" 18"
Det stämmer, helt klart trevligare köregenskaper på väg med ."lågprofil" om man nu kan kalla det det.Ninetoes skrev:Jag vill nog påstå att man får något bättre sidostabilitet med större fälgar/lägre profil.
Jag åker ju 285/75-16...vet inte vad det motsvarar i 18" men antar att den skulle bli stabilare på asfalt. Å andra sidan skulle jag inte vilja åka 18" bland stenarna i skogen.
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 15" 16" vs 17" 18"
I skogen är det bättre med mindre fälgar och bättre flex av hjulen med låg lufttryck.
Är det däremot en resebil eller expeditions bil är det bättre stabilitet med tunglastad bil om man använder större fälgar mycket gummi blir gungig svampig och tungt att driva . Höja man trycket slits dom i förtid istället.
Och så är ju bromsskivan en anledning helt klart .
Är det däremot en resebil eller expeditions bil är det bättre stabilitet med tunglastad bil om man använder större fälgar mycket gummi blir gungig svampig och tungt att driva . Höja man trycket slits dom i förtid istället.
Och så är ju bromsskivan en anledning helt klart .
Patrol Y61 2006 3,0 dci
Patrol Y61 2008 3,0 crd
Patrol Y61 2004 3,0 dci
Patrol K160 1989 3,3td vänta på restauration
Patrol K160 1987 3,3td
With a Patrol you get stuck where others will never get!
Patrol Y61 2008 3,0 crd
Patrol Y61 2004 3,0 dci
Patrol K160 1989 3,3td vänta på restauration
Patrol K160 1987 3,3td
With a Patrol you get stuck where others will never get!