"Award" LED Ramp (Swedol), erfarenheter?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

kumpe
Användare
Inlägg: 37
Blev medlem: tis nov 17, 2015 22:50

"Award" LED Ramp (Swedol), erfarenheter?

Inlägg av kumpe » sön feb 28, 2016 21:14

Någon som har erfarenheter av denna eller märket? Är den värd pengarna?

http://www.swedol.se/award-bcs-1060x-led-ljusramp.html" onclick="window.open(this.href);return false;

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: "Award" LED Ramp (Swedol), erfarenheter?

Inlägg av sebringZ28 » sön feb 28, 2016 21:31

Ingen aning men följer tråden då jag också kikat på den!

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: "Award" LED Ramp (Swedol), erfarenheter?

Inlägg av klirre » sön feb 28, 2016 22:09

Personligen tycker jag att det är för billigt och enkelt att handla på nätet för att motivera ett sådant köp.
Och personligen tror jag den är för klen för att ha som fjärrljus om det inte är någon form av superchip...

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

kumpe
Användare
Inlägg: 37
Blev medlem: tis nov 17, 2015 22:50

Re: Sv: "Award" LED Ramp (Swedol), erfarenheter?

Inlägg av kumpe » sön feb 28, 2016 22:33

klirre skrev:Personligen tycker jag att det är för billigt och enkelt att handla på nätet för att motivera ett sådant köp.
Och personligen tror jag den är för klen för att ha som fjärrljus om det inte är någon form av superchip...

Mvh//Klirre
Jag tar gärna emot förslag på mer prisvärda ramper i samma storlek om du har några.
Har kollat allt från svenska sidor till aliexpress men har inte hittat något som känns klockrent.

Kan tillägga att den skall ersätta en gammal trött halogenramp från Hella i samma storlek som mest tillför bredd på ljuset. Den kommer att komplettera två extraljus som ger bra räckvidd, det saknas bara lite kräm på sidorna...

Klarrre
Rutinerad
Inlägg: 365
Blev medlem: tor feb 24, 2011 22:06
Ort: Lerum
Kontakt:

Re: "Award" LED Ramp (Swedol), erfarenheter?

Inlägg av Klarrre » mån feb 29, 2016 19:42

Hade lagt mina pengar på en sånhär istället. :tumbup:
Nya 5D tekniken lyfter diodljuset ett snäpp till och trevligt med 5w dioder (betydligt fler sånna än den från swedol)

Kommer själv köpa en 20" och en 52" till min jeep i höst med CREE 5D teknik :tumbup:

http://www.aliexpress.com/item/CREE-210 ... 261.ROp5cc" onclick="window.open(this.href);return false;

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: "Award" LED Ramp (Swedol), erfarenheter?

Inlägg av sebringZ28 » mån feb 29, 2016 20:33

Tack för tipset, beställer en sådan!

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

kumpe
Användare
Inlägg: 37
Blev medlem: tis nov 17, 2015 22:50

Re: "Award" LED Ramp (Swedol), erfarenheter?

Inlägg av kumpe » mån feb 29, 2016 20:53

Klarrre skrev:Hade lagt mina pengar på en sånhär istället. :tumbup:
Nya 5D tekniken lyfter diodljuset ett snäpp till och trevligt med 5w dioder (betydligt fler sånna än den från swedol)

Kommer själv köpa en 20" och en 52" till min jeep i höst med CREE 5D teknik :tumbup:

http://www.aliexpress.com/item/CREE-210 ... 261.ROp5cc" onclick="window.open(this.href);return false;
Precis sådana tips man är ute efter... :)
Har du någon erfarenhet av just den du länkade till eller bara tekniken generellt?

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: "Award" LED Ramp (Swedol), erfarenheter?

Inlägg av cherokeex2 » mån feb 29, 2016 21:05

Klarrre skrev:Hade lagt mina pengar på en sånhär istället. :tumbup:
Nya 5D tekniken lyfter diodljuset ett snäpp till och trevligt med 5w dioder (betydligt fler sånna än den från swedol)

Kommer själv köpa en 20" och en 52" till min jeep i höst med CREE 5D teknik :tumbup:

http://www.aliexpress.com/item/CREE-210 ... 261.ROp5cc" onclick="window.open(this.href);return false;
Köpte en sån från ebay på 23" och 336w.
Den lyser upp bra åt sidorna och ett par meter in i skogen.
Längden är väll inte mycket längre än orginal helljuset är men det kan ju vara för att min är lite felriktad just nu.

Andra nackdelen är att den stör ut radion när den har varit tänd en stund.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

hesselgren
Beroende
Inlägg: 1391
Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
Ort: Stockholm

Re: "Award" LED Ramp (Swedol), erfarenheter?

Inlägg av hesselgren » mån feb 29, 2016 21:25

cherokeex2 skrev:
Klarrre skrev:Hade lagt mina pengar på en sånhär istället. :tumbup:
Nya 5D tekniken lyfter diodljuset ett snäpp till och trevligt med 5w dioder (betydligt fler sånna än den från swedol)

Kommer själv köpa en 20" och en 52" till min jeep i höst med CREE 5D teknik :tumbup:

http://www.aliexpress.com/item/CREE-210 ... 261.ROp5cc" onclick="window.open(this.href);return false;
Köpte en sån från ebay på 23" och 336w.
Den lyser upp bra åt sidorna och ett par meter in i skogen.
Längden är väll inte mycket längre än orginal helljuset är men det kan ju vara för att min är lite felriktad just nu.

Andra nackdelen är att den stör ut radion när den har varit tänd en stund.
prövat att dra ekrk till lampan? eller annan skärmad kabel.. lamphusen brukar va helt i alu va? borde inte komma ut mycke där så kabeln är väl d jag skulle testa byta iaf. jag skulle ansluta kabelns skärm i lamphuset men inte i bilen.

Klarrre
Rutinerad
Inlägg: 365
Blev medlem: tor feb 24, 2011 22:06
Ort: Lerum
Kontakt:

Re: "Award" LED Ramp (Swedol), erfarenheter?

Inlägg av Klarrre » mån feb 29, 2016 21:49

Har använt en del tidigare ledramper med äldre CREE teknik och är väldigt nöjd, dem sprider väldigt omkring sig och åt sidorna vilket jag som kör mycket skogsväg och utmed åkrar gillar så man ser djuren, det är dem i diket 25m ut jag är rädd för, inte dem som knatar över 2 kilometer bort.
Men den nya 5D tekniken sägs lyckas kombinera CREE diodernas effekt med Philips (som pencilbeam på fjärrljus) och få en riktigt shysst kombo.

Sen är ju dem nya på 5w istället för dem äldre som körde med 3w dioder.

CREE- Kortare men mycket bredare ljus, tänk typ arbetsljus alla skogsmaskin.
Philips- Som ett pencilbeam extraljus, lyser hyffsat fram men inte mycket åt sidorna.
Epistar- En äldre typ av pencilbeam diod, klart utdaterad / utklassad av philipsdioderna.

Edit: På tal om radiostörningar så tycker jag inte dem stör mer än "gamla hederliga" xenonkonveterade extraljus.

Jämförelse med 3w ramper på 23"
Äldre cree 4D teknik och den nya 5D som ger bredare / längre ljus.
https://www.youtube.com/watch?v=42yC_WF6Rfo" onclick="window.open(this.href);return false;

Och skillnaden på CREE och Philips dioder.
https://www.youtube.com/watch?v=0RBeShPFvVE" onclick="window.open(this.href);return false;
kumpe skrev:
Klarrre skrev:Hade lagt mina pengar på en sånhär istället. :tumbup:
Nya 5D tekniken lyfter diodljuset ett snäpp till och trevligt med 5w dioder (betydligt fler sånna än den från swedol)

Kommer själv köpa en 20" och en 52" till min jeep i höst med CREE 5D teknik :tumbup:

http://www.aliexpress.com/item/CREE-210 ... 261.ROp5cc" onclick="window.open(this.href);return false;
Precis sådana tips man är ute efter... :)
Har du någon erfarenhet av just den du länkade till eller bara tekniken generellt?

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: "Award" LED Ramp (Swedol), erfarenheter?

Inlägg av cherokeex2 » mån feb 29, 2016 22:34

hesselgren skrev:
cherokeex2 skrev:
Klarrre skrev:Hade lagt mina pengar på en sånhär istället. :tumbup:
Nya 5D tekniken lyfter diodljuset ett snäpp till och trevligt med 5w dioder (betydligt fler sånna än den från swedol)

Kommer själv köpa en 20" och en 52" till min jeep i höst med CREE 5D teknik :tumbup:

http://www.aliexpress.com/item/CREE-210 ... 261.ROp5cc" onclick="window.open(this.href);return false;
Köpte en sån från ebay på 23" och 336w.
Den lyser upp bra åt sidorna och ett par meter in i skogen.
Längden är väll inte mycket längre än orginal helljuset är men det kan ju vara för att min är lite felriktad just nu.

Andra nackdelen är att den stör ut radion när den har varit tänd en stund.
prövat att dra ekrk till lampan? eller annan skärmad kabel.. lamphusen brukar va helt i alu va? borde inte komma ut mycke där så kabeln är väl d jag skulle testa byta iaf. jag skulle ansluta kabelns skärm i lamphuset men inte i bilen.
Jag lyssnar så sällan på radion så det stör mig inte.
Det vara mest bara för att testa om den skulle störa eller inte.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

Skriv svar