Research inför mitt-motor i suzuki

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

suzukiludde
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: ons feb 24, 2016 12:42
Ort: Vaggeryd

Research inför mitt-motor i suzuki

Inlägg av suzukiludde » ons feb 24, 2016 14:20

Hejsan.
Gå i tankarna att bygga en suzuki 413 med mitt-motor, dvs framhjulsdriven bils motorpaket med vlåda. Vet att spindlarna bygger på det sättet och därmed slipper fördelningslåda. Blir även spiraler runt om så kan flytta axlarna så det passas. Tänker att jag ska använda ett golf motorpaket eller ett volvo 850 motorpaket, beror mest på vikt skillnaden jämfört med kraften. Vill helst ha automat eller går den för extremt sakta då? Men undrar hur pass krångligt det är med kardaner, system, hastighet, lådan mm.
Om det finns någon byggtråd på ett sånt bygge så länka gärna.
Mvh Ludvig
Värnamo Jeep Klubb
"Laga aldrig något som inte är sönder"
- Suzuki samurai -87

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Research inför mitt-motor i suzuki

Inlägg av J Landin » ons feb 24, 2016 16:31

Hade planer på att bygga så på min tercel, det projektet skrotades av andra anledningar, men du kan ju kolla i terceltråden i min signatur!

Angående hastighet och utväxlingar så brukar det vara runt 4:1 i typ golfar, tröligtvis lite högre i en 850.
Med runt 4:1 blir det som en zukka med stenkrypare, men tänk på att du inte får nån högväxel!

På en ren skogsleksak hade jag nog satsat på valfritt framhjulsdrivet paket med automatlåda, då får du fin utväxling och lådan sköter växlandet!

Kardaner ska inte vara nått problem att skarva ihop för den som funderar på ett sånt här bygge.

Vad det gäller styrsystem för motor/låda så gäller det ju att plocka tillräckligt mycket från donatorbilen, är man osäker på vad som behövs så kan man ju prova att koppla isär del för del(om man har en fungerande donatorbil)!

Om du inte behöver massa effekt å vill ha en simpel dieselmotor och kan leva med manuell låda kan jag tipsa om motorpaket från caddy/skoda pickup, behöver istortsätt ingen mer el än till stoppmagnet(efter man har tagit bort immobilizern)!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Research inför mitt-motor i suzuki

Inlägg av macke » ons feb 24, 2016 20:42

Glöm inte svetsa diffen :)
TGB 13

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Research inför mitt-motor i suzuki

Inlägg av J Landin » ons feb 24, 2016 22:53

Såg att jag tagit bort terceltråden ur signaturen, här e den:
viewtopic.php?f=15&t=31998" onclick="window.open(this.href);return false;
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Research inför mitt-motor i suzuki

Inlägg av Fisketorp » tor feb 25, 2016 9:20

Är inte vw så smidigt byggda så typ låda, flexplatta etc från en bensin automat passar bolt on på en diesel rova från vw?
Då äldre bilar.

Vill minnas jag läst det när jag forskade i ämnet pga tyckte det verkade ju inte finnas vw diesel automat. men sett några bensinare på skroten. mk1 mk2 tänker jag på då.

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Research inför mitt-motor i suzuki

Inlägg av J Landin » tor feb 25, 2016 12:50

Så är det! "Alla" 4-cyl vw har samma delning mot lådan, däremot kan dom "luta" åt olika håll(framåt lr bakåt på en tvärställd)!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Research inför mitt-motor i suzuki

Inlägg av Lasse Suzican » tor feb 25, 2016 23:14

Fisketorp skrev:Är inte vw så smidigt byggda så typ låda, flexplatta etc från en bensin automat passar bolt on på en diesel rova från vw?
Tänk bara på att en diesel har kraftigare turbin iom att den går hårdare än en bensinare.
Kan även skilja en del i stallspeed....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

suzukiludde
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: ons feb 24, 2016 12:42
Ort: Vaggeryd

Re: Research inför mitt-motor i suzuki

Inlägg av suzukiludde » fre feb 26, 2016 13:11

Tack jätte mycket för svaren alla. Siktar nog åt en golf bensin motor med automat nu då vikten blir mycket mindre då. Japp nu blir man lite taggad inför bygget. Bara bygga en a-traktor och sälja först så man har en start budget.
Värnamo Jeep Klubb
"Laga aldrig något som inte är sönder"
- Suzuki samurai -87

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Research inför mitt-motor i suzuki

Inlägg av J Landin » fre feb 26, 2016 16:08

Kul!!

Det roliga med ett sånt bygge e ju att det inte behöver kosta speciellt mycket, bara köpa en lämplig donatorbil å plocka allt ifrån!

Som jag skrev i terceltråden så är elcentralen i golf3 jävligt smidig!

Lämplig donator:
http://www.blocket.se/stockholm/Vw_golf ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

suzukiludde
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: ons feb 24, 2016 12:42
Ort: Vaggeryd

Re: Research inför mitt-motor i suzuki

Inlägg av suzukiludde » fre feb 26, 2016 19:58

J Landin skrev:Kul!!

Det roliga med ett sånt bygge e ju att det inte behöver kosta speciellt mycket, bara köpa en lämplig donatorbil å plocka allt ifrån!

Som jag skrev i terceltråden så är elcentralen i golf3 jävligt smidig!

Lämplig donator:
http://www.blocket.se/stockholm/Vw_golf ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja det går hitta donator bil 500-1500kr med så och mycket mindre och kompaktare motorpaket och även lättare.
Värnamo Jeep Klubb
"Laga aldrig något som inte är sönder"
- Suzuki samurai -87

Skriv svar