Amatörbygge av takkorg, råd mottages...

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

kumpe
Användare
Inlägg: 37
Blev medlem: tis nov 17, 2015 22:50

Amatörbygge av takkorg, råd mottages...

Inlägg av kumpe » tis feb 02, 2016 20:25

Jag har med en god (svetskunnig) väns hjälp planer på att bygga en takkorg till min Pajero Sport. Främst för att det verkar jäkligt svårt att hitta att köpa färdig som passar, men också för att lära mig lite på kuppen.
Bilen används i huvudsak som jaktbil så tanken är att kunna lasta foder, byggmaterial och andra oömma tillbehör på taket. Troligvis blir det lite arbetsbelysning och nåt extraljus monterat på också.
Har i princip ingen erfarenhet av takkorgar så behöver lite råd gällande konstruktionen.
Är krenelerat galler en bra botten till korgen?
Hur tätt bör man ha "reglar" i botten av korgen med respektive utan galler? Med nät med tanke på att det inte skall flexa så mycket, utan nät med tanke på att det skall fungera praktiskt att frakta mindre detaljer...
Bör man basera bygget på ett par takräcken och leva med att den blir hög som fan eller finns det nåt smidigt sätt att bygga dit fästen för rails på egen hand, gärna så att det inte går att sno korgen på två röda också? :)
Bör korgen vara jämnhög runtom eller vinner man nåt på att ha en högre gavel framtill förutom plats för lampor? Förbättrar det säkerheten vid kraftig inbromsning/krock eller blir det bara svårare att surra lasten ordentligt om den inte är lika hög runtom?
Många dumma frågor kanske men jag är som sagt lite grön på området... :)
Alla tips och råd är välkomna!

StyrmanKarlsson
Hemmastadd
Inlägg: 111
Blev medlem: tor nov 25, 2010 9:32
Ort: Göteborg

Re: Amatörbygge av takkorg, råd mottages...

Inlägg av StyrmanKarlsson » ons feb 03, 2016 14:32

Kul, jag håller oxå på med det just nu, fast till en Grand Vitara JT. Jag håller oxå på att prova mig fram med gassvetsen.

Jag har tänkt "lätt" för att få mer vikt över till lasten. Jag bygger i 20x20x1,5 fyrkantsrör, fyrkantsrör för att jag inte kan böja rundrör och att det kändes enklare.

Jag bor ju i en stad som har en del p-garage med begränsad takhöjd, dessutom har ju åtminstone vissa färjelinjer olika priser beroende på höjd så jag kommer att hålla mig under 190 cm olastad. (Bilen är 170 orginal).

Jag tänkte lägga någon form av plåt i botten, så ätt som möjligt men tillräckligt stark. Det lutar åt perforerad plåt i aluminium eller rostfritt. Tänkte mig att popnita fast den.

Skall försöka lägga upp en bild på bottendelen senare. Just nu håller jag på att fundera på fästen.
/Roy

Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: Amatörbygge av takkorg, råd mottages...

Inlägg av Mattilacken » ons feb 03, 2016 14:54

En som jag byggde till förra WJ'n för nått år sedan, blev rejäl och lätt.

Skit bilder:
Bild

Bild

Bild

Bild


Jag använde bockade profiler som fästes över original railsen, blev lågbyggt.


Bild

Bild

Bild


Bild

Bild
Senast redigerad av Mattilacken den ons feb 03, 2016 16:37, redigerad totalt 1 gånger.
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

tobbjo
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: mån maj 05, 2008 14:47
Ort: Södertälje/Järna
Kontakt:

Re: Amatörbygge av takkorg, råd mottages...

Inlägg av tobbjo » ons feb 03, 2016 15:00

Jag vet inte vad krenelerat nät är. Jag har använt 40x40 eller 50x50 svetsnät i botten på ett par olika korgar. Jag gillar det. Andra gillar plåt eller plywood men för mig känns det bara tungt utan att ge något.

Finns för o nackdelar med sarg. Fram som du säger för att snyggt rama in lysen. Nu är väl inte det aktuellt i ditt fall men ska man ha taktält så blir det inte bra med sarg. Unte åt det håll taktältet ska öppna.

Kolla tex Thules sortiment av modellspecifika fötter. Såna köpte jag och utgick ifrån till en Range Rover P38. Finns säkert t rails också.

6 eller 8 fötter ska du nog ha beroende på hur långt det blir o varje fot ska ha en tvärgående "balk" och med samma avstånd har jag lagt längsgående.

Kanske 35-50cm mellanrum. Ska se om jag kan lägga upp en bild sen när jag är vid datorn.

StyrmanKarlsson
Hemmastadd
Inlägg: 111
Blev medlem: tor nov 25, 2010 9:32
Ort: Göteborg

Re: Amatörbygge av takkorg, råd mottages...

Inlägg av StyrmanKarlsson » sön feb 07, 2016 14:02

Det känns som att det vore bra om korgen är något lägre fram än bak, åtminstone om man vill ha plåt som "golv", det blir ju ett hyfsat stort "segel". Rätta mig om jag har fel.
/Roy

Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar

kumpe
Användare
Inlägg: 37
Blev medlem: tis nov 17, 2015 22:50

Re: Amatörbygge av takkorg, råd mottages...

Inlägg av kumpe » tor feb 11, 2016 10:41

Tack för alla tips, det börjar långsamt klarna hur jag ska få ihop det här... :)

Mhassic
Rutinerad
Inlägg: 282
Blev medlem: tor nov 04, 2010 10:34
Ort: UMEÅ

Re: Amatörbygge av takkorg, råd mottages...

Inlägg av Mhassic » tor jun 07, 2018 12:04

Vad använder ni för rör?
Man vill ju ha den stadig men ändå lätt. :D

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Amatörbygge av takkorg, råd mottages...

Inlägg av gubbstrutten » fre jun 08, 2018 8:55

tobbjo skrev: Jag vet inte vad krenelerat nät är. Jag har använt 40x40 eller 50x50 svetsnät i botten på ett par olika korgar. Jag gillar det. Andra gillar plåt eller plywood men för mig känns det bara tungt utan att ge något.

Finns för o nackdelar med sarg. Fram som du säger för att snyggt rama in lysen. Nu är väl inte det aktuellt i ditt fall men ska man ha taktält så blir det inte bra med sarg. Unte åt det håll taktältet ska öppna.

Kolla tex Thules sortiment av modellspecifika fötter. Såna köpte jag och utgick ifrån till en Range Rover P38. Finns säkert t rails också.

6 eller 8 fötter ska du nog ha beroende på hur långt det blir o varje fot ska ha en tvärgående "balk" och med samma avstånd har jag lagt längsgående.

Kanske 35-50cm mellanrum. Ska se om jag kan lägga upp en bild sen när jag är vid datorn.
Till en lång G-Wagen använde jag:
4 st Thule Lastbärare.
4 mm aluminiumplåt.
16 st lastförankringsöglor.
Stege bak fast monterad på höger sida av 20 x 20 mm fyrkant stålrör.

Vad jag uppnådde med en slät och blank aluminiumplåt är ett näst intill tropik/safaritak som skyddar mot solen och reflekterar strålningen.
Analogt med Land Rover Seriebilar. 8)

Tillverkade även ett mindre tropik/safaritak till min Niva.
3 st lasthållare(Volvo 740 från skroten).
2 mm aluminiumplåt med popnitad aluminiumprofil längs alla kanter.
8 st lastförankringsöglor.
Blev inte bra. :( Dels plåten för tunn/vek. :rodnar: Dels sargen/profilen ful och i vägen. :cry:

Men som solskydd fungerade båda tropik/safaritaken väl. :D

Det enda råd jag med bestämdhet vill ge är: Köp INTE BILTEMAs lastbärare utan i stället THULE! 8)
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Skriv svar