ET till Pajero Sport

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

OffroadPajero
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: fre okt 09, 2015 12:55

ET till Pajero Sport

Inlägg av OffroadPajero » lör jan 09, 2016 20:04

Hej.
Jag vill skaffa pajeron nya fälger å såg nu att det finns massor olika.
Nu såg jag att mitsubishi l200 har ett ET av 0 till 10
På en andra sida ståg det 0 till 25.

MEN jag vill att dom bredar lite.
Så vad ska jag tar?

Tänkte på 7eller8/16
Har nu 245/75R16 på

Vad händer om jag skulle ta ett ET av -20 ???

Mvh Henri

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: ET till Pajero Sport

Inlägg av Runekebab » lör jan 09, 2016 20:31

Vad som händer just på din bil kan jag inte svara på men själva fälgbanan kommer längre ut mao det breddar utåt och ser häftigare ut :tumbup: :tumbup:
Toyota Lj70

OffroadPajero
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: fre okt 09, 2015 12:55

Re: ET till Pajero Sport

Inlägg av OffroadPajero » lör jan 09, 2016 20:34

Men blir minus 20 inte för mycket?

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: ET till Pajero Sport

Inlägg av Runekebab » lör jan 09, 2016 20:44

-20 i et är orginal på landcruiser lj 70, hade innan fälgar 10x15 -44 i et det ser ganska fett ut
Toyota Lj70

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: ET till Pajero Sport

Inlägg av Danne » lör jan 09, 2016 21:19

Sport har +10 i offset original så byter du till fälgar som har -20 kommer det bli 60mm bredare mellan utsidan på däcken och däcken kommer att sitta 30mm längre ut i hjulhuset.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

OffroadPajero
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: fre okt 09, 2015 12:55

Re: ET till Pajero Sport

Inlägg av OffroadPajero » lör jan 09, 2016 22:39

Ok.
Tror du att det går bra med 245/75R16 på ?

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: ET till Pajero Sport

Inlägg av Danne » lör jan 09, 2016 22:49

Ja, upp till 265/75 -16 bör inte vara några problem.
Senast redigerad av Danne den lör jan 09, 2016 22:53, redigerad totalt 1 gånger.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

OffroadPajero
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: fre okt 09, 2015 12:55

Re: ET till Pajero Sport

Inlägg av OffroadPajero » lör jan 09, 2016 22:52

Okej ;)
Senast redigerad av OffroadPajero den sön jan 10, 2016 10:16, redigerad totalt 1 gånger.

6300
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Ort: Strängnäs

Re: ET till Pajero Sport

Inlägg av 6300 » lör jan 09, 2016 23:57

Det va ett konstigt svar,det var därför jag skrev som jag gjorde :lol:
Senast redigerad av 6300 den sön jan 10, 2016 10:49, redigerad totalt 1 gånger.

OffroadPajero
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: fre okt 09, 2015 12:55

Re: ET till Pajero Sport

Inlägg av OffroadPajero » sön jan 10, 2016 10:14

Hahaha kanske det ärre men vill vara säker innan man beställer nytt.
;)

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: ET till Pajero Sport

Inlägg av Danne » sön jan 10, 2016 12:09

Vart lite fel, editerade mitt inlägg innan jag hann se att han redan svarat :roll:

Har fått för mig att standard storleken på Sporten är som på L200an, 265/70-16, men kollade upp det och fick fram att 245/70-16 var standard på dom äldre och 255/70-16 på dom nyare. Därför ändrade jag mitt inlägg men du var snabb på att svara :tumbup:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: ET till Pajero Sport

Inlägg av Asfalsts indianen » tis jan 12, 2016 0:27

Nu blev jag blev lite nyfiken på vad jag har för offset på mina 15x8" Mickey Thompson fälgar.
Sagt och gjort, ut i snöslasket och skruva bort ett hjul. Fram med högtrycken för att spola av den skitiga insidan för att kunna läsa vad det står, och det visar sig att jag har ET-28. Fälgarna är skodda med Cooper STT 30"x10,5" och sitter enligt mig som en smäck. Lite bredare än original, men inga problem vid besiktning. Tar heller inte i vid full infjädring.
Bild
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: ET till Pajero Sport

Inlägg av Wältmeister » tis jan 12, 2016 10:04

Ursäkta om jag lägger mig i debatten om däck och fälgar - men...............
Min erfarenhet är att ju längre man flyttar ut fälgbanan(ökar det negativa ET-värdet) och monterar bredare däck desto större är risken att bakdäcken inte går fritt innanför hjulhuskanten och därmed tar i vid infjädring.
Fram får man justera stopparna(allt acceptera att däcken tar i bakre hjulhuskanten/tar i skiftnycklarna på Defender) vilket leder till ökad svängradie, vilket är oönskat i terrängen där det är trångt.

Mitt råd är att inte montera fälgar med allt för negativ ET, eller spacers, och inte allt för breda däck.
I förekommande fall inte ändra ET alls och inte bredare däck än 9½" /225 mm.

I 33" finns, vad jag kunnat utröna, inte smalare däck än 10"/255 mm.

Som jag skrivit många gånger tidigare så är det inte en slump att så gott som alla militärbilar har höga smala däck och värdens främsta tillverkare av 4x4-bilar Toyota LandCruiser, Mercedes G-Wagen, Land Rover Defender(samt Lada Niva) som Stock Car.

Men, det är klart, smala däck impar inte på fjortisbrudarna runt Stureplan, Götaplatsen, Möllevångstorget och den lokala korvmojjen.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: ET till Pajero Sport

Inlägg av BorkJonas » tis jan 12, 2016 10:48

Wältmeister skrev:Ursäkta om jag lägger mig i debatten om däck och fälgar - men...............
Min erfarenhet är att ju längre man flyttar ut fälgbanan(ökar det negativa ET-värdet) och monterar bredare däck desto större är risken att bakdäcken inte går fritt innanför hjulhuskanten och därmed tar i vid infjädring.
Fram får man justera stopparna(allt acceptera att däcken tar i bakre hjulhuskanten/tar i skiftnycklarna på Defender) vilket leder till ökad svängradie, vilket är oönskat i terrängen där det är trångt.

Mitt råd är att inte montera fälgar med allt för negativ ET, eller spacers, och inte allt för breda däck.
I förekommande fall inte ändra ET alls och inte bredare däck än 9½" /225 mm.

I 33" finns, vad jag kunnat utröna, inte smalare däck än 10"/255 mm.

Som jag skrivit många gånger tidigare så är det inte en slump att så gott som alla militärbilar har höga smala däck och värdens främsta tillverkare av 4x4-bilar Toyota LandCruiser, Mercedes G-Wagen, Land Rover Defender(samt Lada Niva) som Stock Car.

Men, det är klart, smala däck impar inte på fjortisbrudarna runt Stureplan, Götaplatsen, Möllevångstorget och den lokala korvmojjen.

:tumbup:
Jag har ALDRIG upplevt att smala däck skulle vara bättre än lite bredare i terrängen, tvärtom....
Däremot på vägen är det en fördel med lite smalare däck, då det drar mindre bränsle och i vissa fall ger bättre vägengenskaper.
Att generellt säga att fälgar med negativt offset skulle förstöra svängradien eller vara ett likhetstecken med att det tar i skärmkanten bak håller jag inte heller med om.
Nu är det ju inga mastodontförändringar "Offroadpajero" vill göra utan endast 30mm skillnad i offset.
Min efarenhet av Pajero (har iofs inte haft någon Pajero Sport, vilken troligen är annorlunda i hjulhusen) är att de har riktigt rymmliga hjulhus. Nu har jag iofs bara kört Pajero Wagon och Shogun gen2, men då med upptill 35x12.5-15 på 10x15" fälgar med en offset av -44mm, karosshöjt 2" och uppskruvad torision fram. Det har gått fint, visst på den ena bilen (som troligen hade dåliga bakfjädrar tog det i bakre skärmkanterna vid absolut maxflex, men det var inte ofta den bilen maxflexade. Det lilla det har skubbat i skärmbreddarna vid fulla rattuslag har man kunna frisera till på icke synlig plast medelst vinkelslip och lättare massering av icke synlig plåt medelst hammare, glöm inte rostskydda efteråt.
På dessa bilar var däcken REJÄLT utanför karossen, vilket inte kommer bli fallet för "Offroadpajero".

Man skall utrusta sin bil efter förutsättningarna för vad man vill ha ut av just sin egen bil och den är konstruerad.... :beer:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

OffroadPajero
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: fre okt 09, 2015 12:55

Re: ET till Pajero Sport

Inlägg av OffroadPajero » tis jan 12, 2016 16:55

Hej.

Tack Aspalts Indianen .
Då du har samma bil som jag vet jag nu att -20 ET blir inte för mycket.

Till de andra: jag vill bara att bile ser snyggare ut då jag använder som Aspalts Indianen som "varie dag bil "
Så jag kommer inte kör extrem offroad med den ;)

Men tack så mycket ändå ;)

Skriv svar