El i cheva camper-van

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

El i cheva camper-van

Inlägg av jonte_malmö » lör feb 06, 2016 15:54

Har gått och bytt till mig en gammal Cheva 1984 van med camperinredning, en Aviator med höjt tak, kaptensstolar, säng, kylskåp, teve mm. Har fått koll på nästan all elen nu, men blir inte riktigt klok på kylskåpet.

Kylskåpet står mellan framstolarna, från det går en sladd fram under instrumentpanelen (12v?) och en sladd bakåt (220v) till elcentralen med två campingbatterier, ett vred med på/av, laddare/inverter och en sladd man kan dra ut till 220v på tex. en campingplats. Kopplar man in 220-sladden utanför går kylen igång, men jag lyckas inte starta den på 12v varken med bilen av eller på. Är det meningen att man ska kunna ha kylen igång på bilens eget 12v? Och är det isf på startbatteriet eller campingbatterierna det går?

Även lite osäker på hur extrabatterierna där bak är kopplade. Fram finns en vippbrytare som klickar till när man håller ner den, killen jag bytte med menar att då ger campingbatterierna ström till startbatteriet för att man inte ska bli stående om det är slut. Men campingbatterierna måste väl ha nån annan funktion också?

Nån som har koll på hur sånt här brukar funka? (Bilen är original, fabriksbyggd camper/conversion av Aviator)
Ford Explorer '98

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: El i cheva camper-van

Inlägg av Mathias T » sön feb 07, 2016 8:35

12v på kylskåpen ska bara fungera när motorn är igång,dom brukar dra ca 150w konstant vilket tömmer batterierna på nolltid
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: El i cheva camper-van

Inlägg av jonte_malmö » sön feb 07, 2016 11:22

Ok, det låter logiskt. Får testa på tomgång då om jag kan få igång kylen. Brukar det sitta på nått relä som slår ifrån när man stänger bilen?
Ford Explorer '98

Skriv svar