Aktuellt datum och tid: tis sep 25, 2018 17:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre dec 04, 2015 4:10 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: sön mar 09, 2014 1:12
Inlägg: 254
Ort: Karlskrona, Blekinge
Har en uppfart till huset på kanske 150-200m, och för lat för manuell skottning när/om det blir vinter och snö här i södra landet. Har snöslunga men det tar ju så j-a lång tid... Hade därför en fundering om det finns någon enkel konstruktion att hänga på dragkroken? Tänker mig ingen hydraulik eller annat utan så simpelt som möjligt. Finns ju jättesnygga frontplogar till pickuper men känner att de är lite för mycket för kommersiellt bruk... Tänker mig något i stil med såna som man hade bak på trepunkten på alla traktorer när jag var ung, skulle man byta riktning så fick man vackert hoppa ut och flytta sprintar. Problemet som jag ser det är höj och sänk, men problem är till för att lösas...=)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre dec 04, 2015 8:29 
Offline
Forumräv
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
Inlägg: 788
Ort: Lindesberg
Jag har testat det där....tänkte som dig, nåt enkelt.
Men....det funkar inte så bra att det är värt att försöka. Jag hade en 2.5 tons Patrol att dra med, satte ett blad på tvären bak och stabiliserade det i sidled med kätting i ramen. Genom att flytta länkarna på kättingen kunde man ändra vinkeln på bladet. Enkelt.
Problemen kommer när det blir blötsnö framför bladet...då trycks snön framåt istället för åt sidan...in under tanken, och vips så var Patrolen i luften.
Det slutade med att jag byggde en frontplog som lyftes med en billig liten vinsch, och svängen låstes med en sprint. Jag kan oxå starkt rekommendera nån form av fjädetutlösning för sten och isklumpar. ...JÄKLAR att det tar stopp ibland...även med en Patrol som puttar på!

_________________
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.

*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004

*Ford Escort RS 1989 på R-däck :mrgreen:

Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre dec 04, 2015 18:18 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Inlägg: 298
Ort: Småland
I Karlskronatrakten kommer väl inget annat än just blötsnö... skall det funka med bogserad plog bör man nog kolla lite på de man drog med häst förr, dvs spetsplogar med flack vinkel.
Då trycks snön väck lättare.
...och man slipper sidokrafterna eftersom det blir lika mycket snö båda sidor.

Har man endast ett skär och drar det med länkar så hamnar det snart i diket.
Med spetsplog kan du dra med i kulan som en släp.

Lite vikt på plogen krävs, att få tag i grabbar med keps kan bli svårt.

Bild


Edit: Drar man med balk, dvs stumt drag och inte med kedjor.. så kan man montera typ stödhjul från släp där... snett!
Då när man backar så vänder hjulet och LYFTER bladet.
Sånt kan vara en uppskattad finess.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör dec 05, 2015 1:23 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Inlägg: 8407
Ort: Ulricehamn
Brorsans hemmabygge, lyfts med en elvinsch.


_________________
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör dec 05, 2015 8:38 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: sön mar 09, 2014 1:12
Inlägg: 254
Ort: Karlskrona, Blekinge
Kanonfin, men känns som något som man kan lägga in anbud för att skotta E4 med...;) Jag ville slippa specialfästen och 5 timmars montering... Den gamle hästdragna plogen var kanske en tanke. Såg ju nästan ut som en uppochnedvänd båt, så den satte igång konstruktionshjärnhalvan...;) Men jag funderar fortfarande på trepunktsvarianten - varför packas det inte in snö på en traktor då? Är det bara höjden som löser det? Då får man ju ett delikat problem till - att höja pickisen...;)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör dec 05, 2015 13:47 
Offline
Beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Inlägg: 1224
Ort: Skogen utanför Kalmar
Vad har du för pickup?

Plogen jag använde förra vintern finns till försäljning. Behövs 2 st rörstumpar 50mm inv och en öggla att sätta spännbanden som håller den in mot rören med. Monterade av och på under 10 minuter. Tar kanske ½timme att svetsa fast rörbitarna på något lämpligt ställe.

Dock blir denna frontmonterad, men ihop med stödhjulsprincipen kan det funka fin för dig ändå. Om du inte vill ha en anledning att skaffa en vinch :poke: :wink:

_________________
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar
Jeep GC WJ 2,7CRD 36K still going strong
Y61 på pallbockar
Ford connect, slit och släng

http://www.solkustens-awd.se


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör dec 05, 2015 14:38 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Inlägg: 311
Ort: Strängnäs
Dragen spetsplog funkar ganska bra på typ vägar det går ju inte att backa så man får planera körningen lite och hålla lite fart inte fega eller stanna (det beror på vad man drar med så klart) vi hade en bred planka och satt på plogen då man flyttade kroppsvikten kunde man typ styra den så man fick undan snön,extra viktigt att tänka på då första snön kommer för vägen blir smalare och smalare längre in på snösäsongen,snö vallar är svåra att flytta med den is helt omöjligt,ja vad ville jag säga mad det jo det är ett billigt alternativ,om man ska ploga är det bättre att ha frontmonterat så man kan ploga planer och få bort snön,ett annat alternativ är att leja bort det till någon (faktiskt ganska billigt alternativ om du räknar på det )men det är ju lite kul också :) Det går ju att bara köra också en nackdel med det är att isen ligger kvar längre, vinsch är ju det första tillbehöret till 4x4,jag själv börjar med däck :lol:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör dec 05, 2015 15:00 
Offline
Beroende

Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Inlägg: 1107
Ort: Bollebygd
Det behöver ju inte vara speciellt mycket svårare att bygga en frontplog, en lång balk under med en kulhandske till dragkroken å ett par band lr kättingar för sidolåsning.

Sen om man väljer å lyfta den med winch lr stödhjul kan man ju välja själv!

_________________
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör dec 05, 2015 15:23 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Inlägg: 1956
Ort: Borlänge
Jag byggde en frontmonterad till min Patol, den sitter med 2 bult i orginal dragöglorna och monteras nån typ 2 minuter om ens det :-)

Kolla min byggtråd för lite ider :tumbup:

viewtopic.php?f=15&t=53866&start=30

_________________
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör dec 05, 2015 15:34 
Offline
Beroende

Blev medlem: fre feb 08, 2008 13:28
Inlägg: 1046
Ort: Åland
Såhär har jag byggt till min Skottkärra: Ett plogblad som går att vinkla i sidled med en sprint och en "halvcirkel" med ett antal hål i. En dragbalk som går under bilen och fästs i dragkroken med hjälp av en vanlig kulhandske. Två kedjor går i kors från dragbalkens främre del, fästa i vardera sida av framaxeln. Med hjälp av framvinschen lyfter och sänker jag plogen. Monteras på 10 minuter, demonteras på 5.

Jag köpte ett färdigt snöblad som varit monterat på en sån liten Kubota fastighetsskötartraktor tidigare och klurade rätt länge på hur jag skulle fästa den i bilen innan jag bestämde mig för dragbalk och kedjor. Har funkat skitbra och tog inte mer än ett par timmar att slöjda till. Det är ju liksom själva snöbladet som är den stora kostnaden (eller arbetsmängden ifall du bygger själv), upphängningen är ingen stor grej.

Min plog skulle gärna få vara lite bredare, den blir lite för smal när man snedställer den. Men i och med att den inte är onödigt bred så är det inga problem att knuffa undan tung blötsnö - den är ju den som jag vill slippa skotta för hand.

Jag skulle absolut rekommendera en frontplog! :tumbup:


Bild

_________________
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör dec 05, 2015 17:17 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5324
Ort: Säffle
Jag skulle göra som ninetoes.
Sen kan man få till ett billigt hemmagjort plogblad om man slaktar en gammal kasserad farmartank

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön dec 06, 2015 7:14 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: sön mar 09, 2014 1:12
Inlägg: 254
Ort: Karlskrona, Blekinge
sleeper_86 skrev:
Vad har du för pickup?

Plogen jag använde förra vintern finns till försäljning. Behövs 2 st rörstumpar 50mm inv och en öggla att sätta spännbanden som håller den in mot rören med. Monterade av och på under 10 minuter. Tar kanske ½timme att svetsa fast rörbitarna på något lämpligt ställe.

Dock blir denna frontmonterad, men ihop med stödhjulsprincipen kan det funka fin för dig ändå. Om du inte vill ha en anledning att skaffa en vinch :poke: :wink:


Är en Mazda B2600 -99
Vad har den varit till? Pris? Kalmar är ju inte så långt bort, var på Ikea igår...;)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön dec 06, 2015 12:59 
Offline
Beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Inlägg: 1224
Ort: Skogen utanför Kalmar
Den har varit bakom traktor i 3-punkten. Jag plockade bort ramen, och satte dit lite fästen för att kunna ha den framför bilen. Men den går att återställa om man skulle vilja det. 1500:- tycker jag nog att den kan vara värd.

_________________
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar
Jeep GC WJ 2,7CRD 36K still going strong
Y61 på pallbockar
Ford connect, slit och släng

http://www.solkustens-awd.se


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån dec 07, 2015 0:14 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: sön mar 09, 2014 1:12
Inlägg: 254
Ort: Karlskrona, Blekinge
PM skickat.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån dec 07, 2015 19:41 
Offline
Forumräv
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 27, 2007 0:57
Inlägg: 905
mr.christian skrev:
Hade därför en fundering om det finns någon enkel konstruktion att hänga på dragkroken?
https://www.youtube.com/watch?v=vh6vhzVT3Zc :mrgreen:
Annars kan du sätta hjul på en spetsplog och en dragstång med kulhandske

_________________
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011