Beadlocks

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

StyrmanKarlsson
Hemmastadd
Inlägg: 111
Blev medlem: tor nov 25, 2010 9:32
Ort: Göteborg

Beadlocks

Inlägg av StyrmanKarlsson » lör nov 07, 2015 20:37

Nybörjarfråga och av ren nyfikenhet, vad gör beadlocks, (hoppas jag stavade rätt), för nytta?
/Roy

Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar

TerranoJohan
Forumräv
Inlägg: 790
Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
Ort: Lindesberg

Re: Beadlocks

Inlägg av TerranoJohan » lör nov 07, 2015 20:47

Klämmer fast däcket mot fälgen så det inte lossnar så lätt...särskilt om man kör med lågt lufttryck :tumbup:
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.

*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004

*Ford Escort RS 1989 på R-däck :mrgreen:

Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Beadlocks

Inlägg av Robe » lör nov 07, 2015 20:55

Istället för att båda däckssidorna ligger innanför fälgkanterna, så pressar man ena däckskanten mellan fälg och beadlock (klämring). Minskar risken att du kränger av däcket när du kör med lågt lufttryck.
Bild
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

StyrmanKarlsson
Hemmastadd
Inlägg: 111
Blev medlem: tor nov 25, 2010 9:32
Ort: Göteborg

Re: Beadlocks

Inlägg av StyrmanKarlsson » sön nov 08, 2015 14:41

Ahhh...., jag fattar. Tack. :)
/Roy

Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Beadlocks

Inlägg av Asfalsts indianen » tis nov 10, 2015 21:53

Men varför har man det bara på utsidan? Risken att kränga däck måste vara lika stor på insidan som utsidan.
Är det p.g.a. att det är enklare och lättare att bara ha det på ena sidan? Eller blir det problem med centrering av däcket om man har på båda sidor?

När jag var och körde på Gröndal i helgen var det flertalet häftiga byggen som hade det. Men det slår mig att de flesta verkar vara proffs-hembyggen. Inte många köpvarianter.
Ibland känns det som det är ett tufft tillbehör som visar att man verkligen är hard core off road entusiast? Lite som inflationen av led ramper till höger och vänster.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Beadlocks

Inlägg av lam84 » tis nov 10, 2015 22:20

Asfalsts indianen skrev:Men varför har man det bara på utsidan? Risken att kränga däck måste vara lika stor på insidan som utsidan.
Är det p.g.a. att det är enklare och lättare att bara ha det på ena sidan? Eller blir det problem med centrering av däcket om man har på båda sidor?

När jag var och körde på Gröndal i helgen var det flertalet häftiga byggen som hade det. Men det slår mig att de flesta verkar vara proffs-hembyggen. Inte många köpvarianter.
Ibland känns det som det är ett tufft tillbehör som visar att man verkligen är hard core off road entusiast? Lite som inflationen av led ramper till höger och vänster.
det finns till insidan med

köpa bedlocks är riktigt dyrt därför så många har egna sen är det ju roligare med egna
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Beadlocks

Inlägg av Robe » tis nov 10, 2015 22:32

Risken är betydligt mindre att du kränger av på insidan tex mot en sten. När däcket är fastklämt på utsidan så kan fälgen inte rotera i däcket så det är ingen risk att man kränger av däcket pga att fälgen roterar i däcket. Rock bouncers kör med beadlocks på båda sidor men det är lite av en annan liga :)
Även hmmwv fälgarna har interna beadlocks som pressar båda däckkanterna.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Skriv svar