Calix universal motorvärmare
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Calix universal motorvärmare
Är det någon som använder motorvärmare på någon av radiator-slangarna eller slangarna till värmepaketet. På mitt "nya" objekt sitter en kraftig Calix motorvärmare (UMV 2000) på slangen till värmepaketet
men jag är inte säker på om det funkar som den ska. Den är på 2000W. Jag antar att den har en inbyggd cirkulationspump men när jag sätter i kabeln blir det varm mycket snabbt och slangen till värmepaketet blir fort varm. Jag ställer värmepaketet på Heat för att vatten ska cirkulera genom paketet men jag upplever att det aldrig blir riktigt varmt i returslangen från värmepaketet eftersom värmaren verkar slå av då när den känner att vattnet är varmt. Kan man testa den på något annat sätt tex. genom att demontera och köra den "löst". Verkar ju annars bättre att ha den efter värmepaketet för att inte få värmepaketet att bromsa flödet så mycket. Har tidigare på en annan bil haft en monterad på slangen mellan radiator och vattenpump och jag tyckte det funkade okey även om många verkar tycka det motsatta. Förslag på kontroll/felsökning av denna uppskattas innan jag skrotar den och köper en annan värmare.
http://www.osta.ee/en/index.php?fuseact ... d=31860898" onclick="window.open(this.href);return false;
Med vänlig hälsning. Mats
men jag är inte säker på om det funkar som den ska. Den är på 2000W. Jag antar att den har en inbyggd cirkulationspump men när jag sätter i kabeln blir det varm mycket snabbt och slangen till värmepaketet blir fort varm. Jag ställer värmepaketet på Heat för att vatten ska cirkulera genom paketet men jag upplever att det aldrig blir riktigt varmt i returslangen från värmepaketet eftersom värmaren verkar slå av då när den känner att vattnet är varmt. Kan man testa den på något annat sätt tex. genom att demontera och köra den "löst". Verkar ju annars bättre att ha den efter värmepaketet för att inte få värmepaketet att bromsa flödet så mycket. Har tidigare på en annan bil haft en monterad på slangen mellan radiator och vattenpump och jag tyckte det funkade okey även om många verkar tycka det motsatta. Förslag på kontroll/felsökning av denna uppskattas innan jag skrotar den och köper en annan värmare.
http://www.osta.ee/en/index.php?fuseact ... d=31860898" onclick="window.open(this.href);return false;
Med vänlig hälsning. Mats
Ford F150 4x4 1977 (400cui+C6)
Ford F100 1956 (272 Y-block +Fordomatic)
Ford F100 1956 (272 Y-block +Fordomatic)
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Re: Calix universal motorvärmare
Känns lite konstigt att ha värmaren så högt upp, slår cirkulationspumpen också av när värmaren stängs?
Re: Calix universal motorvärmare
Ja, jag tycker också det verkar skumt men förmodligen ska cirkulationspumpen göra att det funkar från denna höjd. De flesta andra värmare (blockvärmare eller slangvärmare radiatorslang) har ju ingen pump. Jag hör inte ljud från någon pump så antingen funkar endast värmetråden men inte pumpen och då slår överhettningsskyddet till eftersom inte vattnet cirkulerar eller så ska pumpen inte höras men då fattar jag inte riktigt varför den inte funkar som den ska. Kanske tar bort den och testar med en balja vatten för att se om den pumpar något.
Med vänlig hälsning. Mats
Med vänlig hälsning. Mats
Ford F150 4x4 1977 (400cui+C6)
Ford F100 1956 (272 Y-block +Fordomatic)
Ford F100 1956 (272 Y-block +Fordomatic)
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Calix universal motorvärmare
Jag skulle definitivt prova den löst i en hink.
Annars är jag skeptisk till olika varianter av slangvärmare. Risken är att det inte cirkulerar pga stängda termostater och/eller värmepaket. Skulle den sen sitta så att tex en av motorns tempsensorer (finns ofta flera) blir varm, men inte de övriga, kan man räkna med att styrenheten får spunk.
En riktig doppvärmare är det bästa.
Annars är jag skeptisk till olika varianter av slangvärmare. Risken är att det inte cirkulerar pga stängda termostater och/eller värmepaket. Skulle den sen sitta så att tex en av motorns tempsensorer (finns ofta flera) blir varm, men inte de övriga, kan man räkna med att styrenheten får spunk.
En riktig doppvärmare är det bästa.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Re: Calix universal motorvärmare
Finns ju DESSA (LÄNK) som värmer tråget, då är oljan lättflytande iaf
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Re: Calix universal motorvärmare
Jag håller med om att dopp-värmare är det bästa men jag tror inte att det finns till min motor
(Ford 400) så jag tänkte felsöka på den som sitter här först och kanske placera den på en annan plats om den är okey för den verkar inte vara monterad på rätt sätt. Enligt en monteringsanvisning jag hittade på nätet ska den vara lågt placerad. Tror också att värmepaketet blir en "broms" precis som termostaten också kan bli en broms vid montering av värmare på radiatorslang.
Om jag kör den i hink och tycker att den verkar fungera som den ska har ni något förslag på hur jag kan placera den lågt när slanganslutningarna verkar vara 3/4 (19mm). Den typen jag hade på en veteran-pickup för många år sedan monterades på radiatorslangen innan vattenpumpen och hade
grov anslutning ca. 2 tum (51mm). Tar gärna emot tips, både om denna värmare (Calix UMV 2000)
och andra jag kan använda om denna inte fungerar tillfredsställande. Mvh. Mats
Ps. Marcus-84. Ser ingen länk på ditt inlägg.
(Ford 400) så jag tänkte felsöka på den som sitter här först och kanske placera den på en annan plats om den är okey för den verkar inte vara monterad på rätt sätt. Enligt en monteringsanvisning jag hittade på nätet ska den vara lågt placerad. Tror också att värmepaketet blir en "broms" precis som termostaten också kan bli en broms vid montering av värmare på radiatorslang.
Om jag kör den i hink och tycker att den verkar fungera som den ska har ni något förslag på hur jag kan placera den lågt när slanganslutningarna verkar vara 3/4 (19mm). Den typen jag hade på en veteran-pickup för många år sedan monterades på radiatorslangen innan vattenpumpen och hade
grov anslutning ca. 2 tum (51mm). Tar gärna emot tips, både om denna värmare (Calix UMV 2000)
och andra jag kan använda om denna inte fungerar tillfredsställande. Mvh. Mats
Ps. Marcus-84. Ser ingen länk på ditt inlägg.
Ford F150 4x4 1977 (400cui+C6)
Ford F100 1956 (272 Y-block +Fordomatic)
Ford F100 1956 (272 Y-block +Fordomatic)
Re: Calix universal motorvärmare
Klicka på "DESSA (LÄNK)"
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Re: Calix universal motorvärmare
Sorry Marcus-84 ! ! ! Får hoppas att jag är något bättre på att skruva bil än med datorer /forum för annars ligger jag risigt till ! ! !
Mvh. Mats
Mvh. Mats
Ford F150 4x4 1977 (400cui+C6)
Ford F100 1956 (272 Y-block +Fordomatic)
Ford F100 1956 (272 Y-block +Fordomatic)
Re: Calix universal motorvärmare
Jag hade en sådan på en LMV brädgårdstruck.
Funkade bra, man kände att den vibrerade lite när den var igång.
Funkade bra, man kände att den vibrerade lite när den var igång.