Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Larzzon
Hemmastadd
Inlägg: 165
Blev medlem: mån sep 23, 2013 20:21
Ort: Sandviken
Kontakt:

Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"

Inlägg av Larzzon » sön okt 25, 2015 21:16

Hej

Går och funderar på att montera en locker i mitt bygge.
Har läst runt lite i trådarna som finns på forumet om lockers.
Men skulle vara kul att höra vad ni som kört med dom olika tillverkarna tycker :)

Har valp axlar på mitt bygge och således en lamell i bak, i okänt skick då jag inte hunnit renovera bakaxeln än.
Så min fundering är hur har ni som kör med lockes av denna typ upplevt dom? Både i fram och bakaxlar.
Skulle ni ha locker i fram och lamelldiffen i bak eller tvärt om? Motivation? :)

Bygget är en skogsbil som ska gå att köra till skogen och kanske glass kiosken men inget jag kommer sitta och köra nå längre sträckor med. Däcken är 15/38,5-15
Ska tillägga att jag har alla delar för att kunna bygga om bakaxlen med öppendiff och avlastade drivaxlar. Kommer sitta frihjulsnav fram.

Eller ni kanske har nån bättre ide vad jag ska plocka i :jump:

Tacksam för alla svar och ideer :D
Valp / Willys MB Work In Progress =)

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"

Inlägg av OBELIX » mån okt 26, 2015 0:32

Eftersom en locker tillåter hjulet att snurra snabbare än konhjulet, alltså som ett frihjulsnav ungefär. Så skulle jag rekommendera lamellen bak, och lockern fram. För framhjulen har alltid en längre sträcka att färdas än vad bakhjulen har- förutom vid färd absolut rakt fram, men hur ofta är det? Däremot vet jag inte hur lockern uppträder vid körning på RWD, den kanske inte mår bra av det, det hoppas jag att andra kan svara på.....

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Jocke17
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: ons dec 02, 2009 7:50
Ort: Mölnlycke

Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"

Inlägg av Jocke17 » mån okt 26, 2015 16:40

Jag kör min Willys med orginallamellen i bakaxeln och en Lock-Right med frihjulsnav i framaxeln. denna setup funkar kanon både i skogen och på vägen enligt min mening.

På vägen är frihjulsnaven urlagda och då har jag inga problem med spärrens knäppande/klickande.
I skogen, javisst spänner och rycker det lite tack vare spärren fram men det driver utan bara den, en Lock-Right låser ju lättare än den släpper och när den släpper klickar det ljudligt och skapar ett ryck i drivlinan men detta händer bara när framaxeln går på rull obelastad.

Att behålla lamellen bak är ju enklast men spänn upp eller renovera den om den nyper för dåligt.
En Lock-Right eller liknande är enkel att montera för den plockas i befintlig diffkorg så man slipper shimsa in en ny diffklump.

Vissa hävdar att en spärr fram bara knäcker drivaxlar men tar man det lite piano (vilket är lättare att göra med spärren monterad) så funkar det hur fint som helst. en ospärrad axel som landar med ena hjulet spinnande i dubbel hastighet knäcker drivaxlar minst lika effektivt. Jag har själv provat.
Willys MB -44 B23E Aut Valpaxlar 35" Mudzilla

Gullborga
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tor aug 13, 2015 16:43

Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"

Inlägg av Gullborga » mån okt 26, 2015 21:03

är jättenöjd med min spartan i framaxeln och frihjulsnav.den var dessutom ganska lätt att montera.var lite tveksam om den skulle hålla fungera .har bara haft med den några månader .men i skogen är det stor skillnad där den tuggar på bra har också en diffbroms i backaxeln

Larzzon
Hemmastadd
Inlägg: 165
Blev medlem: mån sep 23, 2013 20:21
Ort: Sandviken
Kontakt:

Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"

Inlägg av Larzzon » mån okt 26, 2015 21:59

Tack för snabba svar :D

Ja de verkar lämpligt att ha lamellen kvar i bak och sen en locker i fram, som sagt tanken va att ha frihjulsnav så man slipper lockern vid RWD körning :)

Kul att höra att fler verkar vara nöjd med sina lockers.

Ni som monterat i valp axel hur mycket fick ni montera ner axeln? Har sett att i vissa andra axelmodeller går de att få i den utan att plocka ur diffkorgen men antar att de inte går med de stora kronhjulet som stter i valp axeln? Kommer inte ihåg exat hur axeln serut just nu va 1 år sen ja plockade isär min :mrgreen:

Om nån har bilder på sin installation skulle de va kul att se :D

Och som sagt stort tack för alla svar :jump:
Valp / Willys MB Work In Progress =)

Jocke17
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: ons dec 02, 2009 7:50
Ort: Mölnlycke

Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"

Inlägg av Jocke17 » tor okt 29, 2015 8:29

Jag har monterat en Lock-Right i min framaxel.

I valpaxlarna är kronhjulet för stort för att lilla axeln till diffdreven skall gå att få ut på plats ut i axeln.
Drivaxlarna måste ut en bit så du kan lossa hela diffklumpen, sedan lossar du kronhjulet, plockar ur lilla axeln och ersätter diffdreven med spärren. Återmontering. KLART. dags för en :beer:
Willys MB -44 B23E Aut Valpaxlar 35" Mudzilla

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"

Inlägg av Asfalsts indianen » tor okt 29, 2015 15:43

Mycket intressant med Aussi Locker i framaxeln, så jag passar på att sno din tråd och ställa lite fler frågor.

För mig som kör 99% asfalt och inte har frihjulsnav, men urkopplad 4-hjulsdrift. Hur fungerar det då? Kommer jag att få små ryck i framvagnen/ratten och knäppningar varje gång jag svänger? I sånt fall, sliter det extra på drivaxlar och däck?
Bilen i fråga är en Pajero Sport om det gör någon skillnad.

Jag tycker också att det verkar vettigt att ha full diffverkan fram, men tycker inte att en ARB är prisvärd för det lilla jag kommer att använda den. Aussi Locker är mera i rätt prisläge.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Jocke17
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: ons dec 02, 2009 7:50
Ort: Mölnlycke

Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"

Inlägg av Jocke17 » tor okt 29, 2015 17:15

Asfalsts indianen skrev:Mycket intressant med Aussi Locker i framaxeln, så jag passar på att sno din tråd och ställa lite fler frågor.

För mig som kör 99% asfalt och inte har frihjulsnav, men urkopplad 4-hjulsdrift. Hur fungerar det då? Kommer jag att få små ryck i framvagnen/ratten och knäppningar varje gång jag svänger? I sånt fall, sliter det extra på drivaxlar och däck?
Bilen i fråga är en Pajero Sport om det gör någon skillnad.

Jag tycker också att det verkar vettigt att ha full diffverkan fram, men tycker inte att en ARB är prisvärd för det lilla jag kommer att använda den. Aussi Locker är mera i rätt prisläge.
Du kommer att få ett klart märkbart ryck varje gång spärren kuggar över men då du inte tillför någon kraft via pojongen så kommer den att göra sitt jobb, dvs klicka över när hjulen går olika fort.
Hur mycket det sliter på däck och drivaxlar vet jag inte men jag hade inte velat köra mycket väg utan frihjulsnav.
Willys MB -44 B23E Aut Valpaxlar 35" Mudzilla

Swe
Forumräv
Inlägg: 636
Blev medlem: lör dec 05, 2009 20:39
Ort: Alvesta/Småland

Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"

Inlägg av Swe » tor okt 29, 2015 19:18

Jag har lamell bak och locker fram på lj70 axlar vilket funkar kanon.
Har även frihjulsnav.
De skulle garanterat inte fungera länge utan frihjulsnav, då den låser väldigt lätt vid minsta gaspådrag, och vid motorbroms tror jag med, men inte säker
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"

Inlägg av Asfalsts indianen » tor okt 29, 2015 22:28

OK. Tack för svaret.
Var faktiskt rädd för just det. :cry:

Då återstår bara "riktig" diff som kan slås på och av manuellt. Dyrt (och känns krångligt).
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"

Inlägg av Robe » tor okt 29, 2015 22:51

Swe skrev:Jag har lamell bak och locker fram på lj70 axlar vilket funkar kanon.
Har även frihjulsnav.
De skulle garanterat inte fungera länge utan frihjulsnav, då den låser väldigt lätt vid minsta gaspådrag, och vid motorbroms tror jag med, men inte säker
Håller med dig! Jag har en spartan fram med frihjulsnav. Den låser både vid gas och motorbroms, så utan manuella frihjulsnav hade jag inte haft en sån.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"

Inlägg av Grottulf » fre okt 30, 2015 6:08

Robe skrev:
Swe skrev:Jag har lamell bak och locker fram på lj70 axlar vilket funkar kanon.
Har även frihjulsnav.
De skulle garanterat inte fungera länge utan frihjulsnav, då den låser väldigt lätt vid minsta gaspådrag, och vid motorbroms tror jag med, men inte säker
Håller med dig! Jag har en spartan fram med frihjulsnav. Den låser både vid gas och motorbroms, så utan manuella frihjulsnav hade jag inte haft en sån.
Hur märker framdiffen av gas o motorbroms när du kör med bakhjulsdrift bara?

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"

Inlägg av Robe » fre okt 30, 2015 6:25

Tillägg: detta upplevdes med fyrhjulsdrift inkopplad på fördelningslådan. Kombinationen RWD på fördelningslådan, spartan locker och inkopplade frihjulsnav har jag inte provat ännu. Det är möjligt att det funkar fint :woot: Så länge bilen i fråga har valbart RWD läge på lådan.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

trooper
Rutinerad
Inlägg: 369
Blev medlem: lör mar 04, 2006 0:11
Ort: Gråbo

Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"

Inlägg av trooper » fre okt 30, 2015 20:34

Det behövs inga manuella frihjulsnav om man ska använda Aussielocker eller liknande.
Har monterat Aussie i framaxeln på 2 TJ jag har haft.
Har man bakhjulsdriften inkopplad märker man inte alls av lockern fram.
Sen att den blir helt värdelös/livsfarlig med 4wd inkopplat på hala vintervägar är ju en annan sak.

pv-jeep
Forumräv
Inlägg: 542
Blev medlem: ons jun 11, 2008 19:46
Ort: Borås

Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"

Inlägg av pv-jeep » fre okt 30, 2015 21:14

Kört svetsat bak och lockright fram på min pv-jeep och det funkade bra. Byggt om till avlastat bak och har frihjulsnav runt om så detta får testas när bilen rullar igen efter renovering.

Skriv svar