Hej!
Ska bygga om min vajerstyrda inkoppling av diffspärren i bakaxeln på min Toyota. Är inte nöjd med min konstruktion och tänkte använda mig av en vacuum klocka eller en elektrisk ventil av något slag.
Den behöver kunna röra sig ca 1,5cm, gärna vara rätt liten. Någon som vet en bil som använder sig av klocka som har den rörelsemånen ungefär?
Eller en vettig elektrisk ventil som kan röra sig den sträckan. Tänkte typ på avstängnings solenoid på gamla dieslar.
Alla tips och tankar är välkomna:)
Tips på vanlig vacuum klocka
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Tips på vanlig vacuum klocka
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster
Skärgårdsnära event och tjänster
Re: Tips på vanlig vacuum klocka
Många bilar har elektriskt eller vakuumstyrda centrallås, titta där om det finns något du kan använda.
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
Re: Tips på vanlig vacuum klocka
Tjabba.
Volvo 343 remjohan har vakumstyrd koppling. Kanske den går att bygga på?
Tips, om slaglängden är för lång, sätt en fjäder mellan kolven & hävarmen som tar upp slaglängden.
Det brukar man sätta om man ska styra med hydraulcylinder. Men då som säkerhetstänk: så inte cylindern drar för hårt i staget.
Volvo 343 remjohan har vakumstyrd koppling. Kanske den går att bygga på?
Tips, om slaglängden är för lång, sätt en fjäder mellan kolven & hävarmen som tar upp slaglängden.
Det brukar man sätta om man ska styra med hydraulcylinder. Men då som säkerhetstänk: så inte cylindern drar för hårt i staget.
- To Live Beyond Requirements -
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Tips på vanlig vacuum klocka
Om du kollar på en Vw/audi med tex. AFN motorn (110hk Tdi) så sitter det en fin vacumklocka på turbon på dessa. Inte en vanlig wastegate utan laddtrycket styrs med vacum på dessa. Ca 5 cm i dia och kan tänka mig att slaget är passande med.
Annars kan du kolla om du kan hitta någon EGR ventil med tillräckligt slag i.
Annars kan du kolla om du kan hitta någon EGR ventil med tillräckligt slag i.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: Tips på vanlig vacuum klocka
Cheva s10 första gen har vacumstyrd ilägg av 4wd på framaxeln. Precis vad du behöver. Kolla ebay