Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Conny.

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

palme
Hemmastadd
Inlägg: 104
Blev medlem: mån feb 27, 2012 23:54
Ort: Borgstena

Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co

Inlägg av palme » sön okt 11, 2015 8:34

Hur mycket separation hade du på axaln Olof ? Sett många som har väldigt lite.
25% av däck diametern brukar inte va så dumt. Sen kan man ju ta ca25mm till för att kompensera för portalen. Som sagt det bryter en del med portaler!
BV202 Snömonstret
Willys46 Crawlern som går som en dröm :)
MR Rubicon 2008

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co

Inlägg av Olof » sön okt 11, 2015 8:52

Jag har för mig att det var 200 mm på ena sidan och 250 på andra (pga oljetråget). Det är ju svårt att räkna på lasterna om man t ex råkar köra på ett träd med hjulet, eller glider med lite fart nerför en häll och hamnar i en grop med låsta hjul. Det brukar ta tvärstopp... Nä, jag ser ingen anledning till att göra lederna svagare än på originalbilar om man inte ska ha mindre hjul än original.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

palme
Hemmastadd
Inlägg: 104
Blev medlem: mån feb 27, 2012 23:54
Ort: Borgstena

Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co

Inlägg av palme » sön okt 11, 2015 8:56

Håller med helt och hållet Olof! Jag kör med M18 i mina.
BV202 Snömonstret
Willys46 Crawlern som går som en dröm :)
MR Rubicon 2008

frankzz
Hemmastadd
Inlägg: 143
Blev medlem: mån jul 06, 2009 14:58
Ort: Tråvad
Kontakt:

Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co

Inlägg av frankzz » sön okt 11, 2015 10:42

Jo räkna är en sak, verkligheten en annan. Börjar det glappa sliter det av det mesta. Konstig att det är så mjukt material i kulan,
Där kan Synergy bussningen vara bra. Den bör vara mjukare än flex-johnny joint och därmed ta ner toppen på impulsen.

Skulle gärna sätta dit M20 men vill kunna sätta plåtarna slät med ramen och när hålet i bussningarna är större än 14 blir bussningen bredare.
Det är så besvärligt att knäcka plåten fram och tillbaka med 3 mm bock. Går att fixa med att lägga dubbla plåtar men sånt vägrar jag göra. Klurar på hur jag ska få dit bredare bussningar. Verkar som om grövre bult än M14 är en bra ide.

Kollade mina uträkningar och jag har 275mm separation på armarna på axelsidan. Har 37" hjul så jag är inom 25% av hjul Ø +25mm. Kan inte ha mer om jag ska ha kvar baksätet eller så får jag höja bilen.

Någon skrev att jag skulle triangulera för att slippa tvärstaget. Funkar bra på porpose built offroad fordon men jag vill kunna få plats med tanken och avgasrör där länkarna skulle hamna.

Ska SFRO besiktiga och kunna köra på vägen. Skulle jag satsa på renodlad offroad så hade jag nog byggt en spider.

Nu ska jag ut och skruva på dragbilen
Bild
Ska jag skriva bilar här?
Hemsida
http://www.fengineering.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Amazon -69 lite lägre, lite bredare
Buss B58 -79 lite längre
Can Am outlander 1000 cc V twin -16 (till salu)
Husaberg 400 -03

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co

Inlägg av Olof » sön okt 11, 2015 18:19

Jag tror det är bra att ha ngt stötisolerande i andra änden av staget, eller iaf någonstans på nåt stag. Jag hade gummibussningar (stenhårda) i båda ändar på de undre stagen, det bör ha sparat kullederna på de övre stagen en del.

Men plats med baksätet? Det är en fördel med mindre separation på fyrlinken i framkant. Linkarnas tänkta förlängning får gärna mötas i bilens tyngdpunkt. Du får sqat, bilen hookar bättre. Axeln pressas nedåt av sitt inbördes vridmoment och hjulen greppar mer ju mer du gasar. Men det kräver att någon led röra sig något axiellt med linken, typ gummibussningar. Annars vill inte axeln artikulera, flexa. Det blir som skiftnycklar på en Toyota/Patrol/Range.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Skriv svar