däck för lera?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: däck för lera?

Inlägg av Ghosthack » mån okt 19, 2015 15:35

Fisketorp skrev:Så varför är det ett sämre alternativ?

Menar.. elefanter är stora därför dem är det.
Där för det är inte bara mönstret som gör ett bra däck bra! Utan hela designen från gummi, Kord och mönster som gör hur ett däck presterar... Jag har rullat på allt från kopierat till regummerat och även om det har varit upp till halva priset så har övervägande varit värt att betala fult och inte vara snål.

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: däck för lera?

Inlägg av Ninetoes » mån okt 19, 2015 16:44

Ghosthack skrev:
Fisketorp skrev:Så varför är det ett sämre alternativ?

Menar.. elefanter är stora därför dem är det.
Där för det är inte bara mönstret som gör ett bra däck bra! Utan hela designen från gummi, Kord och mönster som gör hur ett däck presterar... Jag har rullat på allt från kopierat till regummerat och även om det har varit upp till halva priset så har övervägande varit värt att betala fult och inte vara snål.
Hmm. Jag vet inte riktigt om jag köper det när det gäller ett renodlat lerdäck som det väl är TS efterlyser.

Att regummerade kopior av Simex eller Boggers skulle vara så mycket sämre (till det dom är tänkta att användas till dvs lera) tror jag inte på, mönstret är ju direkt kopierade rakt av såvitt jag vet.

Berätta gärna mera om på vilket sätt du är besviken på regummeringar. :tumbup:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: däck för lera?

Inlägg av Wältmeister » mån okt 19, 2015 16:59

Med risk för att vara ute fel i frågan = inte billigaste tänkbara däck utan f n bästa däck i lera.
Utvecklingen går ju som bekant framåt även på däcksidan, men min erfarenhet är följande.
Jag har provat gamla och nya STT, gamla och nya Kumho, gamla och nya Goodrich, gamla och nya SS TSL samt slutligen TOYO OPEN COUNTRY M/T.
Samtliga däck har varit M/T-däck.
Härutöver ett stort antal A/T-däck.
De flesta däcken har varit 235, 245 eller 255 / 85 16" eller 32" och 33" i olika bredder från 9" till 12".
Har provat däcken på Terrano II, G-Wagen, Shogun, Jeepar, Samuraier, Niva och Defenders.

Har med ett par Defenders lekt på Ekeby, där det finns stora granitberget, stora grusgropen samt ett antal mer eller mindre besvärliga spår - Valpslingan inte att förglömma.

En god indikation på hur bra och allsidigt ett däck är, är om det får mäta sig med andra däck som sitter på identiska bilar under exakt samma körförhållanden.

Har provat STT och KM2 på min första Defender med gott, men inte toppresultat, ett par år i Trialtävlingarna på Ekeby i SLRK´s regi.

Med andra Defendern provade jag först Goodyear ATR med uselt resultat = blev trea.
Samma bil utrustades i stället med SS TSL och inte mycket bättre resultat beroende på att TSL är toppen på vissa underlag, men inte alls bra på andra.

Slutligen blev det 255/85-16" TOYO OPEN COUNTRY M/T (på en i övrigt Stock Car) DefenderPuma.(Efter tips från några offroadrävar som håller till norr om "stan" och kör amerikanska bilar)
Vann både förra höstens och vårens trialtävlingar på Ekeby.
Eftersom jag är gammal och inte särskilt bra förare så vill jag tillskriva däcken resultatet/förtjänsten.
Det var ju endast Land Rovers som tävlade, och det fanns de som hade axelspärrar.
Men TOYO OPEN COUNTRY M/T drog i särklass bäst i den blöta leran. 8)

Härutöver vill jag anföra att TOYO´s däck är 33% tystare än STT och KM2, vilket har betydelse om man använder bilen för DD. I Tyskland är TOYO även godkända för åretruntbruk = som vinterdäck - men inte av STRO i Sverige(vilket jag skiter i).

Sensmoral - det går inte att kombinera alla däcks fördelar i ett däck, men så mycket vet man som att nya däck är bättre än gamla/begagnade till stor del beroende på bättre/mjukare gummiblandning samt bättre mönsterdjup.

Ursäkta ordbajseriet till er som orkat läsa hela inlägget. :rodnar:

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: däck för lera?

Inlägg av Lars 9k » mån okt 19, 2015 22:05

Tycker det var bra skrivit, tror inte det är så många av oss som hunnit med att själv testa riiiktigt så många varianter som du. :lol:

Man sliter ju inte upp terrängdäcken på en säsong precis! :woot:
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Redneck Offroad
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: sön jan 18, 2015 15:10

Re: däck för lera?

Inlägg av Redneck Offroad » tis okt 20, 2015 9:47

Jag kör super swamper tsl/sx i storleken 33x15,5 och måste säga att det är ett sjukt däck att dra i leran när du får upp hjulhastigheten så det börjar rensa.
Från att sitta bomfast till att det börjar dra loss mig :woot:
Kostar dock därefter men lätt värt det så här efter första provet i sörjan.
Bra sidogrepp med som både bogger och mudzilla saknar helt :poke:

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: däck för lera?

Inlägg av Ghosthack » tis okt 20, 2015 11:21

Ninetoes skrev:
Ghosthack skrev:
Fisketorp skrev:Så varför är det ett sämre alternativ?

Menar.. elefanter är stora därför dem är det.
Där för det är inte bara mönstret som gör ett bra däck bra! Utan hela designen från gummi, Kord och mönster som gör hur ett däck presterar... Jag har rullat på allt från kopierat till regummerat och även om det har varit upp till halva priset så har övervägande varit värt att betala fult och inte vara snål.
Hmm. Jag vet inte riktigt om jag köper det när det gäller ett renodlat lerdäck som det väl är TS efterlyser.

Att regummerade kopior av Simex eller Boggers skulle vara så mycket sämre (till det dom är tänkta att användas till dvs lera) tror jag inte på, mönstret är ju direkt kopierade rakt av såvitt jag vet.

Berätta gärna mera om på vilket sätt du är besviken på regummeringar. :tumbup:
Det sämsta med regummerat och speciellt offroad däck är att stommarna oftast är för hårda eller helt felaktigt till däckstypen... Om kvalitén på regummerat var av minst den nivån som det är för tunggruppen så hade detta varit en icke fråga antar jag...

Personligen de däck jag har haft best framgång med är Interco tire, Kumho Tire och BFGoodrich. Ungefär i den ordningen :tumbup:

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: däck för lera?

Inlägg av Ghosthack » tis okt 20, 2015 11:22

Redneck Offroad skrev:Jag kör super swamper tsl/sx i storleken 33x15,5 och måste säga att det är ett sjukt däck att dra i leran när du får upp hjulhastigheten så det börjar rensa.
Från att sitta bomfast till att det börjar dra loss mig :woot:
Kostar dock därefter men lätt värt det så här efter första provet i sörjan.
Bra sidogrepp med som både bogger och mudzilla saknar helt :poke:
Gillade också TSL/SX däcken i skogen, inte så mycket på väg eller isig väg... :woot:

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: däck för lera?

Inlägg av Wältmeister » tis okt 20, 2015 15:45

Ghosthack skrev: Gillade också TSL/SX däcken i skogen, inte så mycket på väg eller isig väg... :woot:
Instämmer. Men vill man kombinera lersprättning, som jag i princip inte gillar för all tvätt efteråt, med "bergsklättring" så rekommenderar jag diagonalstommar före diagonaldito.
Diagonaler har en mjukare stomme som formar sig efter underlaget, vilket radialstommar inte gör.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Redneck Offroad
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: sön jan 18, 2015 15:10

Re: däck för lera?

Inlägg av Redneck Offroad » ons okt 21, 2015 11:57

Isig väg kan jag inte säga nått om då jag bara kört på mina nu över sommaren men vanligt torrt/blött väglag har jag inget direkt negativt att säga om dom upp till 100km/t typ.
Över det så behöver jag balansera dom :p

Skriv svar