starta och stoppa en gammal b21 i en 244

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

starta och stoppa en gammal b21 i en 244

Inlägg av mantajohan » tor okt 01, 2015 21:25

tänkte att ni kunde hjälpa mig, då ni säkert har koll på en klassisk bil 8)

har köpt en begagnad b21 då motorn i min 240 har riktigt dåligt komp (5,5 5,5 5,5 7,5) och ska renoveras

motorn är en b21 från 1982 som enligt säljaren endast rullat 15000mil (och priset var bra) dock hade bilen som motorn suttit i stått på en äng i 10år, vid inspektion så är det lite ärg på ventilkåpan annars verkar resten vara riktigt fint så det känns verkligen som att miltalet stämmer


planerna är följande: nya tänddelar(rotor, rotorlock, tändkablar tändstift), ny olja, nytt oljefilter, ny kamrem, ny vattenpump, nya motorfästen, brytarlöst tändsystem(eller nya brytarspetsar/kondensator i värsta fall)

flytta över min nästan nya bränslepump och förgasare med ny insugspackning/förgasarpackning

är det nånting som jag har glömt? var skulle ni rekomendera att köpa alla delarna? tändstift ska iallafall va NGK, medans jag funderar att köpa resten på biltema. finns det annat ställe som är billigare men ändå bra? skruvat? vparts?

alla tips är välkomna :D
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: starta och stoppa en gammal b21 i en 244

Inlägg av Bullen » tor okt 01, 2015 22:38

Kolla alla slangar och kablar då möss tycker detta är smaskens. Kolla alla öppningar så att dom inte byggt bo i motorn, har hänt en bekant.
En termostat kan du väl kosta på dej då du nästan har bytt alla andra slitdelar :poke:
Annars är det väl bara att hinka i nya motorn, vrida startnyckeln och se vad som händer :tumbup:
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: starta och stoppa en gammal b21 i en 244

Inlägg av macke » fre okt 02, 2015 16:17

Biltema :) Lätt att byta istället för att skicka tillbaka.
TGB 13

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: starta och stoppa en gammal b21 i en 244

Inlägg av mantajohan » fre okt 02, 2015 18:38

Bullen skrev:Kolla alla slangar och kablar då möss tycker detta är smaskens. Kolla alla öppningar så att dom inte byggt bo i motorn, har hänt en bekant.
En termostat kan du väl kosta på dej då du nästan har bytt alla andra slitdelar :poke:
Annars är det väl bara att hinka i nya motorn, vrida startnyckeln och se vad som händer :tumbup:
flyttar över termostaten från den gamla motorn som bara är 2-3 månader gammal samma med bränslepumpe som bara är 6månader gammal :tumbup:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Skriv svar