Tips på billig AC DC Tig

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Tips på billig AC DC Tig

Inlägg av Engman2 » tis sep 29, 2015 16:40

Jag har länge velat ha en Tig Svets (har mig och pinne) och har kikat på lite diverse olika, först var tanken att köpa en till vanligt svart och rostfritt stål. Men det vore ju smidigt å ha en som man kan köra Alu med oxå :tumbup:

Så har ni några förlag på nån vettig maskin som inte kostar skjortan, runt 10 000 är rimligt Och jag vill ha en vanlig 220v maskin då det känns som att man har mer nytta av den då :tumbup:

Jag hittade dessa på blocket och dom verkar vettiga! Och finns dessutom lite billigare om man beställer dom på ebay :wink:

Bild

Denna är det jag är sugen på
http://www.blocket.se/kristianstad/BenR ... m?ca=6&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen finns det ju även kombi maskiner som har inbyggd plasma och det vore ju riktigt smidigt :mrgreen:

http://www.blocket.se/kristianstad/BenR ... m?ca=6&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Så är det likvärdiga svetsar dessa 2 så är det ju inte mkt man behöver lägga till för att få med plasma :jump:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: Tips på billig AC DC Tig

Inlägg av Sebbesala » tis sep 29, 2015 19:09

Nu vet jag att du efterfrågade en billig, men...

Efter att nyss ha köpt min första, egna TIG så kan jag inte säga annat än SKIPPA KINAGREJERNA!

Har flera polare som har köpt diverse olika kinasvetsar, och de flesta har strulat, enda jag känner som är nöjd köpte verktygsbodens värsting, men då är du uppe i nästan samma pengar som en märkesmaskin.
Tar du med i beräkningen att du tänker äga svetsen hela livet så är det inte så dyrt med en riktig.
Och skulle du tröttna så är ju andrahandsvärdet på en schysst ac/dc maskin inte så kasst.

Själv köpte jag en Migatronic Focus Ac/Dc 200, då vi har samma serie av maskiner på jobbet, och ångrar mig inte en sekund!

Svetsar du lite Alu-prylar åt polarna har du snart fått in pengarna du la ut :woot:
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Tips på billig AC DC Tig

Inlägg av Fisketorp » tis sep 29, 2015 20:19

Grannen har en Kines. kompakt och smidig när han ska köra med pinne.
och funkar fint till rostfritt. (ej för alu)

Vet du ville ha en 230v men han säljer även ett stort as på 200amp billigt.

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Tips på billig AC DC Tig

Inlägg av Engman2 » tor okt 01, 2015 5:25

Fisketorp skrev:Grannen har en Kines. kompakt och smidig när han ska köra med pinne.
och funkar fint till rostfritt. (ej för alu)

Vet du ville ha en 230v men han säljer även ett stort as på 200amp billigt.

Hmm vad ska han ha för den svetsen då :poke:

Min ekonomi är inte den bästa nu, så att hitta en begagnad och billigare kanske är det bästa igentligen :wink:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Tips på billig AC DC Tig

Inlägg av Engman2 » fre okt 02, 2015 1:18

Hmm jag har funderat lite mer och ska man svetsa lite mer Alu så ska man nog satsa på en 380 ist för en 220! Speciellt om man ska svetsa om spängkåpor på nån växellåda...

Så jag letar nu efter en 380, det känns som att man kommer ångra sig annars :roll:

Kan denna vara något tro?

http://www.blocket.se/kristianstad/BenR ... m?ca=6&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Tips på billig AC DC Tig

Inlägg av Fisketorp » fre okt 02, 2015 7:46

Grannens var även för alu.
om den var av intresse då ;)

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: Tips på billig AC DC Tig

Inlägg av Sebbesala » fre okt 02, 2015 21:28

Tänk på att räkna på ca 50A per mm gods när du ska svetsa ALU, så det går ju åt en del kräm!
Ska du svetsa grova grejer med en gammal grov svets(inte inverter, utan vad föregångaren nu kallas?) så drar dom ju ofta mycket ström också, jag fick höra att man borde ha 25A säkringar om man kör såna maskiner.
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Re: Tips på billig AC DC Tig

Inlägg av JohnE » fre okt 02, 2015 22:53

Jag har använt kina-tig i många år nu, bättre för pengarna är svårt att hitta.
Visst, ska man tjäna pengar på den bör man välja kvalité, men peppar peppar, min har aldrig krånglat förutom ett slangpaketsbyte tack vare en hungrig hund. :lol:

Jag köpte från utlandet och behövde aldrig använda garantin, men kan nog rekommendera att köpa i Sverige för din del, så du får vettig garanti och lättare kommunikation vid eventuell service. :tumbup:

Edit: Benroyal är välkända "brandade" kinaprylar. Dom har funnits ganska länge nu och är poppis :tumbup:

Skriv svar