Axelval till ombyggnad av Willys FC170

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wr-JoL
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons feb 19, 2014 20:13
Ort: Örnsköldsvik

Axelval till ombyggnad av Willys FC170

Inlägg av Wr-JoL » ons sep 16, 2015 13:54

Håller på att renovera och modernisera en Willys FC 170. "mini lastbil"

Nu har jag dock stött på ett problem..
Använder drivlinan från en Jeep Grand Cherokee 5.2 v8 -98.
Inkl det mesta som går. Klima , ABS, osv.

Tanken var först att även ta GC axlarna då detta skulle göra allt enkelt.
Kardaner, broms, abs osv skulle passa ihop. Men så blir det inte. Samma axelavstånd men inte på bredden.
Hade fungerat på den mindre FC 150.. med mer vanlig CJ typ av ram.

GC axlarna Dana35c / 44a med 3.73 utv är väldans smala jämfört Willys org axlarna (tidiga udda Dana60 / 53).
Det som fattas en 10-20cm på bredden på GC axeln.
Har inte mätt "VMS-VMS" mått på Willys axeln.

Bladfjädrarna sitter ca 101cm fram och 134cm bredd bak.
Willys axlarna är inget att rädda eller renovera. Men får fungera som mockup tillsvidare.
Fram är helt rensad och körd och bak behöver viss renovering. Så vek gammal konstruktion och mkt svårt med delar gör dessa ej till ett alternativ.

Framaxel har kardanaxel på förarsida, bak har centrum.

Så något brett nog och som tål lasten. (Willys hade 3300kg total 1540kg lastvikt)
Vad den typas in som ombyggd är väl osett men under 3500kg är väl praktiskt.

Ambitionen är mer expeditionsbil än offroadbil när den är klar.

Så från någon form av fullsize bil är vad som verkar behövas. FC 170 är tydligen större än den ger sken av. i vart fall bredare.
Hade givetvis varit trevligt med skivor och ABS krans. Men det är ju lösbart att modifiera om så krävs.
Även axelfästen kvittar ju. Bara att modifera så det passar.
Samma sak med kardaner passar det från GC är en bonus annars får man väl bygga om.

Vad har ni för tips på vad som kan vara värt hitta för axlar ?
Både till funktion och pris.

SpeedKing
Forumräv
Inlägg: 671
Blev medlem: lör jan 23, 2010 11:18
Ort: Umeå

Re: Axelval till ombyggnad av Willys FC170

Inlägg av SpeedKing » ons sep 16, 2015 14:54

Intressant bygge, och kul att det inte är så långt bort.
Jag håller på med något liknande, men det har för tillfället stannat av lite på grund av lite mer ingående offroad.

Det jag har är en FC170, men en buss modell. Egentligen ingen skillnad förutom karossen, och jag har också valt att skrota originalaxlarna. Just för att dom är så jäkla udda. Så jag har tänkt ställa min kaross på mitt rullande chassi från en Jeep Wagoneer -78 med AMC 360. Det borde inte bli några problem att besikta som ombyggt fordon heller. Dessa 2 skapelser står nu i verkstan uppradad bredvid varandra och väntar på ingrepp. Jag tror att jag ska kunna para ihop dessa med lite mildare modifieringar på wagoneer chassit.

Men till din fråga så tror jag på nåt i fullsize väg. Var det inte någon som sålde en omgång från cheva nyligt? Jag vet av en omgång axlar från Jeep J20, Dana 44/60 om det kan vara intressant?

//John

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Axelval till ombyggnad av Willys FC170

Inlägg av klirre » ons sep 16, 2015 15:30

Granden har väl vänster drop? Begränsar utbudet en hel del om man inte vill bygga om.

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Wr-JoL
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons feb 19, 2014 20:13
Ort: Örnsköldsvik

Re: Axelval till ombyggnad av Willys FC170

Inlägg av Wr-JoL » ons sep 16, 2015 19:13

Speedking.
Jo har nog sett din FC170 buss tråd tidigare. Det är en cool sak. På det bara...

Tanken med så mycket GC delar var också för att göra det enkelt mot SFRO arbetet. Om nästan allt har hört ihop tidigare. Lite samma tankar som du haft men på annat sätt. Visst bakslag med andra axlar. Men finns väl andra fördelar med andra axlar.

Jo J20 axlar är väl på spec rimligt. Men framaxel är väl drift på höger / passagerar sida på J20 eller ?
Blir väl fel mot fördelningslådan för mig. Använder GC NP249 lådan för att få bra både Full-time och Part-time 4wd.

klirre
Stämmer bra det är vänster / förarsidan. Är väl lite därför också jag behövde lite tips.

Enda jag hittat som verkar lovande vad jag hittat själv är Dodge Ram 2500. Men är väl inga dussin bilar och axlar. Så inte hittat några än.

SpeedKing
Forumräv
Inlägg: 671
Blev medlem: lör jan 23, 2010 11:18
Ort: Umeå

Re: Axelval till ombyggnad av Willys FC170

Inlägg av SpeedKing » ons sep 16, 2015 21:59

Har du möjligen kvar Spicer 18 fördelningslådan? Kolla om den har samma antal splines som granden. Med lite tur kan du para ihop grandens automat med FC:ns fördelningsåda.

Majestix
Hemmastadd
Inlägg: 136
Blev medlem: mån jan 10, 2011 22:19
Ort: Malmö

Re: Axelval till ombyggnad av Willys FC170

Inlägg av Majestix » tor sep 17, 2015 6:23

Ford Bronco har väl klumpen till vänster?
Jeep Wrangler 4,0 1991
VW Amarok 4WD

Wr-JoL
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons feb 19, 2014 20:13
Ort: Örnsköldsvik

Re: Axelval till ombyggnad av Willys FC170

Inlägg av Wr-JoL » tor sep 17, 2015 9:36

SpeedKing skrev:Har du möjligen kvar Spicer 18 fördelningslådan? Kolla om den har samma antal splines som granden. Med lite tur kan du para ihop grandens automat med FC:ns fördelningsåda.
Nej. Ser inte det som en väg fram. 18 lådan må vara tålig, men ger inget för lägena på lådan. 2wd H/L , 4WD H/L Part time.

Verkar kunna finnas någon variant av tidiga fullsize Cherokee som har klumpen på rätt sida. Samt bredare axel. Men tydligen inte standard.

Jag är bara intresserad av 4wd Full-Time där ger senare versionen av NP249 mig vad jag önskar. 4WD H Fulltime med visco bromsen. 4WD L med spärrad mellan "diff" 2wd behövs ej. Har inte på någon bil och ska inte ha..
Majestix skrev: Ford Bronco har väl klumpen till vänster?
Det förefaller så. Några speciellla årsm eller dylikt så den är "Full Size" Har ingen bra koll på Ford.
Verkar som att Ford F150, F250 av vissa modeller också kan vara ett alternativ. Förutom Dodge RAM 1500, 2500.

Så lite undersökning krävs.

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Axelval till ombyggnad av Willys FC170

Inlägg av klirre » tor sep 17, 2015 9:46

Majestix skrev:Ford Bronco har väl klumpen till vänster?

Är det inte broncon som har ngn konstig form av delad framaxel?

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Wr-JoL
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons feb 19, 2014 20:13
Ort: Örnsköldsvik

Re: Axelval till ombyggnad av Willys FC170

Inlägg av Wr-JoL » fre sep 18, 2015 9:20

Kar kollat lite på Bronco. Blir inte klok på det verkar finnas någon konstig delad version.
Men några versioner kanske har normalare axel. Inte fått kläm på vilka.



Som en annan vildare ide. Gillar förslaget på J20 axlar. Om man då istället lyckas modifiera oljepickup i fördelningslådan (NP249) borde den väl gå vrida / indexera om till att få front drift på höger. Allt annat runt om reglage etc måste jag ändå bygga om till viss del.
Så det går köra en framaxel med klumpen på högersidan. ex J20.

SpeedKing
Forumräv
Inlägg: 671
Blev medlem: lör jan 23, 2010 11:18
Ort: Umeå

Re: Axelval till ombyggnad av Willys FC170

Inlägg av SpeedKing » fre sep 18, 2015 9:52

Jag tror att det blir enklare att bygga om en framaxel än att modifiera fördelningslådan. Har inte stött på någon som lyckats det.

Att slipa lös axelrören och skifta plats på dessa är en relativt enkel men tålamodskrävande operation som en händig person bör kunna fixa.

Bra att det flödar idéer :tumbup:

Skriv svar