En batterifråga!?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Frasse i Lammhult
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
Ort: Lammhult, Småland

En batterifråga!?

Inlägg av Frasse i Lammhult » fre jan 22, 2016 9:48

tJena.. Jo de är så här att vintern har trängt sig på i Småland och min 6.2 diesel snurrar därför vääääldigt långsamt när jag vrider på nyckeln på morgonen... Tänkte lägga på min stora batteriladdare men insåg att den va försvunnen... Kvar finns en biltema smartladdare på 8 ampere jag har 3 stycken 80 amps batterier i chevan totalt 240 amps, kan jag ladda alla 3 på samma gång eller måste jag koppla isär dom för att komma upp i Max styrka eller kommer jag nå Max ändå fast efter mycket längre tid? Dom är parallellkopplade, tacksam för svar :tumbup:
Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.

Frasse i Lammhult
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
Ort: Lammhult, Småland

Re: En batterifråga!?

Inlägg av Frasse i Lammhult » fre jan 22, 2016 10:10

Förtydligande: med att koppla isär dom menar jag om jag måste ladda ett i taget?
Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: En batterifråga!?

Inlägg av Gustavsson » fre jan 22, 2016 12:38

Du kan ladda alla samtidigt, ihopkopplade. Och det är nästan att föredra, för laddar du två stycken till exempel och sen kommer på att du måste iväg och kopplar ihop alla tre så får du ganska stora strömrusningar mellan batterierna.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Frasse i Lammhult
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
Ort: Lammhult, Småland

Re: En batterifråga!?

Inlägg av Frasse i Lammhult » fre jan 22, 2016 12:48

Okej ja de tänkte jag inte på... Men du tror att jag kan komma upp i full styrka även med den lilla laddaren då.?
Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: En batterifråga!?

Inlägg av Gustavsson » fre jan 22, 2016 12:52

Ja, det kan du men räkna med att det tar längre tid. Använder du bilen varje dag? Låt laddaren sitta monterad på nätterna isåfall. Ladda på vinterläget så får du lite högre spänning = viktigt när det är kallt.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Frasse i Lammhult
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
Ort: Lammhult, Småland

Re: En batterifråga!?

Inlägg av Frasse i Lammhult » fre jan 22, 2016 13:01

Jo jag använder den mycket men nu är de ju helg så då tänkte jag att den kan få stå och ladda... Bra tips med vinterläget de ska jag prova tack för det! :tumbup: :tumbup:
Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: En batterifråga!?

Inlägg av Wältmeister » fre jan 22, 2016 13:26

Ursäkta men......
Jag kanske ute och cyklar nu.
Om 3 batterier är parallellkopplade så får väl det "bästa" batteriet = det med lägst inre motstånd ta emot mer laddning?
Med min teori så bör batterierna laddas var för sig.
Annars riskerar man att det "sämsta" batteriet inte ladda alls, eller i alla fall i mindre omfattning.

Vidimera eller dementera min teori, den som är kunnig på området.

:vetej:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

exid
Hemmastadd
Inlägg: 190
Blev medlem: ons mar 05, 2014 0:15
Ort: Gävle

Re: En batterifråga!?

Inlägg av exid » fre jan 22, 2016 13:44

Wältmeister skrev:Ursäkta men......
Jag kanske ute och cyklar nu.
Om 3 batterier är parallellkopplade så får väl det "bästa" batteriet = det med lägst inre motstånd ta emot mer laddning?
Med min teori så bör batterierna laddas var för sig.
Annars riskerar man att det "sämsta" batteriet inte ladda alls, eller i alla fall i mindre omfattning.

Vidimera eller dementera min teori, den som är kunnig på området.

:vetej:
Nja när de är parrallellkopplade går det bra. Dermot så är det viktigt om man seriekopplar batterier att alla är av samma typ och lika mycket laddade innan man kopplar ihop dom annars kan det bli tråkigheter. Då kan ett battri funka som motstånd och bli överladdat i tex ett 24v system med 2 12v batterier av olika typ eller kvalitet.
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler

TerranoJohan
Forumräv
Inlägg: 790
Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
Ort: Lindesberg

Re: En batterifråga!?

Inlägg av TerranoJohan » fre jan 22, 2016 17:22

exid skrev:
Wältmeister skrev:Ursäkta men......
Jag kanske ute och cyklar nu.
Om 3 batterier är parallellkopplade så får väl det "bästa" batteriet = det med lägst inre motstånd ta emot mer laddning?
Med min teori så bör batterierna laddas var för sig.
Annars riskerar man att det "sämsta" batteriet inte ladda alls, eller i alla fall i mindre omfattning.

Vidimera eller dementera min teori, den som är kunnig på området.

:vetej:
Nja när de är parrallellkopplade går det bra. Dermot så är det viktigt om man seriekopplar batterier att alla är av samma typ och lika mycket laddade innan man kopplar ihop dom annars kan det bli tråkigheter. Då kan ett battri funka som motstånd och bli överladdat i tex ett 24v system med 2 12v batterier av olika typ eller kvalitet.
Nja...nu håller jag inte med. Det kan mycket väl bli så att laddaren känner av det mest laddade batteriets spänning och därför slutar ladda. Dessutom beror det på HUR dom är parallellkopplade...finns två sätt, ett vanligt, och ett BRA sätt.
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.

*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004

*Ford Escort RS 1989 på R-däck :mrgreen:

Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: En batterifråga!?

Inlägg av Gustavsson » fre jan 22, 2016 17:40

TerranoJohan skrev:
exid skrev:
Wältmeister skrev:Ursäkta men......
Jag kanske ute och cyklar nu.
Om 3 batterier är parallellkopplade så får väl det "bästa" batteriet = det med lägst inre motstånd ta emot mer laddning?
Med min teori så bör batterierna laddas var för sig.
Annars riskerar man att det "sämsta" batteriet inte ladda alls, eller i alla fall i mindre omfattning.

Vidimera eller dementera min teori, den som är kunnig på området.

:vetej:
Nja när de är parrallellkopplade går det bra. Dermot så är det viktigt om man seriekopplar batterier att alla är av samma typ och lika mycket laddade innan man kopplar ihop dom annars kan det bli tråkigheter. Då kan ett battri funka som motstånd och bli överladdat i tex ett 24v system med 2 12v batterier av olika typ eller kvalitet.
Nja...nu håller jag inte med. Det kan mycket väl bli så att laddaren känner av det mest laddade batteriets spänning och därför slutar ladda. Dessutom beror det på HUR dom är parallellkopplade...finns två sätt, ett vanligt, och ett BRA sätt.
Är dom parallellt kopplade är det alltid samma spänning i alla batterier. Däremot kanske de tar emot olika mängd ström lite beroende på skick och storlek på batterierna men i detta fallet då det är tre 80ah som förmodligen varit sammankopplade en längre tid kan man anse dessa som ett stort 240ah batteri.

Sen blir jag väldigt nyfiken på hur man kan parallell koppla BRA och ett vanligt sätt...? Jag förutsätter att plus går till plus på alla samt att det är tillräckliga kabelareor då det är kopplat till start.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

TerranoJohan
Forumräv
Inlägg: 790
Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
Ort: Lindesberg

Re: En batterifråga!?

Inlägg av TerranoJohan » fre jan 22, 2016 18:28

"Sen blir jag väldigt nyfiken på hur man kan parallell koppla BRA och ett vanligt sätt...? Jag förutsätter att plus går till plus på alla samt att det är tillräckliga kabelareor då det är kopplat till start."


Det kan du klura lite på, men ja...plus till plus, och minus till minus såklart, och självklart tillräckliga areor :wink:
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.

*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004

*Ford Escort RS 1989 på R-däck :mrgreen:

Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;

TerranoJohan
Forumräv
Inlägg: 790
Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
Ort: Lindesberg

Re: En batterifråga!?

Inlägg av TerranoJohan » fre jan 22, 2016 18:39

Frasse i Lammhult skrev:tJena.. Jo de är så här att vintern har trängt sig på i Småland och min 6.2 diesel snurrar därför vääääldigt långsamt när jag vrider på nyckeln på morgonen... Tänkte lägga på min stora batteriladdare men insåg att den va försvunnen... Kvar finns en biltema smartladdare på 8 ampere jag har 3 stycken 80 amps batterier i chevan totalt 240 amps, kan jag ladda alla 3 på samma gång eller måste jag koppla isär dom för att komma upp i Max styrka eller kommer jag nå Max ändå fast efter mycket längre tid? Dom är parallellkopplade, tacksam för svar :tumbup:

Du har 240Ah...det innebär att du kan ta ut 240A i en timme, 24A i 10 timmar, eller 2,4A i 100 timmar...lite beroende på enligt vilken norm batteritillverkaren har angett sina uppgifter...MEN det säger inte ett skit om hur mycket ström du får ur batterierna dom sekundrarna du vrider om nyckeln och ska starta :poke:
Då ska man hålla koll på CCA värdet...( ColdCrankingAmp vid -18grader)...ju högre desto mer ström till startmotorn. Jag har Varta silver i min, det ger 830A CCA...ett standard Biltema 80Ah ger 640A CCA...det gör skillnad när det är kallt....och det är OAVSETT om man har 1 eller 10 parallellkopplade :tumbup:
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.

*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004

*Ford Escort RS 1989 på R-däck :mrgreen:

Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;

Frasse i Lammhult
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
Ort: Lammhult, Småland

Re: En batterifråga!?

Inlägg av Frasse i Lammhult » fre jan 22, 2016 19:08

He He jo jag blir också nyfiken på de bra och de dåliga sättet... :poke: Jag är iallafall övertygad om att jag har kopplat rätt, jag har 3 stycken tudor 80. Ah och det står tyvärr inget om Cca på dom, jag känner till detta sedan innan men det spelar ju ingen större roll huruvida man ska ladda dom, om det är högt eller lågt Cca och ja dom är likadana och har varit sammankopplade länge :tumbup:
Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.

TerranoJohan
Forumräv
Inlägg: 790
Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
Ort: Lindesberg

Re: En batterifråga!?

Inlägg av TerranoJohan » fre jan 22, 2016 19:19

Tudor brukar ha skapligt CCA iaf...

Du kanske har dålig jord mellan motor och kaross/batteri....det går ju lika mycket ström i den flätan som i kabeln till startmotorn. :roll:

Du kan säkert ladda alla tre samtidigt...frågan är ju bara om alla blir helt fulla? Laddaren känner av toppspänning, inte hur mycket ström det finns i batterierna....

Min CETK laddar 3,3A och det är upp till 90Ah batteri på den.
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.

*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004

*Ford Escort RS 1989 på R-däck :mrgreen:

Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;

Frasse i Lammhult
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
Ort: Lammhult, Småland

Re: En batterifråga!?

Inlägg av Frasse i Lammhult » fre jan 22, 2016 19:34

Hmm ja nu blev man ju inte klokare :(
Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.

Skriv svar