Mf35
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Mf35
Någon som är haj på Mf35 diesel? är väl samma motor som i 135?
Först undrar jag om stoppen ska vara utdragen eller inskjuten för att stoppa/starta.
blev lite förvirrad och glömde vilket det ska vara. inte smidigt när man felsöker och den står fel =P
Iallafall så startar inte skiten. (andra gången felet uppkommer sedan maj)
första gången hade traktorn stått över kvällen och vägrade starta på morgonen. ingen vitrök ur pipan.
börja kolla så den fick soppa till filter och efter filter. fick fram till pumpen men inte ur den. (lossade spridar rör)
lossade lilla luckan med två skruv på långsidan och ut rann massa diesel.
drog på starten för att se om det rörde sig inne i pumpen.
å tada!! skiten börja tända. på me locket och igång gick den.
Fungerat felfritt tills för några dagar sedan.
Då blev det samma symtom. skulle starta den efter att varit avstängd i ca timme.
vägrade starta, pröva med startkablar ifall strömmen var otillräcklig.
prövade att bara lätta på skruvarna till luckan så det rann ut lite diesel.
sedan orka jag inte mer.
Tänkte jag skulle felsöka imorgon.
Så tar gärna emot tipps, om det råkar sitta något litet filter någonstans i pumpen eller annat?
ska ta lite startgas tänkte jag och se vad som händer.
Först undrar jag om stoppen ska vara utdragen eller inskjuten för att stoppa/starta.
blev lite förvirrad och glömde vilket det ska vara. inte smidigt när man felsöker och den står fel =P
Iallafall så startar inte skiten. (andra gången felet uppkommer sedan maj)
första gången hade traktorn stått över kvällen och vägrade starta på morgonen. ingen vitrök ur pipan.
börja kolla så den fick soppa till filter och efter filter. fick fram till pumpen men inte ur den. (lossade spridar rör)
lossade lilla luckan med två skruv på långsidan och ut rann massa diesel.
drog på starten för att se om det rörde sig inne i pumpen.
å tada!! skiten börja tända. på me locket och igång gick den.
Fungerat felfritt tills för några dagar sedan.
Då blev det samma symtom. skulle starta den efter att varit avstängd i ca timme.
vägrade starta, pröva med startkablar ifall strömmen var otillräcklig.
prövade att bara lätta på skruvarna till luckan så det rann ut lite diesel.
sedan orka jag inte mer.
Tänkte jag skulle felsöka imorgon.
Så tar gärna emot tipps, om det råkar sitta något litet filter någonstans i pumpen eller annat?
ska ta lite startgas tänkte jag och se vad som händer.
Re: Mf35
inskjuten vid start...kommer de diesel till glaskoppen ? du har väl en förpump på den också ? funkar den ..
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy
http://www.garaget.org/mrbuggy
Re: Mf35
Tackar!benssan skrev:inskjuten vid start...kommer de diesel till glaskoppen ? du har väl en förpump på den också ? funkar den ..
Blir lättare att felsöka när det står rätt =)
Nu vet jag inte då jag inte orkade felsöka.
Men iallafall så var glaskoppen full, pumpen var full då det rann ut ur den när jag lätta på luckan.
och det fortsatte sippra ut när man drog på starten. så antar att förpumpen matade på bra.
Är troligen som jag misstänker att det kommer bränsle till pumpen men inget ur den.
Ska pumpen smörjas på något sätt? (på forden jag hade skulle det vara olja i pumpen. men hitta inget på denna)
tycker det har tjutit lite ifrån den, lite som en slirande fläktrem fast lågt.
Men den har alltid varit lättstartad och gått bra. förutom dessa två ggr då
Re: Mf35
lite osäker på pumpens utseende men jag har bytt backventil i pumpen 1 gång på den jag hade..för att den släppte tillbaka soppan..för hur det än är så går ju en traktor om den får soppa...
den ena av dom små ventilerna menar jag..
den ena av dom små ventilerna menar jag..
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy
http://www.garaget.org/mrbuggy
Re: Mf35
Blev ingen felsökning idag
Skiten startade nämligen på första försöket
Var ju gott slippa skruva, men samtidigt vore det ju trevligt att veta vad felet var.
Tror inte på förpumpen då huvudpumpen är full med diesel även efter att den tömts till viss del.
Finns det något i huvudpumpen som kan haka upp sig?
Pajeron vägra pumpa efter att ha stått med sämre drivmedel en stund.
Skiten startade nämligen på första försöket
Var ju gott slippa skruva, men samtidigt vore det ju trevligt att veta vad felet var.
Tror inte på förpumpen då huvudpumpen är full med diesel även efter att den tömts till viss del.
Finns det något i huvudpumpen som kan haka upp sig?
Pajeron vägra pumpa efter att ha stått med sämre drivmedel en stund.
Re: Mf35
Jag har läst att mf vill ha tillsats i dieseln för att pumpen ska må bra.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Mf35
Lämnar du stoppen i stoppläge när du stängt av den?
Ta för vana att trycka in den isf. Har varit med om att hävarmen utanpå pumpen till stopppen rör sig men inte delarna i pumpen som fastnat nät den stått i "stoppat" läge.
Ta för vana att trycka in den isf. Har varit med om att hävarmen utanpå pumpen till stopppen rör sig men inte delarna i pumpen som fastnat nät den stått i "stoppat" läge.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng