Ackerman styrning

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Ackerman styrning

Inlägg av Engman2 » fre aug 21, 2015 5:17

Då det vart en hel del funderingar i en annan tråd om detta med ackerman så tyckte jag det var Dags för en egen tråd om detta ämne!

Anledningen till mina funderingar är att jag vill bygga om styrningen på patrolen och då kommer det bli reverse ackerman eller möjligtvis neutral ackerman, så då är frågan vad som fungerar bäst av dom två valen?

Här är ett inlägg som förklarar detta ämne rätt bra :tumbup:

sleeper_86 skrev:Ackerman bygger på en linje från undre spindelled/lagring vidare genom styrleden (i detta fallet är det leden på paralellstaget som berörs.) och träffa centrum på bakaxeln.

Genom att flytta staget bakifrån och fram bara så kommer den tilltänkta linjen träffa typ ½ meter utanför bakhjulen och inte i centrum på axeln som de är tänkt.

denna bilden förklarar det rätt bra.
Ackerman
Bild

Och på denna har jag roterat framaxeln 180 grader (blir samma som att flytta fram staget bara.) och ritat nya linjer.

Reverse ackerman
Bild

.

Så är det nån som har erfarenhet av detta med reverse ackerman så får ni gärna dela med er av era erfarenheter och funderingar :jump:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Ackerman styrning

Inlägg av Grottulf » fre aug 21, 2015 7:52

Jag har som sagt inte egen erfarenhet av det, men jag törs nog döma ut det ändå...
Vill du testa så kan du ju ställa rätt extrem toe-in, och se hur den blir att svänga med.

Någon kanske kan hjälpa dig med beräkning av exakt hur mycket du ska ställa in den, för att det ska motsvara att vända knucklarna vid fullt styrutslag.
Jag sitter lite dumt till så jag kan dessvärre inte hjälpa dig med det nu.

Men om man kollar vinklarna på skissen, så är det (alpha-beta)*2 som du behöver justera in den.
Några mått som behövs för att få fram det, är halva vändradien, hjulbasen och spårvidden.
Senast redigerad av Grottulf den fre aug 21, 2015 10:48, redigerad totalt 3 gång.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Ackerman styrning

Inlägg av Robe » fre aug 21, 2015 7:56

Det påverkar ju svängradien negativt, men inte mer än vad en låst framdiff gör.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Ackerman styrning

Inlägg av Grottulf » fre aug 21, 2015 8:00

Robe skrev:Det påverkar ju svängradien negativt, men inte mer än vad en låst framdiff gör.
Men en låst framdiff kan man ju förhoppningsvis lägga ur när man behöver svänga :)

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Ackerman styrning

Inlägg av Robe » fre aug 21, 2015 8:13

Ja, om det inte är en hårt spänd lamellbroms, aussie/spartan eller svetsad diff.

Om du har en öppen differential så får du sämre svängradie med fel ackerman.
Om du har en spärr i framaxeln som alltid ligger i, så får du kanske lite ytterligare sämre svängradie med fel ackerman. Men spärren påverkar mer negativt på svängradien än ackerman.

Så du skulle kunna köra med taskig ackerman-vinkel, men kompensera genom att ha en valbar spärr eller öppen differential i framaxeln.

Har ingen större egen erfarenhet av det, utan det är vad jag har läst mig till på diverse forum... :beer:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Ackerman styrning

Inlägg av Grottulf » fre aug 21, 2015 10:43

Du har nog rätt i att det inte är lika illa som med låst diff, men det blir ju ofrånkomligen en försämring, och det är ju aldrig kul.
Att döma ut det helt var kanske lite hårt, men jag skulle inte göra det själv.
Jag föredrar rätt ackerman OCH valbar diff :mrgreen:
Men jag sitter å andra sidan inte i den sitsen att jag har en tie-rod som begränsar markfrigången.
Hade jag det så kanske jag också skulle överväga något sådant... :roll: :rodnar:

Frågan är väl bara om man tycker fördelen med en mera skyddad tie-rod väger upp nackdelen med sämre svängegenskaper.

Men vad som är acceptabelt för en, kanske inte är det för någon annan.
Så jag skulle nog testa med extrem toe-in som jag skrev tidigare först.
Den skulle troligen bli helt okörbar rakt fram då, men det skulle kunna ge en indikation om svändradien vid fullt rattutslag iaf...

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Ackerman styrning

Inlägg av sleeper_86 » fre aug 21, 2015 15:11

Kan man inte bygga något liknande dessa? Kör med dom på suzukin.
http://www.lowrangeoffroad.com/index.ph ... -arms.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Jag vet att jag har sett någonstans här på forumet att någon byggde egna, iofs till toy8a, men spelar nog ingen större roll.

I övrigt så är reducerad ackerman/paralellstyrning vanligt inom drifting.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Ackerman styrning

Inlägg av Wältmeister » fre aug 21, 2015 16:31

sleeper_86 skrev: I övrigt så är reducerad ackerman/paralellstyrning vanligt inom drifting.
Stämmer bra det.

Om du ska ha bilen för dd så bör inget märkas vid körning rakt fram om du ställer in hjulskränkningen så du har något toe-in.
Vid landsvägskörning i normala hastigheter och måttliga kurvor tror jag inte heller du får något problem.
Men vid fickparkering på asfalt så lär du märka av dina ackerman-vinklar.
I skogen på mjukt underlag ökar svängradien endast marginellt.
Ungefär som med spärrad bakaxel.

Har själv erfarenhet av att köra med kraftig toe-out på en Deffe och kraftig toe-in på en Sukka.
Det går att ta sig hem 12 -15 mil om man tar det lugnt och är medveten om de olämpliga hjulvinklarna.

Däckslitaget på en skogsbil ökar nog inte märkbart.

Frågan är om bilprovningen ser att parallellstaget hamnat framför axeln.

Min fundering. :tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Ackerman styrning

Inlägg av Grottulf » lör aug 22, 2015 11:06

Att driftingbilar kör utan ackerman är inte så konstigt.
När man kör på sladd så finns det väl ingen nytta av det,
då är det bättre att framhjulen pekar rakt i den riktning man ska.

Skulle man kunna få tag i vänster knuckle från en högerstyrd bil och sätta tie-roden fram?
Men nu vet jag iofs inte hur det fästet sitter i förhållande till spindellederna, så ackerman kanske blir lika kass som av att vända på knucklarna...?
(Ifall det inte finns eller kan byggas lösa styrarmar som sleeper_86 tipsade om)

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Ackerman styrning

Inlägg av Engman2 » lör aug 22, 2015 12:22

Grottulf skrev:
Skulle man kunna få tag i vänster knuckle från en högerstyrd bil och sätta tie-roden fram?
Men nu vet jag iofs inte hur det fästet sitter i förhållande till spindellederna, så ackerman kanske blir lika kass som av att vända på knucklarna...?

Det var de jag oxå funderade på, då jag råkar ha en framaxel från en Höger styrd liggandes :beer:

Jag har bara kollat lite snabbt men jag misstänker att det blir för tajt mot axeln med ett parallel stag där, plus att gör man så så blir det neutral Ackerman!


Så det lutar åt att bygga egna som sitter uppe på knucklarna eller försöka få upp staget lite på baksidan och sen bygga hasplåt!



På Formel-1 bilar så kör dom med reverse ackerman, så men lire fart i skogen så borde det funka kanon :haha:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Ackerman styrning

Inlägg av ErraN_XJ » lör aug 22, 2015 23:26

När ja byggde min första jeep så höjde ja styrningen med hjälp av nya koner svetsade i org spingdlarna.
Va ny på området å kände inte till ackerman principen, så naturligtvis så byggde ja helt fel...

Kan inte säga att de märktes på vägen, mer än urusel svängradie.
Men i skogen blev de jobbigt! Fick göra omtag överallt medans andra bara svängde runt träd osv.
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Ackerman styrning

Inlägg av Grottulf » sön aug 23, 2015 9:14

ErraN_XJ skrev:När ja byggde min första jeep så höjde ja styrningen med hjälp av nya koner svetsade i org spingdlarna.
Va ny på området å kände inte till ackerman principen, så naturligtvis så byggde ja helt fel...

Kan inte säga att de märktes på vägen, mer än urusel svängradie.
Men i skogen blev de jobbigt! Fick göra omtag överallt medans andra bara svängde runt träd osv.
Skönt med svart på vitt från en som har testat :tumbup:
Så slipper vi andra gissa mer :rodnar:

Edit: du har inga bilder på det förresten, så man kan se hur mycket negativ ackerman du fick?

Skriv svar