Wältmeister skrev:Ett annat sätt att få bättre belysning är att reducera spänningsfallet fram till glödlamporna.
Nu senast kollade jag på en av mina bilar spänningen till strålkastarlampornas kontaktstycken.
Fann att spänningen med laddande generator endast var ungefär 11 volt.
Spänningsförlusten till stor del beroende långa och klena ledningar samt att strömmen till kontaktstyckena gick genom reglaget samt genom spaken för hel-/halvljus.
Mitt recept är:
Andra och grövre kablar till kontaktstyckena från relän.
Som manöver används originalledningarna.
Spänningen vid laddande generator steg till cirka 13 volt i kontaktstyckena.
Eftersom en gammal tumregel säger att spänningsförlusten förhåller sig till ljusutbytet som kvadraten på spänningsförlusten så förbättrade jag glödlampornas effektivitet högst avsevärt.
B t w så har jag även medelst relä höjt spänningen till tändspolen för lättare start.
På köpet kan man fixa ett enkelt stöldstartskydd(på bil som inte har immobileizer).
Helt rätt och det är många som skriver om nya kablar etc gör att det lyser bättre. Problemet med mig är att jag har ingen ork eller lust eller kunskap eller garage eller verktyg vilket gör att jag inte satsar på nytt kablage och skall försöka bara byta lamporna som verkar vara rätt krångligt på en Wrangler. På Suzuki Jimny och Toyota starlet, lyfte man motorhuven, drog av någon gummi socka, drog av kontakten och satte in en ny H4 lampa, man kom åt med händerna och det var ju lätt som en plätt och sådant man kunde byta i en snöstorm
Men för dem som inte har tummen mitt i handen som jag och kan allt om elektroniken med nya fordon med Canbus och allt va det heter som finns på nya Wranglers och kan så är det ju klart värt att byta kablage som jag har förstått det. Har man inte koll på vad man gör kan jag tänka mig att rätt dyra komponenter kan gå i sönder i typ datoriserad Wrangler, men vad vet jag, bara det jag har läst.