Inga sidospeglar.

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

fridh89
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: mån maj 04, 2015 21:26

Inga sidospeglar.

Inlägg av fridh89 » fre aug 07, 2015 21:44

God kväll.
Jag har en fråga som har gnagt länge.
Om jag lyfter av mina dörrar på min TJ så åker ju även sidospeglarna med.
Kör man utan dörrar och tak så har man väldigt god sikt ändå.
Vad säger polisen om detta? Bilen är ju byggd på detta vis men jag har sett att man kan beställa fästen för speglarna som fäster i karossen.

MVH Andreas
Jeep Wrangler TJ - 2" Höjning - 31" Snikdäck - Massa prylar för syns skull.

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: Inga sidospeglar.

Inlägg av JZ » lör aug 08, 2015 0:24

Svenska Vägverket föreskrifter (http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr30..._Toc180472644" onclick="window.open(this.href);return false;)

18 § Personbil och lätt lastbil skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av
1. minst 10 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 60 m från förarens ögonpunkter och bakåt, och
2. minst 2,5 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets
vänstra sida, på ett avstånd av 10 m från förarens ögonpunkter och vidare bakåt.
Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha ytterligare backspeglar så att vägen även kan överblickas på en bredd av minst 2,5 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets högra sida, på ett avstånd av 10 m från förarens ögonpunkter.'
Detta tolkas av SFRO att det från 1969 års model krävs två yttre och en inre backspegel. Inre backspegel kan saknas, ifall fordonets konstruktion inte medger sikt bakåt ifrån en inre backspegel (till exempel en skåpbil). Saknas sidospeglar vid besiktning får fordonet en anmärkning och beläggs med körförbud med ombesiktning efter åtgärd. (Källa: Svensk Bilprovning AB)

Ett fordon får alltså inte framföras på allmän väg utan sidospeglar, undantaget vid transport till verkstad.


Så helt kort ... Nej. Du måste nog tyvärr montera sidospeglar på annat sätt.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Inga sidospeglar.

Inlägg av Wältmeister » lör aug 08, 2015 10:38

På en av mina TJ´n monterade jag MC-speglar m hj a egentillverkade "vinklar" som jag fäste under den "svarta skruven" på "vindrutegångjärnet".
På en annan TJ monterade jag 2CV-backspeglar på ovan nämnda skruv. Dom är nästan Bolt On.

B t w, var bor du? :roll: Har ett par nya MC-speglar med korta armar liggande! :wink:

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

fridh89
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: mån maj 04, 2015 21:26

Re: Inga sidospeglar.

Inlägg av fridh89 » lör aug 08, 2015 12:51

Jag bor i Nacka. Men om du ska på nästa Sandlycke så kanske du kan ta med dom dit så jag kan kika på dom? Jag ska dit om vädret är trevligt.
Jag får helt enkelt ha dörrarna på tills detta är fixat :)
Och tack JZ för utdraget. Där har man det svart på vitt.
Jeep Wrangler TJ - 2" Höjning - 31" Snikdäck - Massa prylar för syns skull.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Inga sidospeglar.

Inlägg av Wältmeister » lör aug 08, 2015 13:11

Klart jag kommer till Sandlycke! :lol:

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar