Turbotimer.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Turbotimer.
Någon på forumet som har?
Var köpte ni?
Hur mycket kostade den?
Hur kopplade ni in den?
Gäller en Ford PUMA 2.4 Td4 i en Defender -09.
Eftersom jag bara har någon minuts körning från motorvägen så brukar jag låta motorn gå på tomgång för att "lugna ner sig".
Eller är det onödigt med turbotimer?
(Och ja - jag har googlat - men vill ändå höra forumets åsikt som jag litar mer på )
Var köpte ni?
Hur mycket kostade den?
Hur kopplade ni in den?
Gäller en Ford PUMA 2.4 Td4 i en Defender -09.
Eftersom jag bara har någon minuts körning från motorvägen så brukar jag låta motorn gå på tomgång för att "lugna ner sig".
Eller är det onödigt med turbotimer?
(Och ja - jag har googlat - men vill ändå höra forumets åsikt som jag litar mer på )
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Turbotimer.
Jag låter "alltid" motorn gå på tomgång ett par minuter före och efter varje körning.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Re: Turbotimer.
Den där minuten vill jag påstå räcker gott för att lugna ner maskineriet vid normal körning från motorväg. Blir ju rätt mycket motorbroms och låga varvtal på avfart och korsningar efter att du svängt av.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Turbotimer.
Diesel=väldigt mycket lägre avgastemp än bensinare och det var väl mest tidiga bensinturbos som rasade innan man satte dit vattenkylning på lagerhuset.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Re: Turbotimer.
Du kan lugnt stänga av bilen direkt efter en normal motorvägstur, turbon laddar ju knappt nånting när man kör i jämn fart så den blir inte speciellt het.
Är man ute och busar eller drar tungt så är det vettigt att låta bilen stå en stund på tomgång.
Viktigaste med turbo är att inte stänga av motorn efter att ha varvat upp den (verkar vara populärt att torrgasa på parkeringsplatser nuförtiden ) för det tar ett tag för turbon att varva ner och men avstängd motor har man inget oljetryck så...
Är man ute och busar eller drar tungt så är det vettigt att låta bilen stå en stund på tomgång.
Viktigaste med turbo är att inte stänga av motorn efter att ha varvat upp den (verkar vara populärt att torrgasa på parkeringsplatser nuförtiden ) för det tar ett tag för turbon att varva ner och men avstängd motor har man inget oljetryck så...
-
- Beroende
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
- Ort: Göteborg
Re: Turbotimer.
turbo timer e de samma sak som en turbosaver, en behållares som gör att de finns lite kylolja som kan rina genom turbon medan den kalnar ?
// Noodles aKa Andreas
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Re: Turbotimer.
Nej nej..
..precis som det låter på namnet, är det en inställbar timer, alltså en box som efter att du vridit av tändningen och låst bilen.. låter motorn fortfarande gå en stund till, tex ett par minuter..för att låta turbinen varva ner och för att motorns olja/vatten får cirkulera en stund för att kyla turbon när du parkerat efter hård körning.
Bra för stressade förare som inte har lust att sitta och vänta en stund innan man stänger av..
Jag tycker det är både praktiskt och coolt.
Själv kör jag vässad bensinturbo i volvo 945..låter alltid motorn gå en stund både före och efter körning..känns lixom schysst. Även om jag har vattenkylt aggregat.
..precis som det låter på namnet, är det en inställbar timer, alltså en box som efter att du vridit av tändningen och låst bilen.. låter motorn fortfarande gå en stund till, tex ett par minuter..för att låta turbinen varva ner och för att motorns olja/vatten får cirkulera en stund för att kyla turbon när du parkerat efter hård körning.
Bra för stressade förare som inte har lust att sitta och vänta en stund innan man stänger av..
Jag tycker det är både praktiskt och coolt.
Själv kör jag vässad bensinturbo i volvo 945..låter alltid motorn gå en stund både före och efter körning..känns lixom schysst. Även om jag har vattenkylt aggregat.
Senast redigerad av svana den tis jul 28, 2015 22:29, redigerad totalt 1 gånger.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Turbotimer.
Neej, det är elektronisk "dosa" som gör att motorn fortsätter att snurra tills motorn/turbon är nerkyld tillräckligt för att bl a oljan inte ska koksa.noodlesswe skrev:turbo timer e de samma sak som en turbosaver, en behållares som gör att de finns lite kylolja som kan rina genom turbon medan den kalnar ?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Beroende
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
- Ort: Göteborg
Re: Turbotimer.
cool pryl
// Noodles aKa Andreas
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007