Problem vid däcksbalansering
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Problem vid däcksbalansering
Har köpt kinesdäck på nätet och är snål och misstänksam så jag föredrar att montera och balansera själv trots att jag inte jobbar med däck normalt.
Har en bekant som har verkstad och då även däcksmaskiner. Han hade en kona som precis passade i centrumhålet (den var nästan för liten) och maskinen fungerar så att man får skjuta på däcket första biten och sen nyper den sista biten med tryckluft.
Jag tyckte bilen vibrerade på motorvägen i 80-90 km/h så jag misstänkte att antingen en balanseringsvikt hade släppt eller att jag dragit hjulet snett så jag gjorde om proceduren med bakhjulen idag.
Jag balanserade första hjulet till 0 i obalans men jag var lite fundersam så jag lossade bara hjulet från maskinen och satte tillbaka det igen och då visade den 150g i obalans fel!! jag påtalade detta för verkstadsägaren för jag misstänkte att jag nöp fast hjulet på fel sätt men han sa att det skulle vara så?? är det möjligt?? vad är normal noggrannhet och ska den inte visa att det är 0 g fel om man sätter i hjulet igen?
Har en bekant som har verkstad och då även däcksmaskiner. Han hade en kona som precis passade i centrumhålet (den var nästan för liten) och maskinen fungerar så att man får skjuta på däcket första biten och sen nyper den sista biten med tryckluft.
Jag tyckte bilen vibrerade på motorvägen i 80-90 km/h så jag misstänkte att antingen en balanseringsvikt hade släppt eller att jag dragit hjulet snett så jag gjorde om proceduren med bakhjulen idag.
Jag balanserade första hjulet till 0 i obalans men jag var lite fundersam så jag lossade bara hjulet från maskinen och satte tillbaka det igen och då visade den 150g i obalans fel!! jag påtalade detta för verkstadsägaren för jag misstänkte att jag nöp fast hjulet på fel sätt men han sa att det skulle vara så?? är det möjligt?? vad är normal noggrannhet och ska den inte visa att det är 0 g fel om man sätter i hjulet igen?
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Re: Problem vid däcksbalansering
Det skulle blivit 0 igen annars är det ett uppspännings fel, I värsta fall får du väl åka till någon annan.
Toyota Lj70
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Problem vid däcksbalansering
Gäller det fälgar till RRC, L R Disco 1 & Defender så är det inte många däckmaskiner som klarar av det stora hålet = de har inte konor som "räcker till" eller så tar fälgen/däcket i balanseringsmaskinen.brt666 skrev: Har en bekant som har verkstad och då även däcksmaskiner. Han hade en kona som precis passade i centrumhålet (den var nästan för liten)
Därför, när jag köpte nya däck från Dackonline till min nuvarande Defender, så åkte jag runt till olika gummigubbar för att se vilka som hade tillräckligt stora konor och tillräckligt avstånd till däckbalanseraren. Hos den fjärde(4) gummigubben räckte konan men inte avståndet. Då föreslog jag att vända fälgen. Så brukar vi inte höra sa han. Motvilligt vände han fälgen och - sim sala bim - så funkade det. Men så brukar vi inte göra muttrade han tyst.
Nu adresserade jag mina nya däck till honom, eftersom han var ansluten till dackonline´s däckmontörer.
När jag hämtade ut hjulen knorrade han lite över att det var 33"-or han hade fått montera för 150:-/st.
Men eftersom det inte finns någon storleksbegränsning i det av dackonline fastställda priset så......
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Problem vid däcksbalansering
När det gäller en del fälgar så kan man använda sej av bulthålen i stället och centrera där
Toyota Lj70
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Problem vid däcksbalansering
Så får man väl göra på 2CV och en del andra Cittror m fl, eller hur.Runekebab skrev:När det gäller en del fälgar så kan man använda sej av bulthålen i stället och centrera där
Men hur gör man med de allra tidigaste Paddorna som enbart hade centrumskruv?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Problem vid däcksbalansering
Dom amerikanska 8-bultade fälgarna är inte heller helt enkelt att hitta några maskiner som klarar.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Problem vid däcksbalansering
Det är precis sådana som det gäller, jag funderar på någon form av balanseringskulor/sand istället om det går att hälla in genom ventilen. Har ingen lust att kränga av däcken igenhenke_99 skrev:Dom amerikanska 8-bultade fälgarna är inte heller helt enkelt att hitta några maskiner som klarar.
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Re: Problem vid däcksbalansering
Förresten så vände jag loss samtliga vikter och då blev det mycket bättre
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Re: Problem vid däcksbalansering
Jag har balanserat mina hos ernie i en maskin från verktygsboden. Det var precis på håret men det gick iaf.
Har funderat på att svarva till en egen kona så man kan balansera på fler ställen. Fast jag vet inte om det är nån standard på axeln på såna maskiner, i så fall blir det ju svårare.
Har funderat på att svarva till en egen kona så man kan balansera på fler ställen. Fast jag vet inte om det är nån standard på axeln på såna maskiner, i så fall blir det ju svårare.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Problem vid däcksbalansering
Maskinerna finns med olika mått på axeln tyvärr. Vi hade problem med mojängen man skruvar fast hjulet med häromdagen å fick hem en som va fel storlek på. Därav vet ja att de finns 38mm å 40mm axel.henke_99 skrev:Jag har balanserat mina hos ernie i en maskin från verktygsboden. Det var precis på håret men det gick iaf.
Har funderat på att svarva till en egen kona så man kan balansera på fler ställen. Fast jag vet inte om det är nån standard på axeln på såna maskiner, i så fall blir det ju svårare.
#JeepGaraget
#Offroaders Bohuslän
#Offroaders Bohuslän