Mercedes 5vxl mot NP241c
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Mercedes 5vxl mot NP241c
Undrar om någon har lyckats få ihop en 5 växlad manuell låda från en Mercedes 300d och en NP241c fördelningslåda.
Re: Mercedes 5vxl mot NP241c
Finns många olika "300d"-lådor.
Känner inte till någon som satt ihop dessa, men det är säkert gjort och kommer säkert ske igen.
Räkna inte med några kit, det är några timmar i svarven du får stå..
Känner inte till någon som satt ihop dessa, men det är säkert gjort och kommer säkert ske igen.
Räkna inte med några kit, det är några timmar i svarven du får stå..
Re: Mercedes 5vxl mot NP241c
Lådan är från en W124 300d en 1992'a. Några färdiga kit har jag inte räknat med, är bara ut efter om någon gjort det så att man kunde få lite tips o ideer och kanske någon bild. Ett antal timmar i maskin det räds jag inte, verktygsmakare sen 20 år och tillgång till det mesta inkl laser o vattenskärn.JohnE skrev:Finns många olika "300d"-lådor.
Känner inte till någon som satt ihop dessa, men det är säkert gjort och kommer säkert ske igen.
Räkna inte med några kit, det är några timmar i svarven du får stå..
Re: Mercedes 5vxl mot NP241c
Absolut enklaste för dig då är att göra 241-lådan till en fristående låda. Tätlock med packbox och därefter axel med invändiga splines som kan monteras mot hardyn på mercalådan. Det är vad jag har gjort....eeeerrhh, skulle göramatte.f skrev:Lådan är från en W124 300d en 1992'a. Några färdiga kit har jag inte räknat med, är bara ut efter om någon gjort det så att man kunde få lite tips o ideer och kanske någon bild. Ett antal timmar i maskin det räds jag inte, verktygsmakare sen 20 år och tillgång till det mesta inkl laser o vattenskärn.JohnE skrev:Finns många olika "300d"-lådor.
Känner inte till någon som satt ihop dessa, men det är säkert gjort och kommer säkert ske igen.
Räkna inte med några kit, det är några timmar i svarven du får stå..
Dock kan jag meddela att de mercalådorna är ganska klena. Rekommenderar att finna en nyare låda, finns de som passar rakt på motorn. Säg till om du vill veta mer om dessa.
Re: Mercedes 5vxl mot NP241c
JohnE skrev:Absolut enklaste för dig då är att göra 241-lådan till en fristående låda. Tätlock med packbox och därefter axel med invändiga splines som kan monteras mot hardyn på mercalådan. Det är vad jag har gjort....eeeerrhh, skulle göramatte.f skrev:Lådan är från en W124 300d en 1992'a. Några färdiga kit har jag inte räknat med, är bara ut efter om någon gjort det så att man kunde få lite tips o ideer och kanske någon bild. Ett antal timmar i maskin det räds jag inte, verktygsmakare sen 20 år och tillgång till det mesta inkl laser o vattenskärn.JohnE skrev:Finns många olika "300d"-lådor.
Känner inte till någon som satt ihop dessa, men det är säkert gjort och kommer säkert ske igen.
Räkna inte med några kit, det är några timmar i svarven du får stå..
Dock kan jag meddela att de mercalådorna är ganska klena. Rekommenderar att finna en nyare låda, finns de som passar rakt på motorn. Säg till om du vill veta mer om dessa.
Menar du en låda från nyare CDI motorn?
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Mercedes 5vxl mot NP241c
Från nyare cdi-motorn funkar också, men de är lite dyra.Engman2 skrev: Menar du en låda från nyare CDI motorn?
Från de nyare M111 bensinmotorerna funkar lådorna utmärkt om du inte tänkt kräma ur monstereffekt ur motorn, finns både 5vxl och 6vxl. Se till att de är lådan med nya spakstället bara, då är det de "nya" lådorna.
Nackdelen är väl att du behöver anpassa i kupén för nytt spakställ, men nånting säger mig att det inte är ett problem för dig
Re: Mercedes 5vxl mot NP241c
JohnE skrev:Från nyare cdi-motorn funkar också, men de är lite dyra.Engman2 skrev: Menar du en låda från nyare CDI motorn?
Från de nyare M111 bensinmotorerna funkar lådorna utmärkt om du inte tänkt kräma ur monstereffekt ur motorn, finns både 5vxl och 6vxl. Se till att de är lådan med nya spakstället bara, då är det de "nya" lådorna.
Nackdelen är väl att du behöver anpassa i kupén för nytt spakställ, men nånting säger mig att det inte är ett problem för dig
Aha nu såg jag att det handlade om manuella lådor i första inlägget haha
Från ca vilken årsmodell är set dom nyare och hållbarare lådorna på manuella då ?
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Mercedes 5vxl mot NP241c
Årsmodellerna går lite i varandra, men det rör sig om cirka millennieskiftet. W210 hade både nya och gamla lådorna.
Re: Mercedes 5vxl mot NP241c
Projektet gäller en A-traktor.Tanken var att koppla en 300d motor med växellåda från 1986-1993 mot en NP241c låda och allt ska ner i en pickup. Men igår sprang jag på en komplett bil, en 220CDI från 2001 med 6 växlad manuell låda med ca:19000mil för ca 5000:-. Nu är jag lite kluven och funderar på om det är möjligt att ta den drivlinan o flytta över med den elektronik som behövs till motor o startspärrar och allt vad det är och få ner till 30 knyck.