Bygga lådsystem och bodel, materialval
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Bygga lådsystem och bodel, materialval
Härligt att du fick sån hjälp med olika tips....Kul när det verkar lösa sig. Lycka till med bygget och glöm inte Bilder sen..
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy
http://www.garaget.org/mrbuggy
Re: Bygga lådsystem och bodel, materialval
Ja det är verkligen A o O när det kommer till att få hjälp av grossist/leverantör/tillverkare osv. Man ska verkligen ha tur och få tag på rätt person på rätt plats. Min erfarenhet av detta är att kunskapen är allmänt låg ute hos bygghandlarna.
Självklart kommer det en bygglogg på detta.
Självklart kommer det en bygglogg på detta.
-08 Honda CR-V Diesel
-91 Mercedes-Benz G300D LWB, SÅLD
-91 Mercedes-Benz G300D LWB, SÅLD
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Bygga lådsystem och bodel, materialval
När jag inredden min G-Wagen använde jag 12 mm björkplyfa, även kallad möbelplyfa.
Om jag minns rätt 10 eller 12 lager björkfanér med vattenfast lim emellan.
Jag byggde ovanpå vardera bakre hjulhuset inredning ända upp till tak.
På vänstra hjulhuset 2 skåpluckor som var infästade med pianogångjärn hela vägen.
Innanför luckorna hyllor med hög kant för mat och matberedningsutensilier.
På högra hjulhuset förvarades i botten 3 st 10-lit dunkar typ Biltemas spolarvätska.
Över hyllor med hög kant för diverse - spritkök m m.
I taket 2 stora nylonnät för lättare och mjukare saker såsom kläder.
I vänstra bakdörren en aluminiumram med rostfritt "myggnät".
Från baksätets bakre fotutrymme och fram till framstolarna plyfa som underifrån stöddes av brödlådor.
I brödlådorna förvarades kläder.
Framför passagerarstolen en 12 volt kylbox(för liten och för dålig kylförmåga).
På bakdörren en aluminiumplåt som täckte all tygklädsel.
I aluminiumplåten en annan aluminiumskiva infäst medelst pianogångjärn och således utfällbar.
Mindre uppfällbara rostfria myggnät i ram för att hindra vinden att blåsa ut lågan på spritköket.
På den utfällbara skivan tillreddes varm föda resp vatten för tvagning av kroppsdelar.
Runt alla rutors insidor Biltemas kardborreband på rutramarna samt på formtillklippta skivor av den typ som är avsedd att montera bakom radiatorer i fastigheter = 5 mm tjocka med skumplast på ena sidan och silverfolie på andra sida för att reflektera värme.
Bäddutrustningen rullades ihop under dagen.
På taket en 4 mm härdad fartygsaluminiumplåt vilande på 4 takbågar avsedd att tjäna/verka som tropik-/safaritak modell Land Rover Defender för att reflektera solvärmen.
I aluminiumplåten 12 st bilbarnstolsfästen, för att hålla Jerrycans på plats medelst spännband samt extraljus i fram- och bakkant samt stege till höger om dörren. Ett tips är att anpassa stegen så att det går att tanka om bilen har påfyllningsröret bak.
Under SOT´en i Knottebo i början på förra decenniet råkade jag dock wälta varvid det visade sig att infästningen för de 3 vattendunkarna var för klen.
B t w så var det betydligt roligare att bygga inredningen än att bo i bilen. Myggnätet i vänstra bakdörren var en välsignad sak. Man kunde ha dörrutan nervevad och på så sätt få in luft under natten - om man gluttade på berörd fönsterskiva.
Så gjorde jag.
Om jag minns rätt 10 eller 12 lager björkfanér med vattenfast lim emellan.
Jag byggde ovanpå vardera bakre hjulhuset inredning ända upp till tak.
På vänstra hjulhuset 2 skåpluckor som var infästade med pianogångjärn hela vägen.
Innanför luckorna hyllor med hög kant för mat och matberedningsutensilier.
På högra hjulhuset förvarades i botten 3 st 10-lit dunkar typ Biltemas spolarvätska.
Över hyllor med hög kant för diverse - spritkök m m.
I taket 2 stora nylonnät för lättare och mjukare saker såsom kläder.
I vänstra bakdörren en aluminiumram med rostfritt "myggnät".
Från baksätets bakre fotutrymme och fram till framstolarna plyfa som underifrån stöddes av brödlådor.
I brödlådorna förvarades kläder.
Framför passagerarstolen en 12 volt kylbox(för liten och för dålig kylförmåga).
På bakdörren en aluminiumplåt som täckte all tygklädsel.
I aluminiumplåten en annan aluminiumskiva infäst medelst pianogångjärn och således utfällbar.
Mindre uppfällbara rostfria myggnät i ram för att hindra vinden att blåsa ut lågan på spritköket.
På den utfällbara skivan tillreddes varm föda resp vatten för tvagning av kroppsdelar.
Runt alla rutors insidor Biltemas kardborreband på rutramarna samt på formtillklippta skivor av den typ som är avsedd att montera bakom radiatorer i fastigheter = 5 mm tjocka med skumplast på ena sidan och silverfolie på andra sida för att reflektera värme.
Bäddutrustningen rullades ihop under dagen.
På taket en 4 mm härdad fartygsaluminiumplåt vilande på 4 takbågar avsedd att tjäna/verka som tropik-/safaritak modell Land Rover Defender för att reflektera solvärmen.
I aluminiumplåten 12 st bilbarnstolsfästen, för att hålla Jerrycans på plats medelst spännband samt extraljus i fram- och bakkant samt stege till höger om dörren. Ett tips är att anpassa stegen så att det går att tanka om bilen har påfyllningsröret bak.
Under SOT´en i Knottebo i början på förra decenniet råkade jag dock wälta varvid det visade sig att infästningen för de 3 vattendunkarna var för klen.
B t w så var det betydligt roligare att bygga inredningen än att bo i bilen. Myggnätet i vänstra bakdörren var en välsignad sak. Man kunde ha dörrutan nervevad och på så sätt få in luft under natten - om man gluttade på berörd fönsterskiva.
Så gjorde jag.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Bygga lådsystem och bodel, materialval
Wältmeister, gjorde ditt safaritak någon märkbar skillnad? Har en takkorg som i nuläget bara består av 4-kantsrör i aluminium, denna har jag haft som plan att täcka med aluminiumdurk för att få bättre stadga och agera safaritak.
Din rigg verkar vara mer komplicerad än vad min kommer att bli. Du råkar inte ha några bilder?
Din rigg verkar vara mer komplicerad än vad min kommer att bli. Du råkar inte ha några bilder?
-08 Honda CR-V Diesel
-91 Mercedes-Benz G300D LWB, SÅLD
-91 Mercedes-Benz G300D LWB, SÅLD
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Bygga lådsystem och bodel, materialval
Allt är ju subjektivt, men nog tyckte jag det gjorde skillnad.
Inga bilder på inredningen.
Funderar på att göra en enklare variant av tropic-/safaritak på Nivan.
Har skaffat en aluminiumplåt 2 x 100 x 200 cm.
Hänger på om jag får tag på dropplistfötter.
Har 2 x 2 kompletta lastbärare passande V70 och Jeep Cherokee KJ m fl.
Så vill nån byta så......
Inga bilder på inredningen.
Funderar på att göra en enklare variant av tropic-/safaritak på Nivan.
Har skaffat en aluminiumplåt 2 x 100 x 200 cm.
Hänger på om jag får tag på dropplistfötter.
Har 2 x 2 kompletta lastbärare passande V70 och Jeep Cherokee KJ m fl.
Så vill nån byta så......
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Bygga lådsystem och bodel, materialval
Man kan ju misstänka att det rör sig om två millimeter, men om man haft en tidigare på fyra så kanske man vill upp i styrka lite.
20 mm väger dock över 100 kilo och lär knappast vara billig.
20 mm väger dock över 100 kilo och lär knappast vara billig.
Re: Bygga lådsystem och bodel, materialval
Idag fick jag äntligen mina plywood skivor. Vilken skillnad på kvaliten jämfört med det som byggvaruhandlen lagerför.
Skivorna är raka, riktigt styva och med en yta på bägge sidor som är helt slät. Jag beställde med olika kvalite på ytorna då det va 300kr billigare/skiva. Men jag kan knappt se eller känna någon skillnad.
De levererades på en eu pall som var centrerad mitt under. Skivorna är 2500mm långa och vilade alltså på 800mm på mitten, det gick knappt och se att dom sviktade av sin egenvikt!
imorgon blir det att börja mäta sen bygga på lördag!
Skivorna är raka, riktigt styva och med en yta på bägge sidor som är helt slät. Jag beställde med olika kvalite på ytorna då det va 300kr billigare/skiva. Men jag kan knappt se eller känna någon skillnad.
De levererades på en eu pall som var centrerad mitt under. Skivorna är 2500mm långa och vilade alltså på 800mm på mitten, det gick knappt och se att dom sviktade av sin egenvikt!
imorgon blir det att börja mäta sen bygga på lördag!
-08 Honda CR-V Diesel
-91 Mercedes-Benz G300D LWB, SÅLD
-91 Mercedes-Benz G300D LWB, SÅLD
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Re: Bygga lådsystem och bodel, materialval
Nu vill vi se tydliga byggbilder från start, jag behöver nämligen hinna bygga min inredning före semestern v 31
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bygga lådsystem och bodel, materialval
Då har du ju gått om tid vi åker den om två veckor så pressen är stor. Tidsoptimist, nädå
-08 Honda CR-V Diesel
-91 Mercedes-Benz G300D LWB, SÅLD
-91 Mercedes-Benz G300D LWB, SÅLD
Re: Bygga lådsystem och bodel, materialval
hur har det gått? de e ju ett tag sen du skrev att du skulle bygga på lördag
kanske snart dags att komma förbi o kika så jag vet hr jag ska lösa min skuff sen..
kanske snart dags att komma förbi o kika så jag vet hr jag ska lösa min skuff sen..
Re: Bygga lådsystem och bodel, materialval
Hej här igen
som alltid kommer det saker emellan och tiden for iväg. Bilder är tagna under byggets gång men har tyvärr inte hunnit göra någon bygglogg. Nu är vi ute och rör på oss i vårt avlånga land och tillgången till internet är begränsat. Återkommer när vi är hemma igen 16/8
som alltid kommer det saker emellan och tiden for iväg. Bilder är tagna under byggets gång men har tyvärr inte hunnit göra någon bygglogg. Nu är vi ute och rör på oss i vårt avlånga land och tillgången till internet är begränsat. Återkommer när vi är hemma igen 16/8
Klart du kan det!jojo skrev:kanske snart dags att komma förbi o kika så jag vet hr jag ska lösa min skuff sen..
-08 Honda CR-V Diesel
-91 Mercedes-Benz G300D LWB, SÅLD
-91 Mercedes-Benz G300D LWB, SÅLD