Airshocks...Hur funkar det ?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

TerranoJohan
Forumräv
Inlägg: 790
Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
Ort: Lindesberg

Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av TerranoJohan » tis jun 09, 2015 20:16

Vet inte ett smack om airshocks, är det nån vänlig människa som kan förklara hur det funkar, och fördelar och nackdelarna?
Kan man ha det på en bruksbil som går på guppiga vägar till o från jobbet varje dag?
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.

*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004

*Ford Escort RS 1989 på R-däck :mrgreen:

Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av Ghosthack » tis jun 09, 2015 20:53

Bra fråga, men troligen fungerar det på samma sätt som det gör på min MTB Cykel fast med gas. Men om någon vet kan det gärna få ta bladet från munnen

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av macke » tis jun 09, 2015 20:55

Du ställer höjden med gas och hårdheten med olja enkelt förklarat. Man måste ha specialgrejer för att trycka in nitrogen.

Ja det funkar men varför? Airshocks sitter oftast på rätt ombyggda bilar vars syfte är att få flex eller på tävlingsbilar :)
TGB 13

TerranoJohan
Forumräv
Inlägg: 790
Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
Ort: Lindesberg

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av TerranoJohan » tis jun 09, 2015 21:58

macke skrev:Du ställer höjden med gas och hårdheten med olja enkelt förklarat. Man måste ha specialgrejer för att trycka in nitrogen.

Ja det funkar men varför? Airshocks sitter oftast på rätt ombyggda bilar vars syfte är att få flex eller på tävlingsbilar :)

Ok...kan man justera hårdheten med olja på nåt enkelt sätt, eller måste man skruva isär och byta olja?
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.

*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004

*Ford Escort RS 1989 på R-däck :mrgreen:

Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av Ax » ons jun 10, 2015 8:30

TerranoJohan skrev:
macke skrev:Du ställer höjden med gas och hårdheten med olja enkelt förklarat. Man måste ha specialgrejer för att trycka in nitrogen.

Ja det funkar men varför? Airshocks sitter oftast på rätt ombyggda bilar vars syfte är att få flex eller på tävlingsbilar :)

Ok...kan man justera hårdheten med olja på nåt enkelt sätt, eller måste man skruva isär och byta olja?

Riktigt så är det inte. I en Air shock så har man ingen fjäder utan istället så använder man sig av Nitrogen(luft) och kan på så sätt ställa fjäderkonstanten/höjd genom att variera trycket i Air shocken. Vill man ändra själva dämpningen så får man plocka isär Air shocken och byta ut shims på kolvstången. Det går att får samma effekt men inte lika stor om man byter till en tjockare/tunnare olja alternativt ändra på oljemängd men är att föredra är att byta shims. Trycker justeras lätt med en vanlig klocka på tuben så är lätt att justera Nitrogen trycket i skogen. Bara att lyfta upp bilen i ett trä och tryck i lite nitrogen.

En Air shocks har vissa fördelar och nackdelar:

Fördelar: Lätt, tar lite plats, bara två infästningspunkter, Lätt att justera fjäderkonstanten/höjd,

Nackdelar: Är endast till för lågfart (Vid högre fart då dämpare får jobba så blir gasen varm och sväller och gör att bilen höjer sig), Finns säker fler men.

Det som skulle passa dig bättre är en Coilover.
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av macke » ons jun 10, 2015 14:19

Ja när man väl har grejerna till tuben är det enkelt men dom kostar en del. Har du egen tub?

Man har väl nitrogen för att det inte ska ändra sig när det är blir varmt och kallt?
TGB 13

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av Ax » ons jun 10, 2015 14:46

macke skrev:Ja när man väl har grejerna till tuben är det enkelt men dom kostar en del. Har du egen tub?

Man har väl nitrogen för att det inte ska ändra sig när det är blir varmt och kallt?
Det stämmer att man använder nitrogen för att den expanderar inte lika mycket som luft. Sen så är det heller ingen fukt i så man slipper korrosion i dämparen... Har en liten 5kg tub som jag använder mig av.
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av ErraN_XJ » ons jun 10, 2015 14:48

macke skrev:Ja när man väl har grejerna till tuben är det enkelt men dom kostar en del. Har du egen tub?

Man har väl nitrogen för att det inte ska ändra sig när det är blir varmt och kallt?
Nitrogen påverkas också av värme på samma sätt som luft. Men nitrogen e mycket tåligare. Men de går å köra med luft också.

Många säger att det inte funkar på vägen med airshocks men min pappa har kört med 12" 2.0 fox airshocks fram i över ett år på en cj5 som rullar mest landsväg, utan att märka av några höjdskillnader. Däremot så e framvagnen alldeles för mjuk å lealös pga. Den mjuka fjädringen som airshocksen ger.
Själv bygger ja en bil me 16" 2.0 fox runtom som ska besiktigas när den e klar. Min största oro är inte värmegrejen, utan att bilen kommer va på tok för mjuk för vägkörning
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av Robe » ons jun 10, 2015 15:10

Du kan ju shimsa om compression/rebound så dämparna blir lite trögare. I kombination med krängsningshämmare borde det funka bra på väg oxå :tumbup:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

SpeedKing
Forumräv
Inlägg: 671
Blev medlem: lör jan 23, 2010 11:18
Ort: Umeå

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av SpeedKing » ons jun 10, 2015 15:40

Jag åker på 2,5" King air shocks och är jäkligt nöjd. Men detr är som ni andra skriver att den blir jäkligt mjuk i utfjädringen. Drar jag på full pelle så fjädrar den ut på förarsidan, jäkligt kul när man skjutsar någon som inte förväntar sig det.

Det verkar som det ska till en del hård körning innan dom blir varma och styva. Har själv pressat mina rätt hårt på dåliga traktorvägar och visst dom blir lite varma, men inte så att det har blivit någon kännbar skillnad. Jag valde 2,5" dämparna just för att jag hade hört talas om detta.

Angående gasfyllningen så är det väl igentligen inte för att justera höjden på bilen, utan en avvägning på hur hård du vill ha den och att den inte trycker ihop dämparen i botten. Mina har 12" slag och har ca 4" infjädring och det verkar vara lagom för att det inte ska slå igenom.

//John

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av Ax » ons jun 10, 2015 16:57

SpeedKing skrev:Jag åker på 2,5" King air shocks och är jäkligt nöjd. Men detr är som ni andra skriver att den blir jäkligt mjuk i utfjädringen. Drar jag på full pelle så fjädrar den ut på förarsidan, jäkligt kul när man skjutsar någon som inte förväntar sig det.

Det verkar som det ska till en del hård körning innan dom blir varma och styva. Har själv pressat mina rätt hårt på dåliga traktorvägar och visst dom blir lite varma, men inte så att det har blivit någon kännbar skillnad. Jag valde 2,5" dämparna just för att jag hade hört talas om detta.

Angående gasfyllningen så är det väl igentligen inte för att justera höjden på bilen, utan en avvägning på hur hård du vill ha den och att den inte trycker ihop dämparen i botten. Mina har 12" slag och har ca 4" infjädring och det verkar vara lagom för att det inte ska slå igenom.

//John
Om du höjer trycket så kommer du att få en högre bil och om du släpper ur tryck så får du en lägre bil så du kan justera fjäderkonstanten/höjd med trycket. Har själv testat lite med olika tryck för att få en lagom höjd på min bil. Om man ska använda sig av Air shocks så är det optimalt att använda sig av 1/3 infjädring och 2/3 utfjädring. Det är även bra att ha ca 1" kvar när infjädringstoppet är i botten och även 1" vid utfjädringstopp. Det går att shimsa om compression/rebound på dämparna som Robe skrev för att få mer tröghet i Air shocksen men då kommer man troligen att få mer värme.

Något man även ska titta på är vilken last/vikt Air shocksen är för. Tror att min Fox 2" Air shocks bara är till 226Kg så har man en större bil så ska man titta på en 2,5" Air shocks.
Senast redigerad av Ax den ons jun 10, 2015 22:58, redigerad totalt 1 gånger.
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av henke_99 » ons jun 10, 2015 17:15

Ju trögare man har dom desto varmare blir det. (all rörelse som ska bromsas bort blir värme så en styv dämpare blir varmare än en mjuk)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

TerranoJohan
Forumräv
Inlägg: 790
Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
Ort: Lindesberg

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av TerranoJohan » ons jun 10, 2015 18:05

Det vore ju smidigt att ha vanlig luft, för jag har ju redan en ARB-kompressor monterad....
Det kanske är overkill med AirShocks, men jag skulle verkligen ha bilen mjukare....man får ju ont i hela kroppen nu när man ska studsa fram över stock o sten...och asfaltskanter och potthål.
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.

*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004

*Ford Escort RS 1989 på R-däck :mrgreen:

Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av macke » ons jun 10, 2015 18:09

Vart fick du tag i tryckklockan mm till tuben, Ax? Lust att länka om de går?
TGB 13

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av Robe » ons jun 10, 2015 18:57

Finns på ebay. "Nitrogen regulator fill" typ.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Skriv svar