Airshocks...Hur funkar det ?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

SpeedKing
Forumräv
Inlägg: 671
Blev medlem: lör jan 23, 2010 11:18
Ort: Umeå

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av SpeedKing » ons jun 10, 2015 19:42

Ax skrev:
SpeedKing skrev:Jag åker på 2,5" King air shocks och är jäkligt nöjd. Men detr är som ni andra skriver att den blir jäkligt mjuk i utfjädringen. Drar jag på full pelle så fjädrar den ut på förarsidan, jäkligt kul när man skjutsar någon som inte förväntar sig det.

Det verkar som det ska till en del hård körning innan dom blir varma och styva. Har själv pressat mina rätt hårt på dåliga traktorvägar och visst dom blir lite varma, men inte så att det har blivit någon kännbar skillnad. Jag valde 2,5" dämparna just för att jag hade hört talas om detta.

Angående gasfyllningen så är det väl igentligen inte för att justera höjden på bilen, utan en avvägning på hur hård du vill ha den och att den inte trycker ihop dämparen i botten. Mina har 12" slag och har ca 4" infjädring och det verkar vara lagom för att det inte ska slå igenom.

//John
Om du höjer trycket så kommer du att få en högre bil och om du släpper ur tryck så får du en lägre bil så du kan justera fjäderkonstanten/höjd med trycket. Har själv testat lite med olika tryck för att få en lagom höjd på min bil. Om man ska använda sig av Air shocks så är det optimalt att använda sig av 1/3 infjädring och 2/3 utfjädring. Det är även bra att ha ca 1" kvar när infjädringstoppet är i botten och även 1" vid utfjädringstopp. Det går att shimsa om compression/rebound på dämparna som Robe skrev för att få mer tröghet i Air shocksen men då får man troligen att få mer värme.

Något man även ska titta på är vilken last/vikt Air shocksen är för. Tror att min Fox 2" Air shocks bara är till 226Kg så har man en större bil så ska man titta på en 2,5" Air shocks.
Ja självklart ändras höjden, inget snack om det. Vad jag ville säga var som du skrev att få ett bra förhållande och kan nyttja slaglängden optimalt. Och att syftet med nitrogenen inte är för att höja och sänka bilen utan det vi redan beskrivit. :tumbup:

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av macke » ons jun 10, 2015 21:31

Robe skrev:Finns på ebay. "Nitrogen regulator fill" typ.
Tack som fan!
TGB 13

palme
Hemmastadd
Inlägg: 104
Blev medlem: mån feb 27, 2012 23:54
Ort: Borgstena

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av palme » tor jun 11, 2015 0:07

Fox 2,0 klarar upp till 500kg styck. Sen ska man försöka montera dom så nära hjulen som möjligt för stabilitetens skull. Sen hänger det mycket på hjulupphängningen. En väl anpassad fyrlänk eller trelänk. Bygg gärna med stegar så det går att justera lite. Många använder skiftnycklar men där låser man sig på att det ej går justera in hjulupphängningen efter åt. Har sett några med nycklar och där verkar det lite läskigt vid sidolut. Bilen fjädrar ut mot backen. Finns endel att tänka på :)
BV202 Snömonstret
Willys46 Crawlern som går som en dröm :)
MR Rubicon 2008

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av Ax » tor jun 11, 2015 15:28

palme skrev:Fox 2,0 klarar upp till 500kg styck. Sen ska man försöka montera dom så nära hjulen som möjligt för stabilitetens skull. Sen hänger det mycket på hjulupphängningen. En väl anpassad fyrlänk eller trelänk. Bygg gärna med stegar så det går att justera lite. Många använder skiftnycklar men där låser man sig på att det ej går justera in hjulupphängningen efter åt. Har sett några med nycklar och där verkar det lite läskigt vid sidolut. Bilen fjädrar ut mot backen. Finns endel att tänka på :)
Står i deras produktblad att maxload för 2" är 500ibs=266kg kan vara så att jag har missuppfattat det. Var har du får info om att det är 500kg?
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av Ax » tor jun 11, 2015 15:51

TerranoJohan skrev:Det vore ju smidigt att ha vanlig luft, för jag har ju redan en ARB-kompressor monterad....
Det kanske är overkill med AirShocks, men jag skulle verkligen ha bilen mjukare....man får ju ont i hela kroppen nu när man ska studsa fram över stock o sten...och asfaltskanter och potthål.
Det kommer inte att funka med din ARB-kompressor som du har i bil till att justera trycket i Air shocksen. Kör nu med 22bar fram och 21bar bak och det tror jag inte en ARB-kompressor klarar av.
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

TerranoJohan
Forumräv
Inlägg: 790
Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
Ort: Lindesberg

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av TerranoJohan » tor jun 11, 2015 15:56

Ax skrev:
TerranoJohan skrev:Det vore ju smidigt att ha vanlig luft, för jag har ju redan en ARB-kompressor monterad....
Det kanske är overkill med AirShocks, men jag skulle verkligen ha bilen mjukare....man får ju ont i hela kroppen nu när man ska studsa fram över stock o sten...och asfaltskanter och potthål.
Det kommer inte att funka med din ARB-kompressor som du har i bil till att justera trycket i Air shocksen. Kör nu med 22bar fram och 21bar bak och det tror jag inte en ARB-kompressor klarar av.
Haha...nej det gör det ju inte då...men det skulle har varit smidigt:)
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.

*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004

*Ford Escort RS 1989 på R-däck :mrgreen:

Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;

palme
Hemmastadd
Inlägg: 104
Blev medlem: mån feb 27, 2012 23:54
Ort: Borgstena

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av palme » tor jun 11, 2015 18:05

Ax skrev:
palme skrev:Fox 2,0 klarar upp till 500kg styck. Sen ska man försöka montera dom så nära hjulen som möjligt för stabilitetens skull. Sen hänger det mycket på hjulupphängningen. En väl anpassad fyrlänk eller trelänk. Bygg gärna med stegar så det går att justera lite. Många använder skiftnycklar men där låser man sig på att det ej går justera in hjulupphängningen efter åt. Har sett några med nycklar och där verkar det lite läskigt vid sidolut. Bilen fjädrar ut mot backen. Finns endel att tänka på :)
Står i deras produktblad att maxload för 2" är 500ibs=266kg kan vara så att jag har missuppfattat det. Var har du får info om att det är 500kg?
Va tydligen 266kg. Va ett par år sen jag läste det men hittar det ej nu. Finns endel diskutioner på pirate4x4. Men kan ju säga att 266kg per dämpare är ganska snålt räknat av fox. Har sådapå min willys och det funkar utmärkt. Men i detta fallet så blir det lite för mycket vikt fram då.
BV202 Snömonstret
Willys46 Crawlern som går som en dröm :)
MR Rubicon 2008

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av macke » tor jun 11, 2015 18:49

Hur många bar/psi är FOX itryckta original när man får dom i förpackning?
TGB 13

palme
Hemmastadd
Inlägg: 104
Blev medlem: mån feb 27, 2012 23:54
Ort: Borgstena

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av palme » tor jun 11, 2015 18:51

200psi.
BV202 Snömonstret
Willys46 Crawlern som går som en dröm :)
MR Rubicon 2008

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av macke » tor jun 11, 2015 18:56

Hmm, vi tryckte i 225 psi i mina bakre dämpare va? När jag satte på dom direkt från förpackning stod dom nästan helt i sitt högsta läge med bilens vikt på. Dock satt inte tank, winsch och kylare på iofs...
TGB 13

palme
Hemmastadd
Inlägg: 104
Blev medlem: mån feb 27, 2012 23:54
Ort: Borgstena

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av palme » tor jun 11, 2015 19:39

Stämde inte helt på mina heller. Snarare runt 160psi. Men 200 stod det på broschyren som jag fick med till mina.
BV202 Snömonstret
Willys46 Crawlern som går som en dröm :)
MR Rubicon 2008

palme
Hemmastadd
Inlägg: 104
Blev medlem: mån feb 27, 2012 23:54
Ort: Borgstena

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av palme » tor jun 11, 2015 19:40

macke skrev:Hmm, vi tryckte i 225 psi i mina bakre dämpare va? När jag satte på dom direkt från förpackning stod dom nästan helt i sitt högsta läge med bilens vikt på. Dock satt inte tank, winsch och kylare på iofs...
Tror vi tryckte i 225psi :)
BV202 Snömonstret
Willys46 Crawlern som går som en dröm :)
MR Rubicon 2008

TerranoJohan
Forumräv
Inlägg: 790
Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
Ort: Lindesberg

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av TerranoJohan » lör jun 13, 2015 20:30

Tror jag har fått en bra bild av för och nackdelar med AirShocks nu, tack till er som delat med er av era erfarenheter!
Jag kommer inte köpa airshocks, utan kommer att satsa på nån form av enkelt justerbara stötdämpare.
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.

*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004

*Ford Escort RS 1989 på R-däck :mrgreen:

Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av Ghosthack » mån jun 15, 2015 22:35

Finns det någon bra återförsäljare i Sverige eller måste man importera för att får rätt grejer till rätt pris?

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Inlägg av Gustavsson » tis jun 16, 2015 10:16

Angående vikten per dämpare får ni ju räkna på fjädrad vikt.
Dvs vikten av hjul, axlar, bromsar osv tas ju inte upp av en airshock/fjäder.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Skriv svar