Tanka diesel från Jeepdunk?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Tanka diesel från Jeepdunk?

Inlägg av Wältmeister » fre jun 05, 2015 22:44

Har ägt flera dieselbilar men aldrig behövt tanka från en Jeepdunk.
Läste på ett annat bilforum att det inte går med den vanligaste tunna böjliga plastslangen?
Har, i tidernas begynnelse, med bensinbilar varit med om att om man hade den äldre pipen så fick man stoppa ner en lång mejsel och öppna locket.
Men hur är det som sagt med diesel. :vetej:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

bug_x
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: tor jun 10, 2010 8:34
Ort: Stockholm

Re: Tanka diesel från Jeepdunk?

Inlägg av bug_x » fre jun 05, 2015 23:27

På vw caddy så funkar det kalas, behövs inga extra redskap för att tanka från jeepdunk med "pipen".
Unimog is the shit! :D

benssan
Forumräv
Inlägg: 567
Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Tanka diesel från Jeepdunk?

Inlägg av benssan » lör jun 06, 2015 7:39

Wältmeister skrev:Har ägt flera dieselbilar men aldrig behövt tanka från en Jeepdunk.
Läste på ett annat bilforum att det inte går med den vanligaste tunna böjliga plastslangen?
Har, i tidernas begynnelse, med bensinbilar varit med om att om man hade den äldre pipen så fick man stoppa ner en lång mejsel och öppna locket.
Men hur är det som sagt med diesel. :vetej:
Hur menar du nu...på min peugeot diesel är det som att tanka vilken bil som helst,fast man slipper de lilla locket som sitter i bensinarna..! så de e egentligen enklare.. :aaah:
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Tanka diesel från Jeepdunk?

Inlägg av Wältmeister » lör jun 06, 2015 12:39

Nu kan jag besvara frågan beträffande Defender. :mrgreen:
Det går alldeles utmärkt, frånsett att man får lyfta dunken väldigt högt. :cry:
Men det finns ingen begränsning/strypning i påfyllningsröret. :D
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

yota
Forumräv
Inlägg: 905
Blev medlem: tor sep 27, 2007 0:57

Re: Tanka diesel från Jeepdunk?

Inlägg av yota » sön jun 07, 2015 0:14

Jag förstår inte var problemet med jeepdunk och böjlig slang ska vara :vetej: självklart går det att tanka från jeepdunk med slang
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Tanka diesel från Jeepdunk?

Inlägg av Wältmeister » sön jun 07, 2015 8:20

På ett annat bilmärkesforum diskuteras just problemen med att tanka dieselbilar från Jeepdunk medelst sedvanlig "pip" med böjlig slang.
Till vissa (franska) bilar måste man, enligt inlägg, köpa en dyrbar specialtratt som man för ner i tankröret och som ska ha till uppgift att öppna upp locket i påfyllningsröret.
:roll:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

benssan
Forumräv
Inlägg: 567
Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Tanka diesel från Jeepdunk?

Inlägg av benssan » sön jun 07, 2015 8:26

Wältmeister skrev:På ett annat bilmärkesforum diskuteras just problemen med att tanka dieselbilar från Jeepdunk medelst sedvanlig "pip" med böjlig slang.
Till vissa (franska) bilar måste man, enligt inlägg, köpa en dyrbar specialtratt som man för ner i tankröret och som ska ha till uppgift att öppna upp locket i påfyllningsröret.
:roll:
Måste säga att jag inte förstår vad du e ute efter...en diesel har väl inget lock i röret och en bensinare med RÖR i är heller inga problem med jeepdunk och slang på ....eller menar du att slangen oftast är för grov för att gå ner i påfyllningsröret ? Jag tankar både min peugeot Diesel och nån av bensinarna med jeepdunk med slang på.
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

Jocke17
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: ons dec 02, 2009 7:50
Ort: Mölnlycke

Re: Tanka diesel från Jeepdunk?

Inlägg av Jocke17 » sön jun 07, 2015 8:58

Jag tror mig förstå vad du frågar efter, frugan har en Peugeotdiesel och den skulle jag slå i en dunk som stod i garaget till ingen nytta.
Nu var detta en vanlig plastdunk men änden på pipen var för klen i diameter så den öppnade inte locket i bränsleröret som skall förhindra att man tankar fel bränsle på macken.
Jag virade helt enkelt på lagom med isoleringtejp på pipänden, sen vart det inga problem. :woot:
Willys MB -44 B23E Aut Valpaxlar 35" Mudzilla

benssan
Forumräv
Inlägg: 567
Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Tanka diesel från Jeepdunk?

Inlägg av benssan » sön jun 07, 2015 9:13

Jocke17 skrev:Jag tror mig förstå vad du frågar efter, frugan har en Peugeotdiesel och den skulle jag slå i en dunk som stod i garaget till ingen nytta.
Nu var detta en vanlig plastdunk men änden på pipen var för klen i diameter så den öppnade inte locket i bränsleröret som skall förhindra att man tankar fel bränsle på macken.
Jag virade helt enkelt på lagom med isoleringtejp på pipänden, sen vart det inga problem. :woot:
AHA..jag har inget sånt lock i Dieseln så därför förstod jag inte alls...kan vara Årsmodell kanske.. :woot:
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

Skriv svar