Svetsdiff i framaxeln
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Svetsdiff i framaxeln
Tja...
Jag körde spartan locker på min min förra bil i fram axeln å hade inga som hellst problem varken i skogen eller på vägen..
Jag körde spartan locker på min min förra bil i fram axeln å hade inga som hellst problem varken i skogen eller på vägen..
Crew of
Offroaders Bohuslän
Offroaders Bohuslän
Re: Svetsdiff i framaxeln
Gravander skrev:Tja...
Jag körde spartan locker på min min förra bil i fram axeln å hade inga som hellst problem varken i skogen eller på vägen..
Okej härligt, vad var det för bil och hade du nån spärr bak oxå?
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Svetsdiff i framaxeln
Svetsa om det är en ren skogsbil! Har kört med Oliver och den svänger inte sämre än andra. Portalaxlar har nog fan sämre svängradie med öppen diff än en svetsad...
Kan också vara så att Oliver kör hårt med sin bil och provar olika lösningar
Kan också vara så att Oliver kör hårt med sin bil och provar olika lösningar
TGB 13
-
- Veteran
- Inlägg: 1533
- Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
- Ort: Ulricehamn
Re: Svetsdiff i framaxeln
Jag har arb-spärrar i bägge axlarna på min vitara och jag skulle aldrig någonsin tänka tanken att ha en svetsad framaxel på någon bil. De gör ett antal meter i vändradie med spärrade axlar och dessutom frestar de axlarna mycke mer när axlarna är låsta hela tiden. När de gäller att bara spärra fram jämfört med bara bak så beter sej bilen betydligt skummare med spärren fram låst.
Jag har testat lite olika kombinationer med spärrarna ibland när jag har kört och spärra bak gör betydligt större skillnad för framkomligheten än att bara spärra fram. Innan jag bytte axlar på den så hade jag svetsad bakdiff och skulle jag ha en bil i skogen utan riktiga spärrar så skulle jag köra med svetsat bak igen.
De finns många anledningar till att jag inte skulle svetsa fram:
*Oftast är framaxeln klenare än bakaxeln.
*Mycke mer trögstyrt med svetsat fram än bak.
*Oftast när man ska uppför saker så kör man framlänges och ju brantare det är ju mer vikt har man flyttat från fram till bakaxeln och då har man mer användning av att bägge bahjulen drar.
Jag har testat lite olika kombinationer med spärrarna ibland när jag har kört och spärra bak gör betydligt större skillnad för framkomligheten än att bara spärra fram. Innan jag bytte axlar på den så hade jag svetsad bakdiff och skulle jag ha en bil i skogen utan riktiga spärrar så skulle jag köra med svetsat bak igen.
De finns många anledningar till att jag inte skulle svetsa fram:
*Oftast är framaxeln klenare än bakaxeln.
*Mycke mer trögstyrt med svetsat fram än bak.
*Oftast när man ska uppför saker så kör man framlänges och ju brantare det är ju mer vikt har man flyttat från fram till bakaxeln och då har man mer användning av att bägge bahjulen drar.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Re: Svetsdiff i framaxeln
Jag är också bara nätexpert, eller snarare nätamatör tror jag...men jag skall försöka dela med mig av mina begränsade erfarenheter....
Min erfarenhet av att att köra med lock-right och ARB fram på Toyota LJ70 är ganska stor...
Jag körde med lockright fram två eller tre träffar/tävlingar, bilen var förvisso svetsad bak, men jag kan bara säg USCH så fel det blir åtminstone på en Toyota som är relativt stor och tung... Funkade hjälpligt om man bara smyger runt lite (eller kör i lera eller bara gasar rakt fram, men INTE när man börjar köra lite tekniskt), så fort du lägger lite moment på hjulen och du svänger låser den ju och det är inte alltid man vill, så speciellt tungt att styra vet jag inte om det var (servo), men precis som några skriver bilen blir jättestel och "konstig", känns som hela drivlinan låser sig knepigt, som tur var gick en drivaxel så jag slapp skräpet...
Sen hade jag ARB fram och bak, och mycket riktigt är det så i orginal kablaget att du måste aktivera bakspärren före du kan aktiver fram spärren (det är givetvis kopplat så av en anledning....)
Det är dock ganska enkelt att brygga förbi den funktionen, vilket jag har gjort på två bilar. Jag kan säga att jag tycker det blir jätte knepigt att köra bilen med spärr fram och öppet bak, känns inte som man har någon kontroll över bilen alls, den bara tuggar och man får vara glad att man kommer ungefär i den riktningen man vill, men definitivt inte kontrollerat. Ser heller ingen vits med att bara spärra fram om det inte är för att "styra ner" framänden vid skråkörning.
Nej "reglerbar" diff fram eller öppet, finns inga fler alternativ för MIG, möjligen en lamelldiff. Jag hade dock sparat några månader till och köpt en ARB (eller för den delen "Kina spärr") än att lagt tid och energi på att montera en lamelldiff.
Exempelvis har jag en ARB som ligger och väntar i garaget till min framaxel, men på grund av tidsbrist har jag inte fått i den på ett och ett halvt år, SÅ mycket är det inte värt med spärr i framaxeln (även om jag har svurit ve och förbanelse VARJE tävling när man hade önskat att tiden funnits att montera den där lilla guldklimpen.)
I övrigt att som du sa svetsa diffen fram och köra med ett frihjulsnav urkopplat, låt mig gissa: Du kommer göra det ca 1/4 träff, sen kommer du ledsna och undra varför bilen bara vill kana i sidled o.s.v. Det vet alla som har kört av drivaxel/eller knut med en bil som har ARB fram....
Men som tur är lever vi i en värld, där det finns olika tycke/syn på saker och ting och där man har olika grad och mängd av erfarenhet.
http://www.china4x4extreme.com/productL ... =37&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://shop.traction4x4.it/product.php~ ... CKER~.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Och tvåtusen andra alternativ......
Lycka til hur du än gör!!!
Min erfarenhet av att att köra med lock-right och ARB fram på Toyota LJ70 är ganska stor...
Jag körde med lockright fram två eller tre träffar/tävlingar, bilen var förvisso svetsad bak, men jag kan bara säg USCH så fel det blir åtminstone på en Toyota som är relativt stor och tung... Funkade hjälpligt om man bara smyger runt lite (eller kör i lera eller bara gasar rakt fram, men INTE när man börjar köra lite tekniskt), så fort du lägger lite moment på hjulen och du svänger låser den ju och det är inte alltid man vill, så speciellt tungt att styra vet jag inte om det var (servo), men precis som några skriver bilen blir jättestel och "konstig", känns som hela drivlinan låser sig knepigt, som tur var gick en drivaxel så jag slapp skräpet...
Sen hade jag ARB fram och bak, och mycket riktigt är det så i orginal kablaget att du måste aktivera bakspärren före du kan aktiver fram spärren (det är givetvis kopplat så av en anledning....)
Det är dock ganska enkelt att brygga förbi den funktionen, vilket jag har gjort på två bilar. Jag kan säga att jag tycker det blir jätte knepigt att köra bilen med spärr fram och öppet bak, känns inte som man har någon kontroll över bilen alls, den bara tuggar och man får vara glad att man kommer ungefär i den riktningen man vill, men definitivt inte kontrollerat. Ser heller ingen vits med att bara spärra fram om det inte är för att "styra ner" framänden vid skråkörning.
Nej "reglerbar" diff fram eller öppet, finns inga fler alternativ för MIG, möjligen en lamelldiff. Jag hade dock sparat några månader till och köpt en ARB (eller för den delen "Kina spärr") än att lagt tid och energi på att montera en lamelldiff.
Exempelvis har jag en ARB som ligger och väntar i garaget till min framaxel, men på grund av tidsbrist har jag inte fått i den på ett och ett halvt år, SÅ mycket är det inte värt med spärr i framaxeln (även om jag har svurit ve och förbanelse VARJE tävling när man hade önskat att tiden funnits att montera den där lilla guldklimpen.)
I övrigt att som du sa svetsa diffen fram och köra med ett frihjulsnav urkopplat, låt mig gissa: Du kommer göra det ca 1/4 träff, sen kommer du ledsna och undra varför bilen bara vill kana i sidled o.s.v. Det vet alla som har kört av drivaxel/eller knut med en bil som har ARB fram....
Men som tur är lever vi i en värld, där det finns olika tycke/syn på saker och ting och där man har olika grad och mängd av erfarenhet.
http://www.china4x4extreme.com/productL ... =37&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://shop.traction4x4.it/product.php~ ... CKER~.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Och tvåtusen andra alternativ......
Lycka til hur du än gör!!!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Svetsdiff i framaxeln
Tack för alla svar
Det verkar vara blandade åsikter om det hela och ja vart lite avskärmad att svetsa diffen faktiskt Med tanke på att den inte bara går i skogen, MEN däremot så har ja kommit fram till att en lamelldiff inte skulle vara helt dumt , även om en ARB är det bästa alternativet Fast min ekonomi håller inte med mig om att jag ska köpa en ARB nu
Och en lamelldiff som förhoppningsvis ska passa i framaxeln har jag sitter i bakaxel som ligger i bra å ha förrådet
Men ni får gärna ösa på med fler erfarenheter av olika spärrar
Det verkar vara blandade åsikter om det hela och ja vart lite avskärmad att svetsa diffen faktiskt Med tanke på att den inte bara går i skogen, MEN däremot så har ja kommit fram till att en lamelldiff inte skulle vara helt dumt , även om en ARB är det bästa alternativet Fast min ekonomi håller inte med mig om att jag ska köpa en ARB nu
Och en lamelldiff som förhoppningsvis ska passa i framaxeln har jag sitter i bakaxel som ligger i bra å ha förrådet
Men ni får gärna ösa på med fler erfarenheter av olika spärrar
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Svetsdiff i framaxeln
Generellt tycker jag det verkar som att dom som kör med urkopplingsbara spärrar instämmer i att bilen får rejält försämrad styrbarhet med låst framaxel.
Har du en lamelldiff så släng i den, det kostar ju inte mer än att svetsa då. Dessutom blir det betydligt snällare mot drivaxlar och knutar i framaxeln...
Har du en lamelldiff så släng i den, det kostar ju inte mer än att svetsa då. Dessutom blir det betydligt snällare mot drivaxlar och knutar i framaxeln...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Svetsdiff i framaxeln
jag hade inte svetsat...
kör själv gelände w460 så jag kan själv välja om jag vill spärra bara fram alt bak och kan ju säga att svängradien är det stor skillnad på med/utan spärrat fram.
Samt att bakspärr är mycket mer användbart än framspärr.
väldigt sällan man egentligen "behöver" spärra allt (bara om det är halt underlag/lera). Men fan vad de e skönt och veta att man kan om det behövs
kör själv gelände w460 så jag kan själv välja om jag vill spärra bara fram alt bak och kan ju säga att svängradien är det stor skillnad på med/utan spärrat fram.
Samt att bakspärr är mycket mer användbart än framspärr.
väldigt sällan man egentligen "behöver" spärra allt (bara om det är halt underlag/lera). Men fan vad de e skönt och veta att man kan om det behövs
Re: Svetsdiff i framaxeln
Jag körde med lamell fram och svetsar bak på min Suzuki med Hj60 axlar och 39.5" däck och det funkade bra.
Fan, jävla oflyt hela ti'n!
Re: Svetsdiff i framaxeln
tja.. ja åker som dig en kort patrol....
vi har vakuum spärr i bak original (typ ARB ) jag har själv funderat på det du undrar
jag körde förut med en kille som hette Torulf han körde dock en lång patrol med en
lock right i framaxeln.... han sa att han inte skulle köpt den i efterhand (4500:- fattigare) han skulle ha svetsat i ställe sa han...
han tyckte inte att han kände någon större skillnad på bilen med lock right i fram eller utan den blev bara jätte konstig när han la i vakuum spärren i bak.
därför blev ja sugen
vi har vakuum spärr i bak original (typ ARB ) jag har själv funderat på det du undrar
jag körde förut med en kille som hette Torulf han körde dock en lång patrol med en
lock right i framaxeln.... han sa att han inte skulle köpt den i efterhand (4500:- fattigare) han skulle ha svetsat i ställe sa han...
han tyckte inte att han kände någon större skillnad på bilen med lock right i fram eller utan den blev bara jätte konstig när han la i vakuum spärren i bak.
därför blev ja sugen
Re: Svetsdiff i framaxeln
Jag åkte svetsat i fram på valpen förut men den axeln är nu bytt till en icke svetsad. Jag kommer aldrig svetsa en framaxel igen, säger som dom andra, tungstyrt, dålig svängradie, drivknutar gick det åt
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Svetsdiff i framaxeln
Som väletablerad "nätexpert" påstår jag (med många väl igenomförda tester) påstår jag att svetsad framaxel är skit...
Har kört med både öppen, svetsad, Lock-right och ARB i framaxeln och det absolut sämsta var svetsat. Öppen som en dålig trea, Lockright som fullt acceptabel tvåa och så den överlägset bästa ARB:n som självklar vinnare...
Framaxlar med svetsade diffar svänger inte, och påstående om att servon hjälper mot trögstyrdheten är ren idioti, för går det trögt så går någonting sönder, eller i alla fall så tar det skada...
EDIT:
Förtydligat vad jag menade.
Ändrade från "Svetsade framaxlar" till "Framaxlar med svetsade diffar"...
Har kört med både öppen, svetsad, Lock-right och ARB i framaxeln och det absolut sämsta var svetsat. Öppen som en dålig trea, Lockright som fullt acceptabel tvåa och så den överlägset bästa ARB:n som självklar vinnare...
Framaxlar med svetsade diffar svänger inte, och påstående om att servon hjälper mot trögstyrdheten är ren idioti, för går det trögt så går någonting sönder, eller i alla fall så tar det skada...
EDIT:
Förtydligat vad jag menade.
Ändrade från "Svetsade framaxlar" till "Framaxlar med svetsade diffar"...
Senast redigerad av Lasse Suzican den lör jun 06, 2015 22:16, redigerad totalt 1 gånger.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Re: Svetsdiff i framaxeln
Lasse Suzican skrev:Som väletablerad "nätexpert" påstår jag (med många väl igenomförda tester) påstår jag att svetsad framaxel är skit...
Har kört med både öppen, svetsad, Lock-right och ARB i framaxeln och det absolut sämsta var svetsat. Öppen som en dålig trea, Lockright som fullt acceptabel tvåa och så den överlägset bästa ARB:n som självklar vinnare...
Svetsade framaxlar svänger inte, och påstående om att servon hjälper mot trögstyrdheten är ren idioti, för går det trögt så går någonting sönder, eller i alla fall så tar det skada...
Kan nog instämma där..Ren logik bara..!
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy
http://www.garaget.org/mrbuggy