Svetsdiff i framaxeln

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Svetsdiff i framaxeln

Inlägg av Engman2 » ons jun 03, 2015 20:29

Är det nån som kör med svetsdiff i framaxeln???

Bryter det mest att ha svetsdiff fram eller bak? Jag har haft svetsdiffad bakaxel på ett par bilar och vet hur det beter sig men jag har aldrig provat att ha det fram, så är det nån som har erfarenhet av det?

Är sugen på att köpa en diffspärr till framaxeln på min Patrol, men en ARB är lite väl dyrt för min budget tyvärr...

Och köpa en typ lockright eller spartan locker känns som att man nästan lika gärna kan svetsa klumpen ist, med tanke på att sånna diffspärrar låser fullt när man svänger oftast om jag förstår det hela rätt

Så om man kör med svetsdiff och manuella frihjulsnav så kan man ju ha det ena frihjulsnavet låst och de andra öppet, om man inte vill åka fulldiffat :roll:

Jag har nämligen en extra framaxel liggandes så blir det katastrofalt så kan jag ju byta klump igen bara :tumbup:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

brt666
Forumräv
Inlägg: 510
Blev medlem: ons mar 09, 2011 11:51
Ort: Uppsala

Re: Svetsdiff i framaxeln

Inlägg av brt666 » ons jun 03, 2015 20:48

Min erfarenhet är att det mest vill gå rakt fram om man har spärrad diff fram så det känns lite meckigt att hjula ut och vrida på naven varje gång man vill styra?
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Svetsdiff i framaxeln

Inlägg av Engman2 » ons jun 03, 2015 21:04

brt666 skrev:Min erfarenhet är att det mest vill gå rakt fram om man har spärrad diff fram så det känns lite meckigt att hjula ut och vrida på naven varje gång man vill styra?

Den borde ju bli lika "stel" med svetsdiff som med lockright tycker jag iaf :roll:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Svetsdiff i framaxeln

Inlägg av henke_99 » ons jun 03, 2015 21:08

Åker du bara omkring o sprätter gegga är det bara o svetsa. Kör du nåt lite mer teknikkrävande så låt svetsen vara. Det blir mycket försämrad svängradie med låst framdiff, och betydligt mer tungstyrt.

Som jag ser det finns det tre alternativ för en framaxel. Öppen diff, hyfsat hårt spänd lamelldiff (en locker beter sig precis som du sa ungefär som en svetsad diff i skogen) eller en arb.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: Svetsdiff i framaxeln

Inlägg av no1_martin » ons jun 03, 2015 21:48

En locker låter ytterhjulet gå fortare än kronhjulet vid sväng så det beror på om bilen drar/slirar med alla fyra i sväng vill den gärna styra dåligt men på fast underlag öpnar den för ytterhjulet så jag vill nog påstå att det är stor skillnad på svets och spärr. Mycket snack om spärrar tycker jag. De som påstår att det låser hela tiden måste missat att det är viktigt att schimsa spärren rätt vid montage för rätt funktion. Körde själv lockrigt både fram och bak i förra bilen och förutom att de tog ett kors då och då (dana30 och 35") så kan inte jag påstå att jag tycker i och urkoplingsbart är värt priset av en ARB fram.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Re: Svetsdiff i framaxeln

Inlägg av 4x4power » ons jun 03, 2015 22:15

Svetsa och testa! Kan inte bli värre än att de inte funkar.

Kört svetsat fram och bak på min länge, och svetsade på en kompis willys i helgen.
De som säger de ej går har aldrig testat.

Servostyrning är dock krav :mrgreen:

Visst strävar det lite mer framåt. Men så lite att det utan tvekan är värt de!
Framkomligheten är otroligt mycket bättre! Det skiljer lite från bil till bil men kört fyra olika bilar fullspärrade utan konstigheter.

Slå en signal om du vill höra mer av ev som har erfarenhet istället för alla nätexperter :tumbup:
Senast redigerad av 4x4power den ons jun 03, 2015 23:51, redigerad totalt 1 gånger.
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Svetsdiff i framaxeln

Inlägg av henke_99 » ons jun 03, 2015 23:36

Nu råkar det vara så att det finns en bil i min närhet (min brors) som faktiskt har arb-spärrar både fram och bak. Ett praktexempel för att kunna se skillnaden på låsta och upplåsta diffar. Som jag sa innan så är det en oerhörd skillnad i styrförmåga vid spärrat respektive upplåst. Kalla mig gärna nätexpert om du vill oliver, men jag bygger ju iaf inte om min bil stup i kvarten för att jag byggt dåligt när jag inte lyssnat på "nätexperterna"...

Min egen bil har en detroit locker bak. Den låser när man lägger moment på kardanen, eftersom fram och bakaxel vill snurra olika fort vid sväng så blir det genom detta moment i drivlinan som låser lockern. Alltså, så länge jag inte kör rakt fram (då har man ju mindre nytta av att den är upplåst) är spärren låst praktiskt taget hela tiden. Samma fenomen blir det i framaxeln om den hade suttit där. Enda gången jag har glädje av att det är en locker istället för svetsat är när jag åker på vägen med tvåhjulsdrift.

Hur mycket bilen vill sträva framåt beror även lite på bilens viktfördelning. Mycket vikt på framaxeln ger ju bättre fäste och därmed sämre styrförmåga.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Svetsdiff i framaxeln

Inlägg av Grottulf » tor jun 04, 2015 8:21

Jag kan bara instämma.
Då jag har en e-locker fram, så kan jag väldigt lätt se skillnaden mellan låst och öppet, och manövrerbarheten blir kraftigt försämrad med låst framdiff.
Att det blir trögstyrt märker jag dock inte av, då jag har hydroassist.

Ska man köra rakt fram o sprätta lera så är det säkert bra, men annars skulle jag inte rekommendera det.
Men kanske att det kan funka bättre på mindre bilar. .. :vetej:

SpeedKing
Forumräv
Inlägg: 671
Blev medlem: lör jan 23, 2010 11:18
Ort: Umeå

Re: Svetsdiff i framaxeln

Inlägg av SpeedKing » tor jun 04, 2015 8:51

Jag har provkört en XJ med svetsad framdiff på 36" Irok. Den var tamefan det jävligaste jag har framfört i skogen. Som att ratta runt en gammal buss utan servo med 9" ratt.

På min Wrangler har jag Eaton E locker fram, och ibland har man "råkat" glömma den i efter en situation, och det märks också på manövrerbarheten. Man får för sig att servon är överhettad innan man fattar att den röda fina knappen lyser.

Jag skulle aldrig svetsa en framdiff i alla fall :tumbup:

//John

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Svetsdiff i framaxeln

Inlägg av Engman2 » tor jun 04, 2015 10:00

Hmm det verkar vara väldigt olika hur folk tycker, jag vet ju som sagt hur det är att åka med svetsat bak:) och visst det blir sämre svängradie men på en skogsbil så tycker jag det är värt att ha svets bak som budget alternativ :tumbup:

Men det jag undrar är om man åker med öppen diff bak och låst fram om det blir mkt stelare/sämre sväng radie än låst bak och öppen fram :wink:

Så om nån med spärrar både bak och fram kan jämföra hur det beter sig med att åka öppet fram låst bak och sen tvärt om och jämföra vilket som beter sig värst :mrgreen:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Svetsdiff i framaxeln

Inlägg av Ninetoes » tor jun 04, 2015 10:06

Min HJ61 har originalspärrar i båda axlarna och jag håller med.

Vid vanlig skogskörning så är spärren i bakaxeln skitbra att ha, den kan man dra i nu och då när det behövs. När man spärrar framaxeln också så blir hela bilen så stel och äcklig så jag använder det rätt sällan.

Med spärrad framaxel känns bilen betydligt större än vad den är och jag tycker den är tillräckligts stor, bökig och klumpig som det är.

Men vafan vet jag, jag är väl bara nätexpert.... :roll:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Svetsdiff i framaxeln

Inlägg av Engman2 » tor jun 04, 2015 10:10

Ninetoes skrev:Min HJ61 har originalspärrar i båda axlarna och jag håller med.

Vid vanlig skogskörning så är spärren i bakaxeln skitbra att ha, den kan man dra i nu och då när det behövs. När man spärrar framaxeln också så blir hela bilen så stel och äcklig så jag använder det rätt sällan.

Med spärrad framaxel känns bilen betydligt större än vad den är och jag tycker den är tillräckligts stor, bökig och klumpig som det är.

Men vafan vet jag, jag är väl bara nätexpert.... :roll:



Men om du bara spärrar fram och låter den bak vara öppen ist, är den lika bökig då oxå :roll:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Svetsdiff i framaxeln

Inlägg av Ninetoes » tor jun 04, 2015 10:17

Engman2 skrev:
Ninetoes skrev:Min HJ61 har originalspärrar i båda axlarna och jag håller med.

Vid vanlig skogskörning så är spärren i bakaxeln skitbra att ha, den kan man dra i nu och då när det behövs. När man spärrar framaxeln också så blir hela bilen så stel och äcklig så jag använder det rätt sällan.

Med spärrad framaxel känns bilen betydligt större än vad den är och jag tycker den är tillräckligts stor, bökig och klumpig som det är.

Men vafan vet jag, jag är väl bara nätexpert.... :roll:



Men om du bara spärrar fram och låter den bak vara öppen ist, är den lika bökig då oxå :roll:

Spakarna till spärrarna är konstruerade så att bakaxeln måste vara spärrad för att framaxeln ska gå att spärra. Så har jag för mig att strömbrytarna till ARB-spärrar är kopplade också. Skillnaden är iaf klart märkbar, bilen vill rakt fram med båda axlar spärrade. Kanske annorlunda på en bil med kort hjulbas?

Skulle jag välja så skulle jag svetsa bakaxeln.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: Svetsdiff i framaxeln

Inlägg av Ax » tor jun 04, 2015 11:07

Har också ARB bak och fram på min Suzuki och det går rakt fram om man har alla spärrar i. Skulle aldrig svetsa fram om du ska svänga med bilen i skogen men ska du åka på en åker/grustag så funkar det.
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Svetsdiff i framaxeln

Inlägg av Engman2 » tor jun 04, 2015 12:28

Ax skrev:Har också ARB bak och fram på min Suzuki och det går rakt fram om man har alla spärrar i. Skulle aldrig svetsa fram om du ska svänga med bilen i skogen men ska du åka på en åker/grustag så funkar det.

Att det bara vill gå rakt fram med spärrat både bak och fram, det förstår jag MEN om man bara har spärren i fram och inte bak, hur blir det då :vetej:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Skriv svar