Svetsdiff i framaxeln
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Svetsdiff i framaxeln
Är det nån som kör med svetsdiff i framaxeln???
Bryter det mest att ha svetsdiff fram eller bak? Jag har haft svetsdiffad bakaxel på ett par bilar och vet hur det beter sig men jag har aldrig provat att ha det fram, så är det nån som har erfarenhet av det?
Är sugen på att köpa en diffspärr till framaxeln på min Patrol, men en ARB är lite väl dyrt för min budget tyvärr...
Och köpa en typ lockright eller spartan locker känns som att man nästan lika gärna kan svetsa klumpen ist, med tanke på att sånna diffspärrar låser fullt när man svänger oftast om jag förstår det hela rätt
Så om man kör med svetsdiff och manuella frihjulsnav så kan man ju ha det ena frihjulsnavet låst och de andra öppet, om man inte vill åka fulldiffat
Jag har nämligen en extra framaxel liggandes så blir det katastrofalt så kan jag ju byta klump igen bara
Bryter det mest att ha svetsdiff fram eller bak? Jag har haft svetsdiffad bakaxel på ett par bilar och vet hur det beter sig men jag har aldrig provat att ha det fram, så är det nån som har erfarenhet av det?
Är sugen på att köpa en diffspärr till framaxeln på min Patrol, men en ARB är lite väl dyrt för min budget tyvärr...
Och köpa en typ lockright eller spartan locker känns som att man nästan lika gärna kan svetsa klumpen ist, med tanke på att sånna diffspärrar låser fullt när man svänger oftast om jag förstår det hela rätt
Så om man kör med svetsdiff och manuella frihjulsnav så kan man ju ha det ena frihjulsnavet låst och de andra öppet, om man inte vill åka fulldiffat
Jag har nämligen en extra framaxel liggandes så blir det katastrofalt så kan jag ju byta klump igen bara
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Svetsdiff i framaxeln
Min erfarenhet är att det mest vill gå rakt fram om man har spärrad diff fram så det känns lite meckigt att hjula ut och vrida på naven varje gång man vill styra?
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Re: Svetsdiff i framaxeln
brt666 skrev:Min erfarenhet är att det mest vill gå rakt fram om man har spärrad diff fram så det känns lite meckigt att hjula ut och vrida på naven varje gång man vill styra?
Den borde ju bli lika "stel" med svetsdiff som med lockright tycker jag iaf
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Svetsdiff i framaxeln
Åker du bara omkring o sprätter gegga är det bara o svetsa. Kör du nåt lite mer teknikkrävande så låt svetsen vara. Det blir mycket försämrad svängradie med låst framdiff, och betydligt mer tungstyrt.
Som jag ser det finns det tre alternativ för en framaxel. Öppen diff, hyfsat hårt spänd lamelldiff (en locker beter sig precis som du sa ungefär som en svetsad diff i skogen) eller en arb.
Som jag ser det finns det tre alternativ för en framaxel. Öppen diff, hyfsat hårt spänd lamelldiff (en locker beter sig precis som du sa ungefär som en svetsad diff i skogen) eller en arb.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: Svetsdiff i framaxeln
En locker låter ytterhjulet gå fortare än kronhjulet vid sväng så det beror på om bilen drar/slirar med alla fyra i sväng vill den gärna styra dåligt men på fast underlag öpnar den för ytterhjulet så jag vill nog påstå att det är stor skillnad på svets och spärr. Mycket snack om spärrar tycker jag. De som påstår att det låser hela tiden måste missat att det är viktigt att schimsa spärren rätt vid montage för rätt funktion. Körde själv lockrigt både fram och bak i förra bilen och förutom att de tog ett kors då och då (dana30 och 35") så kan inte jag påstå att jag tycker i och urkoplingsbart är värt priset av en ARB fram.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Re: Svetsdiff i framaxeln
Svetsa och testa! Kan inte bli värre än att de inte funkar.
Kört svetsat fram och bak på min länge, och svetsade på en kompis willys i helgen.
De som säger de ej går har aldrig testat.
Servostyrning är dock krav
Visst strävar det lite mer framåt. Men så lite att det utan tvekan är värt de!
Framkomligheten är otroligt mycket bättre! Det skiljer lite från bil till bil men kört fyra olika bilar fullspärrade utan konstigheter.
Slå en signal om du vill höra mer av ev som har erfarenhet istället för alla nätexperter
Kört svetsat fram och bak på min länge, och svetsade på en kompis willys i helgen.
De som säger de ej går har aldrig testat.
Servostyrning är dock krav
Visst strävar det lite mer framåt. Men så lite att det utan tvekan är värt de!
Framkomligheten är otroligt mycket bättre! Det skiljer lite från bil till bil men kört fyra olika bilar fullspärrade utan konstigheter.
Slå en signal om du vill höra mer av ev som har erfarenhet istället för alla nätexperter
Senast redigerad av 4x4power den ons jun 03, 2015 23:51, redigerad totalt 1 gånger.
4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Re: Svetsdiff i framaxeln
Nu råkar det vara så att det finns en bil i min närhet (min brors) som faktiskt har arb-spärrar både fram och bak. Ett praktexempel för att kunna se skillnaden på låsta och upplåsta diffar. Som jag sa innan så är det en oerhörd skillnad i styrförmåga vid spärrat respektive upplåst. Kalla mig gärna nätexpert om du vill oliver, men jag bygger ju iaf inte om min bil stup i kvarten för att jag byggt dåligt när jag inte lyssnat på "nätexperterna"...
Min egen bil har en detroit locker bak. Den låser när man lägger moment på kardanen, eftersom fram och bakaxel vill snurra olika fort vid sväng så blir det genom detta moment i drivlinan som låser lockern. Alltså, så länge jag inte kör rakt fram (då har man ju mindre nytta av att den är upplåst) är spärren låst praktiskt taget hela tiden. Samma fenomen blir det i framaxeln om den hade suttit där. Enda gången jag har glädje av att det är en locker istället för svetsat är när jag åker på vägen med tvåhjulsdrift.
Hur mycket bilen vill sträva framåt beror även lite på bilens viktfördelning. Mycket vikt på framaxeln ger ju bättre fäste och därmed sämre styrförmåga.
Min egen bil har en detroit locker bak. Den låser när man lägger moment på kardanen, eftersom fram och bakaxel vill snurra olika fort vid sväng så blir det genom detta moment i drivlinan som låser lockern. Alltså, så länge jag inte kör rakt fram (då har man ju mindre nytta av att den är upplåst) är spärren låst praktiskt taget hela tiden. Samma fenomen blir det i framaxeln om den hade suttit där. Enda gången jag har glädje av att det är en locker istället för svetsat är när jag åker på vägen med tvåhjulsdrift.
Hur mycket bilen vill sträva framåt beror även lite på bilens viktfördelning. Mycket vikt på framaxeln ger ju bättre fäste och därmed sämre styrförmåga.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Svetsdiff i framaxeln
Jag kan bara instämma.
Då jag har en e-locker fram, så kan jag väldigt lätt se skillnaden mellan låst och öppet, och manövrerbarheten blir kraftigt försämrad med låst framdiff.
Att det blir trögstyrt märker jag dock inte av, då jag har hydroassist.
Ska man köra rakt fram o sprätta lera så är det säkert bra, men annars skulle jag inte rekommendera det.
Men kanske att det kan funka bättre på mindre bilar. ..
Då jag har en e-locker fram, så kan jag väldigt lätt se skillnaden mellan låst och öppet, och manövrerbarheten blir kraftigt försämrad med låst framdiff.
Att det blir trögstyrt märker jag dock inte av, då jag har hydroassist.
Ska man köra rakt fram o sprätta lera så är det säkert bra, men annars skulle jag inte rekommendera det.
Men kanske att det kan funka bättre på mindre bilar. ..
Re: Svetsdiff i framaxeln
Jag har provkört en XJ med svetsad framdiff på 36" Irok. Den var tamefan det jävligaste jag har framfört i skogen. Som att ratta runt en gammal buss utan servo med 9" ratt.
På min Wrangler har jag Eaton E locker fram, och ibland har man "råkat" glömma den i efter en situation, och det märks också på manövrerbarheten. Man får för sig att servon är överhettad innan man fattar att den röda fina knappen lyser.
Jag skulle aldrig svetsa en framdiff i alla fall
//John
På min Wrangler har jag Eaton E locker fram, och ibland har man "råkat" glömma den i efter en situation, och det märks också på manövrerbarheten. Man får för sig att servon är överhettad innan man fattar att den röda fina knappen lyser.
Jag skulle aldrig svetsa en framdiff i alla fall
//John
Re: Svetsdiff i framaxeln
Hmm det verkar vara väldigt olika hur folk tycker, jag vet ju som sagt hur det är att åka med svetsat bak:) och visst det blir sämre svängradie men på en skogsbil så tycker jag det är värt att ha svets bak som budget alternativ
Men det jag undrar är om man åker med öppen diff bak och låst fram om det blir mkt stelare/sämre sväng radie än låst bak och öppen fram
Så om nån med spärrar både bak och fram kan jämföra hur det beter sig med att åka öppet fram låst bak och sen tvärt om och jämföra vilket som beter sig värst
Men det jag undrar är om man åker med öppen diff bak och låst fram om det blir mkt stelare/sämre sväng radie än låst bak och öppen fram
Så om nån med spärrar både bak och fram kan jämföra hur det beter sig med att åka öppet fram låst bak och sen tvärt om och jämföra vilket som beter sig värst
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Svetsdiff i framaxeln
Min HJ61 har originalspärrar i båda axlarna och jag håller med.
Vid vanlig skogskörning så är spärren i bakaxeln skitbra att ha, den kan man dra i nu och då när det behövs. När man spärrar framaxeln också så blir hela bilen så stel och äcklig så jag använder det rätt sällan.
Med spärrad framaxel känns bilen betydligt större än vad den är och jag tycker den är tillräckligts stor, bökig och klumpig som det är.
Men vafan vet jag, jag är väl bara nätexpert....
Vid vanlig skogskörning så är spärren i bakaxeln skitbra att ha, den kan man dra i nu och då när det behövs. När man spärrar framaxeln också så blir hela bilen så stel och äcklig så jag använder det rätt sällan.
Med spärrad framaxel känns bilen betydligt större än vad den är och jag tycker den är tillräckligts stor, bökig och klumpig som det är.
Men vafan vet jag, jag är väl bara nätexpert....
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Re: Svetsdiff i framaxeln
Ninetoes skrev:Min HJ61 har originalspärrar i båda axlarna och jag håller med.
Vid vanlig skogskörning så är spärren i bakaxeln skitbra att ha, den kan man dra i nu och då när det behövs. När man spärrar framaxeln också så blir hela bilen så stel och äcklig så jag använder det rätt sällan.
Med spärrad framaxel känns bilen betydligt större än vad den är och jag tycker den är tillräckligts stor, bökig och klumpig som det är.
Men vafan vet jag, jag är väl bara nätexpert....
Men om du bara spärrar fram och låter den bak vara öppen ist, är den lika bökig då oxå
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Svetsdiff i framaxeln
Engman2 skrev:Ninetoes skrev:Min HJ61 har originalspärrar i båda axlarna och jag håller med.
Vid vanlig skogskörning så är spärren i bakaxeln skitbra att ha, den kan man dra i nu och då när det behövs. När man spärrar framaxeln också så blir hela bilen så stel och äcklig så jag använder det rätt sällan.
Med spärrad framaxel känns bilen betydligt större än vad den är och jag tycker den är tillräckligts stor, bökig och klumpig som det är.
Men vafan vet jag, jag är väl bara nätexpert....
Men om du bara spärrar fram och låter den bak vara öppen ist, är den lika bökig då oxå
Spakarna till spärrarna är konstruerade så att bakaxeln måste vara spärrad för att framaxeln ska gå att spärra. Så har jag för mig att strömbrytarna till ARB-spärrar är kopplade också. Skillnaden är iaf klart märkbar, bilen vill rakt fram med båda axlar spärrade. Kanske annorlunda på en bil med kort hjulbas?
Skulle jag välja så skulle jag svetsa bakaxeln.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Re: Svetsdiff i framaxeln
Har också ARB bak och fram på min Suzuki och det går rakt fram om man har alla spärrar i. Skulle aldrig svetsa fram om du ska svänga med bilen i skogen men ska du åka på en åker/grustag så funkar det.
Fan, jävla oflyt hela ti'n!
Re: Svetsdiff i framaxeln
Ax skrev:Har också ARB bak och fram på min Suzuki och det går rakt fram om man har alla spärrar i. Skulle aldrig svetsa fram om du ska svänga med bilen i skogen men ska du åka på en åker/grustag så funkar det.
Att det bara vill gå rakt fram med spärrat både bak och fram, det förstår jag MEN om man bara har spärren i fram och inte bak, hur blir det då
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL