Trycklufts kompressor, högre tryck?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Trycklufts kompressor, högre tryck?

Inlägg av svana » fre maj 15, 2015 8:42

Har ett elverk och en liten kompressor av okänt JULA-märke bak i tgbn.

Använder det till att pumpa upp luft i ringarna efter skogskörning. Min fråga är..
.. för att spara tid och tålamod. Går det att koppla bort av och påslaget eller hela tryckvakten, så man kan ladda upp mer tryck och på så sätt skynda på luftfyllningen lite? (6st. 37-tums däck)

Och isåfall hur är lättast, och vilket tryck vågar man öka till.

Förutsättningen är väl ett krav på trycksäkring som öppnar och pyser ut på tanken så ingen olycka sker.

Har ni testat nåt sånt här och hur?

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Trycklufts kompressor, högre tryck?

Inlägg av Gustavsson » fre maj 15, 2015 8:50

Hänger inte med riktigt..

Hinner kompressorn slå ifrån medans du fyller så den slår av/på hela tiden? Isåfall skulle jag satsa på grövre slang till påfyllningen, alternativt lossa käglan i däckventilen medans du fyller.

Det är ju flödet du vill ha, inte en massa högt tryck.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Trycklufts kompressor, högre tryck?

Inlägg av svana » fre maj 15, 2015 8:57

Sorry..otydligt av mig. Ber om ursäkt..

Kompressorn går hela tiden och slår ej av, den tappar snarare trycket och det känns som man sparar tid genom att släppa reglaget och låta den bygga upp tryck tills den slår av och fylla i etapper, istället för att fylla hela tiden på typ 3 bars tryck.

Elverket pallar inte en större kompressor..

därför tänkte jag att låter man kompressorn jobba upp till typ 15-20kg borde det gå fortare att fylla däcken, iaf om jag låter kompressorn komma upp i sitt maxtryck och sen fylla i etapper som nu?

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Trycklufts kompressor, högre tryck?

Inlägg av Micke valp » fre maj 15, 2015 9:01

Halloj.

Höja trycket är ingen bra idé.
Satsa istället på en större tank. Då får du en bättre buffert under påfyllningen. (Alternativt skaffa en vassare kompressor som levererar mer.)
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Trycklufts kompressor, högre tryck?

Inlägg av Gustavsson » fre maj 15, 2015 9:06

Totalt sett kommer det ta väldigt lång tid, om du inte spränger tanken innan. :shock: :shock:

Att bygga tryck på 15-20 kg kräver allt som oftast en flerstegskompressor, eller en ruskigt fräsch och tät kolv och cylinder.

Du kommer öka din totala fyllningstid, men kanske minska tiden du håller i handtaget. :roll:

En kompressor som får arbeta med låga tryck öser ur sig mycket mer luft än en som först ska få upp trycket till 8-10 bar som sen ska sänkas igen till däcken. :|

Fixa en annan slang som du kan skruva fast på ventilen eller montera en kopplingshane som du har på påfyllningshandtaget och en kulventil på fälgen så kan du fästa grova slangen från kompressor där direkt och putsa rutor eller göra annat under tiden :tumbup:
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Trycklufts kompressor, högre tryck?

Inlägg av henke_99 » fre maj 15, 2015 9:12

För att svara på din fråga, höja trycket är enkelt. Bara skruva av hatten på frånslaget o ställa upp när den ska slå ifrån. Men det sitter garanterat en säkerhetsventil som löser ut då. (Tror inte du vill vara i närheten om du spränger tanken)

Ju högre tryck kompressorn tvingas jobba upp till desto sämre blir verkningsgraden, snabbast går det när den får jobba under lågt tryck. Luften komprimeras ju i cylindern innan den trycks vidare ut i tanken, ju högre tryck det blir desto mer komprimeras luften och en mindre mängd tar sig ut i tanken för varje slag.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

benssan
Forumräv
Inlägg: 567
Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Trycklufts kompressor, högre tryck?

Inlägg av benssan » fre maj 15, 2015 9:47

svana skrev:Sorry..otydligt av mig. Ber om ursäkt..

Kompressorn går hela tiden och slår ej av, den tappar snarare trycket och det känns som man sparar tid genom att släppa reglaget och låta den bygga upp tryck tills den slår av och fylla i etapper, istället för att fylla hela tiden på typ 3 bars tryck.

Elverket pallar inte en större kompressor..

därför tänkte jag att låter man kompressorn jobba upp till typ 15-20kg borde det gå fortare att fylla däcken, iaf om jag låter kompressorn komma upp i sitt maxtryck och sen fylla i etapper som nu?
Handlar ju om liter/minut som kompressorn pumpar...spelar ingen roll om du ändrar tryck,den pumpar aldrig mer än det givna värdet ju...räcker det inte så är det ändå en större kompressor som gäller.eller en BamseTank,men det tar ju lång tid att fylla den också så det är Liter/minut som gäller.. för att pumpa ett skapligt däck behöver man ju en Luftmängd på 300/liter i minuten från Kompressorn,annars tar de ju en stund. :poke:
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Trycklufts kompressor, högre tryck?

Inlägg av svana » fre maj 15, 2015 11:01

Min tanke är att skynda på tiden då man står på huk när benen somnar och domnar bort.

Ska börja med att bygga en vettigare anslutning till ventilen iaf.

benssan
Forumräv
Inlägg: 567
Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Trycklufts kompressor, högre tryck?

Inlägg av benssan » fre maj 15, 2015 11:23

svana skrev:Min tanke är att skynda på tiden då man står på huk när benen somnar och domnar bort.

Ska börja med att bygga en vettigare anslutning till ventilen iaf.
Som sagt....det går inte fortare om inte kompressorn ger mer...Du kan använda en slang som är lika grov som avgasröret,du får inte mer luft ändå....! däremot för att slippa hålla i munstycket kan man göra en del saker... :tumbup:
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: Trycklufts kompressor, högre tryck?

Inlägg av ernie » fre maj 15, 2015 11:55

svana skrev:Min tanke är att skynda på tiden då man står på huk när benen somnar och domnar bort.
Det problemet löser man lätt o billigt med en slangklämma o en bit kabel :)
Bild

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Trycklufts kompressor, högre tryck?

Inlägg av henke_99 » fre maj 15, 2015 12:05

ernie skrev:
svana skrev:Min tanke är att skynda på tiden då man står på huk när benen somnar och domnar bort.
Det problemet löser man lätt o billigt med en slangklämma o en bit kabel :)
Bild
Eller buntband, tejp osv. Endast fantasin sätter gränser...

Du kan ju även köpa dig en liten pall att sitta på om du hellre håller själv i munstycket.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Trycklufts kompressor, högre tryck?

Inlägg av svana » fre maj 15, 2015 14:03

..gjort så för flera år sedan.. det är det jag vill göra bättre nu. :lol:

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Trycklufts kompressor, högre tryck?

Inlägg av OBELIX » fre maj 15, 2015 17:47

Svana, det finns beskrivet i detalj på tgb.net hur man bygger CTIS. du har maskinerna, kunskaperna och vetskapen. Så vad hindrar dej att sätta igång med detsamma? Sen sitter du bekvämt tillbakalutat med en Zingo i näven, ställer du in rätt tryck på väg ut ur området så är det klart när du kommer ut till asfalten. Jag ser faktiskt inte problemet......

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Trycklufts kompressor, högre tryck?

Inlägg av Gustavsson » fre maj 15, 2015 18:15

OBELIX skrev:Svana, det finns beskrivet i detalj på tgb.net hur man bygger CTIS. du har maskinerna, kunskaperna och vetskapen. Så vad hindrar dej att sätta igång med detsamma? Sen sitter du bekvämt tillbakalutat med en Zingo i näven, ställer du in rätt tryck på väg ut ur området så är det klart när du kommer ut till asfalten. Jag ser faktiskt inte problemet......

SKREV OBELIX
:tumbup:
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Trycklufts kompressor, högre tryck?

Inlägg av Micke valp » lör maj 16, 2015 16:53

Eller. Ta en sväng förbi mitt garage. Jag har nog en extra York-kompressor liggandes någonstans. Och minns jag inte fel, så även ett original Volvo-fäste för den.

Du vet ju hur snabbt jag luftar upp mina 35:or ...

Och så kan vi ju passa på att grilla en korv eller två i skogen ... (Mmmm, Sorunda-korv. Mums.)
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Skriv svar