V8 för dummies?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

V8 för dummies?

Inlägg av Sebbesala » tor maj 14, 2015 20:53

Tjena!

Är lite inaktiv här på forumet, men hoppas på att få hjälp här ändå, trots att det inte rör sig om 4x4.
Vet ju att det finns så mycket kunnigt och trevligt folk här på forumet som gärna hjälper till :mrgreen:

Jag har iaf köpt mig en gammal ford(1950 4dr shoebox) med cheva 350 och 700 låda.
Motorn ska komma ifrån en 76:ans chevelle, dock så kommer förgasare och insug ifrån okänt håll.
Förgasaren är en liten pluttig 2-ports historia.
Fördelaren är någon stor kloss(de va någon som kikade som sa att det var någon sorts brytarlös historia)?

Problemen nu då.
När ja köpte bilen för några veckor sen så gick den på sin höjd några sekunder innan den dog, brorsan vred lite på fördelaren och lyste med någon sån där strob och efter det så går den att köra!
Men den går väldigt oroligt, och den bluddrar och vill dö vid gaspådrag. Om man dra iväg i en korsning så bluddrar och rycker den, dör nästan, så får man trixa och pumpa lite på gasen, sen jävlar blir det fart, och då är det inga problem att hålla stadig gas ett tag! Men det är ju uppenbarligen någonting som inte stämmer.

Så det jag letar efter är väl egentligen någon guide(eller någon som vill ta sig tid att förklara) till hur man ställer tändning och förgasare på en gammal jänkemotor. Jag har noll koll på motorer, brorsan har lite koll, men mest nyare prylar, inge förgasarmeck.
Om det hjälper så kan jag nog ordna något filmklipp där man får höra hur den beter sig!
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: V8 för dummies?

Inlägg av niva_mats » fre maj 15, 2015 7:15

Har den stått länge så behöver du rengöra förgasaren.
Byta filter, ut med stiften och kolla hur dom mår samt ge dom lite kärlek med stålborsten.

Du kan försöka med nått sånt där mirakelmedel i tanken som som löser upp avlagringar i rör och förgasare. Och sedan fylla på med färsk bensin.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: V8 för dummies?

Inlägg av Grottulf » fre maj 15, 2015 8:10

Kenths q-jet service har en bra felsökningsinstruktion.
Den är rätt så universell, så den funkar även om du inte har q-jet förgasare:

http://www.milax.nu/quadrajet.doc" onclick="window.open(this.href);return false;

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: V8 för dummies?

Inlägg av Rössvik » mån jun 01, 2015 16:58

tändning på runt 10 grader utan vacum, och förgasarens luftskruvar skruvar du i bått o sen 2,5 varv ut de e en vettig grund inställning o börja med....
lift your truck fat chicks can´t jump!

benssan
Forumräv
Inlägg: 567
Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: V8 för dummies?

Inlägg av benssan » mån jun 01, 2015 19:58

Sebbesala skrev:Tjena!

Är lite inaktiv här på forumet, men hoppas på att få hjälp här ändå, trots att det inte rör sig om 4x4.
Vet ju att det finns så mycket kunnigt och trevligt folk här på forumet som gärna hjälper till :mrgreen:

Jag har iaf köpt mig en gammal ford(1950 4dr shoebox) med cheva 350 och 700 låda.
Motorn ska komma ifrån en 76:ans chevelle, dock så kommer förgasare och insug ifrån okänt håll.
Förgasaren är en liten pluttig 2-ports historia.
Fördelaren är någon stor kloss(de va någon som kikade som sa att det var någon sorts brytarlös historia)?

Problemen nu då.
När ja köpte bilen för några veckor sen så gick den på sin höjd några sekunder innan den dog, brorsan vred lite på fördelaren och lyste med någon sån där strob och efter det så går den att köra!
Men den går väldigt oroligt, och den bluddrar och vill dö vid gaspådrag. Om man dra iväg i en korsning så bluddrar och rycker den, dör nästan, så får man trixa och pumpa lite på gasen, sen jävlar blir det fart, och då är det inga problem att hålla stadig gas ett tag! Men det är ju uppenbarligen någonting som inte stämmer.

Så det jag letar efter är väl egentligen någon guide(eller någon som vill ta sig tid att förklara) till hur man ställer tändning och förgasare på en gammal jänkemotor. Jag har noll koll på motorer, brorsan har lite koll, men mest nyare prylar, inge förgasarmeck.
Om det hjälper så kan jag nog ordna något filmklipp där man får höra hur den beter sig!

Axpump....??
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: V8 för dummies?

Inlägg av Sebbesala » mån jun 01, 2015 21:47

Vad är en axpump? :P

Har inte hunnit med att greja nåt med motorn, är för snäll och hjälper brorsan med hans bmw ist ;)
Men imorrn ska vi bygga kardan till den sen ska vi mecka ford resten av veckan, vi ska börja med motorn.
Ser man över tändning eller förgasare först? Ska försöka ta lite bilder imorrn på motorn, då det är en hel del tvivelaktiga grejer jag skulle vilja ha hjälp med!

//Sebbe
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

benssan
Forumräv
Inlägg: 567
Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: V8 för dummies?

Inlägg av benssan » tis jun 02, 2015 7:24

Sebbesala skrev:Vad är en axpump? :P

Har inte hunnit med att greja nåt med motorn, är för snäll och hjälper brorsan med hans bmw ist ;)
Men imorrn ska vi bygga kardan till den sen ska vi mecka ford resten av veckan, vi ska börja med motorn.
Ser man över tändning eller förgasare först? Ska försöka ta lite bilder imorrn på motorn, då det är en hel del tvivelaktiga grejer jag skulle vilja ha hjälp med!

//Sebbe
Stavningen blev fel där...vet inte vad du har för förgasare men accpumpen pumpar ju in soppa när du gasar på..enkelt och praktiskt..syns på gasaren om du har en sån..går ett länkage från gasspjället till ett hus på sidan.. Chansning bara så länge.!
Här en länk till tips

viewtopic.php?f=20&t=36064" onclick="window.open(this.href);return false;
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: V8 för dummies?

Inlägg av Sebbesala » sön jun 14, 2015 23:21

Här i veckan hann jag prova lite, och även provköra!
Konstaterade att det mest va en konstig växling som fick det att verka som om att den dog, kickdown vajern satt i världens sämsta fäste, lådan växla inte ner vid lite lagom pådrag, utan upp, vilket funka sådär. Växlar kanon om man trampar på lite hårdare så den kickar ned som den ska :mrgreen:

Men nu har ja en massa annat strul! Kylarlocket höll inte tätt, köpte nytt, då visade det sig att det va en massa hål i kylaren. Rev bort kylare, pump och termostathus, spolade motorn och fick ut en hel del äckel.

I väntan på ny kylare bestämde jag mig också för att plocka av insuget, då jag trodde att två av skruvarna till förgasaren va avdragna, så jag skulle borra ur dom. Dock så ska det visst bara vara två skruvar?! Fanns inga fler hål i insuget!

Bild

Och så fundrar jag på två grejer som sitter på insuget, på passagerarsidan, kan det va någon sorts automatchoke och EGR-ventil? Hålen för dom syns på bilden på insuget.

Bild

Och ytterligare en grej! :jump:
Sitter en grej bakom insuget, i blocket, uppe på förarsidan, typ under fördelaren, verkar va någon sorts givare. Men det skumma är hur den är inkopplad! Antar att det är temp eller tryckgivare till vatten eller olja, men elen till den ser ut såhär: Tändningsström-Tryckknapp(modellen som ska hållas in)-Givare. Antar att föregående ägare har chansat lite på sladdarna!

Bild

Och sist, men inte minst, så behöver jag ju lite nya packningar nu när jag rivit isär saker. Finns ju mängder med olika insugspackningar, hur vet man vilken man ska ha? Bild på min gamla nedan.
Funderar på om det kanske är billigast att köpa ett helt kit på ebay, då jag behöver nya till vattenpump, fördelare, förgasare(som visade sig va en rochester 2-jet), och dom där choke och EGR grejerna.

Bild

Tackar så mycket för hjälpen jag fått, och (förhoppningsvis :D ) den kommande!
//Sebbe
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: V8 för dummies?

Inlägg av Mathias T » mån jun 15, 2015 20:43

Givaren i din hand är nog oljetrycket
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

benssan
Forumräv
Inlägg: 567
Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: V8 för dummies?

Inlägg av benssan » mån jun 15, 2015 20:52

Mathias T skrev:Givaren i din hand är nog oljetrycket
Japp..!
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: V8 för dummies?

Inlägg av Sebbesala » mån jun 15, 2015 21:43

Haha, ja killen som monterade motorn hade nog inte mycket mer koll än mig verkar det som!
Ska prova att koppla in den på oljetrycksmätaren sen när motorn är ihop igen då 8)
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: V8 för dummies?

Inlägg av Rössvik » ons jun 17, 2015 20:10

alltså lådan ska inte kicka vid halvgas utan snarare vid 3/4 gas.....
lift your truck fat chicks can´t jump!

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: V8 för dummies?

Inlägg av Sebbesala » fre jun 19, 2015 14:12

Misstänkte de, har pillat lite på växellänkaget nu i veckan, det tog i avgasröret tidigare så jag fick bara i P, R, N och en växel till, antar de är D eller overdrive? Nu går dock alla växlar i.

Om den kickar konstigt, har det med konvertern att göra? Eller är det kickdown vajern?
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

benssan
Forumräv
Inlägg: 567
Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: V8 för dummies?

Inlägg av benssan » fre jun 19, 2015 15:01

Sebbesala skrev:Misstänkte de, har pillat lite på växellänkaget nu i veckan, det tog i avgasröret tidigare så jag fick bara i P, R, N och en växel till, antar de är D eller overdrive? Nu går dock alla växlar i.

Om den kickar konstigt, har det med konvertern att göra? Eller är det kickdown vajern?
Kan säkert bero på fler saker men är wiren injusterad rätt och det inte funkar så är det nåt annat..finns en del att läsa om denna inställning. Google
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: V8 för dummies?

Inlägg av sebringZ28 » fre jun 19, 2015 15:08

Du skrev I första inlägget att du hade 700 låda, stämmer det fortfarande? En th700r4 har nämligen ingen sk kick down wire utan dom har en sk Throttle vale cable, den måste justeras korrekt då den styr trycket i lådan genom hela registret, och fel justerad kan ge dig brända lameller på några minuter. Lådan skall ha lägena P R N OD D 2 1 och beroende på var den kommer från har den tex motorbroms på dom lägre växlarna och inte på D lägen.
Det bör även finnas någon styrning till Lock up kopplingen i turbinen så den låses vid högt vakuum och kopplad ur vid broms och stillastående.

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Skriv svar