V8 för dummies?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: V8 för dummies?

Inlägg av Sebbesala » lör jun 20, 2015 6:50

Shit, får jag en massa jobb med lådan nu också? :P

Om det som föregående ägare sa stämmer så kommer lådan ifrån en 86ans van.
Lockupen är inte inkopplad, läste något om att det mest skulle sänka varvtalet några hundra i landsvägsfart, men kan det också leda till brända lameller?

Tror jag lär ta mig en stadig tur på google...
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: V8 för dummies?

Inlägg av sebringZ28 » lör jun 20, 2015 7:57

Nej att inte åka med LU (lock up) leder inte till brända lameller, men det är en bra funktion i lådan som som jag tycker du skall koppla in, är enkelt.

TV cabel och justeringen däremot är kritisk det skall du titta på innan du kör igen.

Här finns det en del bra att läsa om att stoppa en i äldre bil på svenska förutom att det inte stämmer att dom blev PCM styrda 87, det dröjde till 93-94 faktiskt. 700
Lådan heter dock 4L60 in på 90talet, den elektroniskt styrda, alltså utan TV cable, heter 4L60E.
http://home.swipnet.se/emod/Cad/Th700/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: V8 för dummies?

Inlägg av Sebbesala » lör jun 20, 2015 8:27

Tack, ska kika på det!
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: V8 för dummies?

Inlägg av Sebbesala » lör jun 20, 2015 8:37

Har redan konstaterat att det sitter fel vajer iaf.
Verkar sitta en "Cruise control" vajer på, med ett cirka 5cm långt spår i?
Det kan väl knappast vara ett bra utgångsläge om jag ska börja justera in det hela? :jump:
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

benssan
Forumräv
Inlägg: 567
Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: V8 för dummies?

Inlägg av benssan » lör jun 20, 2015 10:00

Sebbesala skrev:Har redan konstaterat att det sitter fel vajer iaf.
Verkar sitta en "Cruise control" vajer på, med ett cirka 5cm långt spår i?
Det kan väl knappast vara ett bra utgångsläge om jag ska börja justera in det hela? :jump:
Borde väl se ut nåt så här..bilden e ju på en TBI men i princip samma wirekoppling

Bild
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: V8 för dummies?

Inlägg av sebringZ28 » lör jun 20, 2015 10:40

Du är säker på att det är en 700a låda?

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: V8 för dummies?

Inlägg av Sebbesala » lör jun 20, 2015 11:53

Jag har inte undersökt den, så nej, jag har bara gått på vad tidigare ägare påstår sig ha stoppat i den.
Får väl ta mig en ordentlig kik!
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: V8 för dummies?

Inlägg av Rössvik » lör jun 27, 2015 22:00

vilken låda du har ser du på tråget.... o sen en sväng på google
lift your truck fat chicks can´t jump!

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: V8 för dummies?

Inlägg av Sebbesala » sön jul 26, 2015 11:03

Nu är det dags för en uppdatering!

Fick ihop kylsystemet med ny kylare och oljekylare, allt blev skitfint.
Skulle starta, snurrade på som satan men ingen gnista ALLS.
Höll på och felsökte en dag eller två, konstaterade att tändmodulen i HEI fördelaren va kass.
Bytte den, körde runt motorn några varv med fin gnista, men innan den tände så slog det stopp!
Vred såklart av, och då började det rinna soppa ur förgasaren.

Kollade oljan, som mest bestod av bensin, släppte ur och bytte olja.
Under tiden så delade brorsan på förgasaren och konstaterade att det var väldigt mycket rost i den :roll:
Gjorde rent, slog ihop, vred på nyckeln och motorn gick bättre än vad den gjort sen jag köpte bilen!

Dan efter va det dags för provkörning, justerade tv-vajern så gott jag kunde, och tog sen en liten tur framför garaget där vi har några hundra meter asfalt.
Tyckte den växlade på lite höga varv, så justerade vajern, vände, och åkte tillbaks till garaget.
Redan då, efter några hundra meter, kändes det som om att nåt slirade, och sen skickade den inte i tvåan.
Slog av och frihjulade in i garaget.
Undersökte tv-vajern men kunde inte se nåt fel, kollade oljenivån i lådan, fyllde på 2-3dl.
Lät lådan svalna ordentligt, åkte samma sväng igen, stannade längst bort på rakan, kollade olja igen, allt såg bra ut. Satte mig i bilen, kastade i växel, och inte en reaktion! Provade alla lägen, men inget alls, så kröp under och kollade växellänkaget, men det rörde sig som det skulle.

Satt och funderade sådär 5-20minuter, sen provade jag igen, då drev den på alla växlar.
Puttrade tillbaks till garaget, men kändes som om den slirade när jag gick ned på ettan sista metrarna.
Upprepade proceduren efter att ha ryckt i vajern och kollat olja.
Då drev den bra, skulle vända längst bort på rakan, la i backen för att ta ett omtag och det hände inget alls!
La i driven igen, men bilen rörde sig inte alls, provade backen igen, ingenting!
Stod några minuter, provade igen, och då drev den såpass att jag kunde fisa till garaget.

Så jag antar att lådan är lite kass? Eller vad säger experterna? :beer:
Plockade ned lådan igår, oljan luktade inte direkt nåt bränt, och det var inge skit i tråget.
Sista vändan tickade det lite om lådan på alla lägen utom P, va kan det ha varit?

Så, nån som tror sig veta va som va fel? Eller va lådan kass redan innan jag började köra?
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

benssan
Forumräv
Inlägg: 567
Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: V8 för dummies?

Inlägg av benssan » sön jul 26, 2015 15:06

Sebbesala skrev:Nu är det dags för en uppdatering!

Fick ihop kylsystemet med ny kylare och oljekylare, allt blev skitfint.
Skulle starta, snurrade på som satan men ingen gnista ALLS.
Höll på och felsökte en dag eller två, konstaterade att tändmodulen i HEI fördelaren va kass.
Bytte den, körde runt motorn några varv med fin gnista, men innan den tände så slog det stopp!
Vred såklart av, och då började det rinna soppa ur förgasaren.

Kollade oljan, som mest bestod av bensin, släppte ur och bytte olja.
Under tiden så delade brorsan på förgasaren och konstaterade att det var väldigt mycket rost i den :roll:
Gjorde rent, slog ihop, vred på nyckeln och motorn gick bättre än vad den gjort sen jag köpte bilen!

Dan efter va det dags för provkörning, justerade tv-vajern så gott jag kunde, och tog sen en liten tur framför garaget där vi har några hundra meter asfalt.
Tyckte den växlade på lite höga varv, så justerade vajern, vände, och åkte tillbaks till garaget.
Redan då, efter några hundra meter, kändes det som om att nåt slirade, och sen skickade den inte i tvåan.
Slog av och frihjulade in i garaget.
Undersökte tv-vajern men kunde inte se nåt fel, kollade oljenivån i lådan, fyllde på 2-3dl.
Lät lådan svalna ordentligt, åkte samma sväng igen, stannade längst bort på rakan, kollade olja igen, allt såg bra ut. Satte mig i bilen, kastade i växel, och inte en reaktion! Provade alla lägen, men inget alls, så kröp under och kollade växellänkaget, men det rörde sig som det skulle.

Satt och funderade sådär 5-20minuter, sen provade jag igen, då drev den på alla växlar.
Puttrade tillbaks till garaget, men kändes som om den slirade när jag gick ned på ettan sista metrarna.
Upprepade proceduren efter att ha ryckt i vajern och kollat olja.
Då drev den bra, skulle vända längst bort på rakan, la i backen för att ta ett omtag och det hände inget alls!
La i driven igen, men bilen rörde sig inte alls, provade backen igen, ingenting!
Stod några minuter, provade igen, och då drev den såpass att jag kunde fisa till garaget.

Så jag antar att lådan är lite kass? Eller vad säger experterna? :beer:
Plockade ned lådan igår, oljan luktade inte direkt nåt bränt, och det var inge skit i tråget.
Sista vändan tickade det lite om lådan på alla lägen utom P, va kan det ha varit?

Så, nån som tror sig veta va som va fel? Eller va lådan kass redan innan jag började köra?
Har du fortfarande inte kollat vilken låda du har ???
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: V8 för dummies?

Inlägg av Sebbesala » sön jul 26, 2015 16:33

Haha, jodå, en 700r4 ska de va!
Va nyss ned till garaget för att kolla nr på lådan, så jag skulle kunna ta reda på vilket år och så, men kollade tydligen fel nr så ska göra om det ikväll ;)
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: V8 för dummies?

Inlägg av Sebbesala » sön jul 26, 2015 17:53

Kollade det stämplade numret ovanför tråget nyss, 8TUM204H.
Det borde innebära att det är en -88a va?
Är det något mer man behöver veta om man ska köpa en renoveringssats?
Tänkte köpa mig en atsg manual också, verkar va den som dom flesta använder sig av för att bygga dom här lådorna? :)
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Skriv svar