Besiktning av släpkärra

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

benssan
Forumräv
Inlägg: 567
Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Besiktning av släpkärra

Inlägg av benssan » tis sep 29, 2015 8:46

benssan skrev:
IH80 skrev:Tack för alla svar, nu har jag kontaktat besikta och hört mig för.

Det är som någon tidigare påpekade att om en bromsad kärras bromsvärden understiger en viss nivå så blir det körförbud (borde kanske kallas brukandeförbud) på denna och man får hasa sig hemåt i 30km/h, så m.a.o meningslöst att besikta.

Det går att regga om den till obromsad om man t.ex sätter en hylsa på bromsmekanismen på kulhandsken så att denna inte kan röra sig samt monterar bort bromsbackar och wires, denna reggning görs till en kostnad av 750kr.
OK..de låter bra....jag tänkte slippa byta hela draget av kostnadsskäl och jag kopplar ändå bort bromsen när jag besiktat,,,de e bara problem med dom bromsarna....kärran e en liten 400kg:s av-81 års modell så....den lastar ju knappt nåt.
för övrigt är det KÖRFÖRBUD på den. :tumbup:
va och reg.besikta släpet idag utan bromsar..som sagt förut,hylsa på dragstången och bort med allt i bromsväg....dom avgör själva om det behöver vägas så de slapp jag....Bara tuta å köra å slippa dessa f__bannade ihoprostade prylar.. :tumbup: :tumbup:
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Besiktning av släpkärra

Inlägg av Wältmeister » tis sep 29, 2015 9:04

Glöm bara inte att, om ni inte vill vara "Out Laws", kolla hur tungt obromsat släp er bil får dra på *B*-kort.

En Defender 110 får, med *B*kort, dra lika tungt släp vare sig den är bromsad eller obromsad = 750 kg.

En Niva får, med *B*-kort, dra 1.490 kg bromsat släp men endast 400 kg obromsat släp.
Inte för att jag tror att bengen är ute och trålar efter EU-släpsdragare - men kan vara bra att veta.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar