va och reg.besikta släpet idag utan bromsar..som sagt förut,hylsa på dragstången och bort med allt i bromsväg....dom avgör själva om det behöver vägas så de slapp jag....Bara tuta å köra å slippa dessa f__bannade ihoprostade prylar..benssan skrev:OK..de låter bra....jag tänkte slippa byta hela draget av kostnadsskäl och jag kopplar ändå bort bromsen när jag besiktat,,,de e bara problem med dom bromsarna....kärran e en liten 400kg:s av-81 års modell så....den lastar ju knappt nåt.IH80 skrev:Tack för alla svar, nu har jag kontaktat besikta och hört mig för.
Det är som någon tidigare påpekade att om en bromsad kärras bromsvärden understiger en viss nivå så blir det körförbud (borde kanske kallas brukandeförbud) på denna och man får hasa sig hemåt i 30km/h, så m.a.o meningslöst att besikta.
Det går att regga om den till obromsad om man t.ex sätter en hylsa på bromsmekanismen på kulhandsken så att denna inte kan röra sig samt monterar bort bromsbackar och wires, denna reggning görs till en kostnad av 750kr.
för övrigt är det KÖRFÖRBUD på den.
Besiktning av släpkärra
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Besiktning av släpkärra
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy
http://www.garaget.org/mrbuggy
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Besiktning av släpkärra
Glöm bara inte att, om ni inte vill vara "Out Laws", kolla hur tungt obromsat släp er bil får dra på *B*-kort.
En Defender 110 får, med *B*kort, dra lika tungt släp vare sig den är bromsad eller obromsad = 750 kg.
En Niva får, med *B*-kort, dra 1.490 kg bromsat släp men endast 400 kg obromsat släp.
Inte för att jag tror att bengen är ute och trålar efter EU-släpsdragare - men kan vara bra att veta.
En Defender 110 får, med *B*kort, dra lika tungt släp vare sig den är bromsad eller obromsad = 750 kg.
En Niva får, med *B*-kort, dra 1.490 kg bromsat släp men endast 400 kg obromsat släp.
Inte för att jag tror att bengen är ute och trålar efter EU-släpsdragare - men kan vara bra att veta.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.