Har kikat runt en del på nätet och även hört mig för en del, men jag får olika svar hela tiden
Klarar en dubbelknut större vinklar än en vanlig enkel knut???
Anledningen att jag undrar är att när jag ska höja min Patrol (kort Y60) så tror jag att det blir för stora vinklar till bakre kardanen då den är väldigt kort
Eller så får jag sänka ner växellådan lite i bakkant, det löser isf bakre kardanens problem MEN då kommer ju lådan lite lägre ner å det är ju inget man vill
dubbelknut VS Enkelknut kardanaxel
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
dubbelknut VS Enkelknut kardanaxel
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
-
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Re: dubbelknut VS Enkelknut kardanaxel
Hej. Rent generellt skulle jag säga nej.
En dubbelknut klarar inte större vinklar. Men den har en annan fördel. I och med dubbelknuten behöver du inte ha en vinkel på den nedre kardanknuten. Den kan istället vara helt i linje med kardanaxeln, alltså 0 grader i vinkel. Det innebär att hela kardanen får en flackare lutning (vinkel) upp mot fördelningslådan (och dubbelknuten).
Men man kan råka ut för ett (eller två) problem. Det första är att när du vinklar upp bakaxeln för att få de där 0 graderna på nedre kardanknuten, kan smörjningen av pinjongens lager bli sämre. Lösningen på det brukar vara att överfylla bakaxeln med olja.
Det andra problemet är själva vikten på dubbelknuten. Är inte allt ordentligt balanserat, tar utgående lagret i fördelningslådan stryk. Och en dubbelknut som släpper där uppe blir ingen rolig historia ...
En dubbelknut klarar inte större vinklar. Men den har en annan fördel. I och med dubbelknuten behöver du inte ha en vinkel på den nedre kardanknuten. Den kan istället vara helt i linje med kardanaxeln, alltså 0 grader i vinkel. Det innebär att hela kardanen får en flackare lutning (vinkel) upp mot fördelningslådan (och dubbelknuten).
Men man kan råka ut för ett (eller två) problem. Det första är att när du vinklar upp bakaxeln för att få de där 0 graderna på nedre kardanknuten, kan smörjningen av pinjongens lager bli sämre. Lösningen på det brukar vara att överfylla bakaxeln med olja.
Det andra problemet är själva vikten på dubbelknuten. Är inte allt ordentligt balanserat, tar utgående lagret i fördelningslådan stryk. Och en dubbelknut som släpper där uppe blir ingen rolig historia ...
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?