dubbelknut VS Enkelknut kardanaxel

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

dubbelknut VS Enkelknut kardanaxel

Inlägg av Engman2 » tor apr 16, 2015 8:02

Har kikat runt en del på nätet och även hört mig för en del, men jag får olika svar hela tiden :roll:

Klarar en dubbelknut större vinklar än en vanlig enkel knut???

Anledningen att jag undrar är att när jag ska höja min Patrol (kort Y60) så tror jag att det blir för stora vinklar till bakre kardanen då den är väldigt kort :|

Eller så får jag sänka ner växellådan lite i bakkant, det löser isf bakre kardanens problem :wink: MEN då kommer ju lådan lite lägre ner å det är ju inget man vill :aargh:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: dubbelknut VS Enkelknut kardanaxel

Inlägg av Micke valp » tor apr 16, 2015 9:42

Hej. Rent generellt skulle jag säga nej.

En dubbelknut klarar inte större vinklar. Men den har en annan fördel. I och med dubbelknuten behöver du inte ha en vinkel på den nedre kardanknuten. Den kan istället vara helt i linje med kardanaxeln, alltså 0 grader i vinkel. Det innebär att hela kardanen får en flackare lutning (vinkel) upp mot fördelningslådan (och dubbelknuten).

Men man kan råka ut för ett (eller två) problem. Det första är att när du vinklar upp bakaxeln för att få de där 0 graderna på nedre kardanknuten, kan smörjningen av pinjongens lager bli sämre. Lösningen på det brukar vara att överfylla bakaxeln med olja.
Det andra problemet är själva vikten på dubbelknuten. Är inte allt ordentligt balanserat, tar utgående lagret i fördelningslådan stryk. Och en dubbelknut som släpper där uppe blir ingen rolig historia ...
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Skriv svar