Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11

Inlägg av carfrigge » sön mar 29, 2015 21:55

Fordon: Scania 2001 (4serien) med ca. 41000 mil på mätaren. Inköpt med svag historia för ca. 5 månader sedan.
Efter ca. 3 månader började den dra mer olja än tidigare samt att den rykte blått efter att ha använt avgasbromsen.

Nu ryker den även vid normal körning samt att det tilltar när man stått på tomgång en längre tid.
Den är utrustad med kraftuttag och lastväxlare så man får räkna med att tomgångskörningen är mer än på tex. en fjärrbil.

Har kollat vevhusventilationen samt även kopplat bort den, ingen skillnad.
Ny turbo monterad, ingen skillnad.
Kompression okej.
Startar efter ordning (även kall) samt drar fint med fullt lass & släp.
Inga missljud.


Motorn är den klassiska 6 cyl. på 11L och fyrventilsteknik med pumpinjektorer.


Jag är inne på "glasade" cylinderväggar men tänkte kolla om ngn här har varit med om ngt likande då det drar med sej en hel del jobb & kostnader med ett foderbyte med nya ringar osv.


Tacksam för tips/uppslag :D



//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

pv-jeep
Forumräv
Inlägg: 542
Blev medlem: ons jun 11, 2008 19:46
Ort: Borås

Re: Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11

Inlägg av pv-jeep » sön mar 29, 2015 23:37

Kolla glapp i turbo. Har du övertryck i vevhuset? Om du har sluten vevhusvent öppna oljepåfyllningen å känn där. Läckage vid sump å oljeretur ä vanliga källor. Ventilstyrningar är ganska ovanligt men kan hända att dom släpper igenom. Skulle kollat med någon på Scania nära dig om dom kan köra den med vevhusövertrycksmätaren. Det visar ev övertryck.

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11

Inlägg av carfrigge » mån mar 30, 2015 6:47

Turbon är som sagt bytt (till en ny)
Inget onormalt övertryck i vevhuset
Inga yttre läckage


//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

rickard
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: tis feb 03, 2009 15:51
Ort: Östervåla

Re: Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11

Inlägg av rickard » mån mar 30, 2015 12:53

har du "tur" så är det ju en ventiltätning men eftersom vad jag förstått har den börjat ryka lite för att bli mer och mer så är du nog tyvärr inne på rätt spår redan med kassa oljeringar.

ska du lämna in den är det nog en god ide att ringa runt till diverse verkstäder och försöka få offert eller maxpris på jobbet

Hynboholm
Forumräv
Inlägg: 526
Blev medlem: mån aug 20, 2012 22:32
Ort: Wermland.

Re: Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11

Inlägg av Hynboholm » mån mar 30, 2015 14:07

Holmsjö bildemontering kanske har en beg motor till vettigt pris om underdelen är skrot?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11

Inlägg av Mathias T » mån mar 30, 2015 18:06

Slitna ventilstyrningar som läcker igenom?
I synnerhet på avgassidan då för jag tycker dieselmotorer kan få med rätt mycket olja i förbränningsrummet utan att ryka så mycket men lite olja efter förbränningsrummet rykar som bara f-n
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11

Inlägg av carfrigge » mån mar 30, 2015 21:36

Tack för uppslagen hitintills! :tumbup:

Skall kolla lite till innan jobbet påbörjas.
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

yota
Forumräv
Inlägg: 905
Blev medlem: tor sep 27, 2007 0:57

Re: Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11

Inlägg av yota » tis mar 31, 2015 0:06

Du skriver att det började efter du använt avgasbromsen. Det låter som övertrycket som bildas på avgassidan när du använder avgasbromsen har tryckt loss ventiltätningarna.
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11

Inlägg av carfrigge » tis mar 31, 2015 6:48

yota skrev:Du skriver att det började efter du använt avgasbromsen. Det låter som övertrycket som bildas på avgassidan när du använder avgasbromsen har tryckt loss ventiltätningarna.
Dum formulering av mej, gick att framkalla det tydligare om man använde avgasbromsen..

Dock skall ju ändå topparna av innan man kan komma vidare så då lär ju styrningar & tätningar kollas extra noga :tumbup:


//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

rickard
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: tis feb 03, 2009 15:51
Ort: Östervåla

Re: Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11

Inlägg av rickard » fre apr 24, 2015 16:59

hur går det med bilen?

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11

Inlägg av carfrigge » fre apr 24, 2015 19:32

rickard skrev:hur går det med bilen?

Den var bokad på min verkstad nästa vecka för åtgärd men kundmottagaren fick besked om att den slutat ryka :shock:

Verkar för mej konstigt men stämmer det är jag glad för hans skull :D


//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

rickard
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: tis feb 03, 2009 15:51
Ort: Östervåla

Re: Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11

Inlägg av rickard » fre apr 24, 2015 20:02

slut på olja kanske.... :)

fattar nu att det var en kundbil och att du har verkstad... :P har själv en Scania 420 med 11,nånting litersmotorn som börjat dra lite mer olja än tidigare, samt att avgasreningslampan börjat lysa lite till och från så misstänker att det är nåt på G... :/
dock hör man ju om lastbilar som slukar en del olja så man ska väl inte oroa sig i onödan heller.

Skriv svar