Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11
Fordon: Scania 2001 (4serien) med ca. 41000 mil på mätaren. Inköpt med svag historia för ca. 5 månader sedan.
Efter ca. 3 månader började den dra mer olja än tidigare samt att den rykte blått efter att ha använt avgasbromsen.
Nu ryker den även vid normal körning samt att det tilltar när man stått på tomgång en längre tid.
Den är utrustad med kraftuttag och lastväxlare så man får räkna med att tomgångskörningen är mer än på tex. en fjärrbil.
Har kollat vevhusventilationen samt även kopplat bort den, ingen skillnad.
Ny turbo monterad, ingen skillnad.
Kompression okej.
Startar efter ordning (även kall) samt drar fint med fullt lass & släp.
Inga missljud.
Motorn är den klassiska 6 cyl. på 11L och fyrventilsteknik med pumpinjektorer.
Jag är inne på "glasade" cylinderväggar men tänkte kolla om ngn här har varit med om ngt likande då det drar med sej en hel del jobb & kostnader med ett foderbyte med nya ringar osv.
Tacksam för tips/uppslag
//F
Efter ca. 3 månader började den dra mer olja än tidigare samt att den rykte blått efter att ha använt avgasbromsen.
Nu ryker den även vid normal körning samt att det tilltar när man stått på tomgång en längre tid.
Den är utrustad med kraftuttag och lastväxlare så man får räkna med att tomgångskörningen är mer än på tex. en fjärrbil.
Har kollat vevhusventilationen samt även kopplat bort den, ingen skillnad.
Ny turbo monterad, ingen skillnad.
Kompression okej.
Startar efter ordning (även kall) samt drar fint med fullt lass & släp.
Inga missljud.
Motorn är den klassiska 6 cyl. på 11L och fyrventilsteknik med pumpinjektorer.
Jag är inne på "glasade" cylinderväggar men tänkte kolla om ngn här har varit med om ngt likande då det drar med sej en hel del jobb & kostnader med ett foderbyte med nya ringar osv.
Tacksam för tips/uppslag
//F
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Re: Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11
Kolla glapp i turbo. Har du övertryck i vevhuset? Om du har sluten vevhusvent öppna oljepåfyllningen å känn där. Läckage vid sump å oljeretur ä vanliga källor. Ventilstyrningar är ganska ovanligt men kan hända att dom släpper igenom. Skulle kollat med någon på Scania nära dig om dom kan köra den med vevhusövertrycksmätaren. Det visar ev övertryck.
Re: Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11
Turbon är som sagt bytt (till en ny)
Inget onormalt övertryck i vevhuset
Inga yttre läckage
//F
Inget onormalt övertryck i vevhuset
Inga yttre läckage
//F
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Re: Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11
har du "tur" så är det ju en ventiltätning men eftersom vad jag förstått har den börjat ryka lite för att bli mer och mer så är du nog tyvärr inne på rätt spår redan med kassa oljeringar.
ska du lämna in den är det nog en god ide att ringa runt till diverse verkstäder och försöka få offert eller maxpris på jobbet
ska du lämna in den är det nog en god ide att ringa runt till diverse verkstäder och försöka få offert eller maxpris på jobbet
Re: Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11
Holmsjö bildemontering kanske har en beg motor till vettigt pris om underdelen är skrot?
Re: Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11
Slitna ventilstyrningar som läcker igenom?
I synnerhet på avgassidan då för jag tycker dieselmotorer kan få med rätt mycket olja i förbränningsrummet utan att ryka så mycket men lite olja efter förbränningsrummet rykar som bara f-n
I synnerhet på avgassidan då för jag tycker dieselmotorer kan få med rätt mycket olja i förbränningsrummet utan att ryka så mycket men lite olja efter förbränningsrummet rykar som bara f-n
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11
Tack för uppslagen hitintills!
Skall kolla lite till innan jobbet påbörjas.
Skall kolla lite till innan jobbet påbörjas.
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Re: Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11
Du skriver att det började efter du använt avgasbromsen. Det låter som övertrycket som bildas på avgassidan när du använder avgasbromsen har tryckt loss ventiltätningarna.
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
Re: Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11
Dum formulering av mej, gick att framkalla det tydligare om man använde avgasbromsen..yota skrev:Du skriver att det började efter du använt avgasbromsen. Det låter som övertrycket som bildas på avgassidan när du använder avgasbromsen har tryckt loss ventiltätningarna.
Dock skall ju ändå topparna av innan man kan komma vidare så då lär ju styrningar & tätningar kollas extra noga
//F
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Re: Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11
hur går det med bilen?
Re: Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11
rickard skrev:hur går det med bilen?
Den var bokad på min verkstad nästa vecka för åtgärd men kundmottagaren fick besked om att den slutat ryka
Verkar för mej konstigt men stämmer det är jag glad för hans skull
//F
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Re: Blårök & hög oljeförbrukning Scania D11
slut på olja kanske....
fattar nu att det var en kundbil och att du har verkstad... har själv en Scania 420 med 11,nånting litersmotorn som börjat dra lite mer olja än tidigare, samt att avgasreningslampan börjat lysa lite till och från så misstänker att det är nåt på G... :/
dock hör man ju om lastbilar som slukar en del olja så man ska väl inte oroa sig i onödan heller.
fattar nu att det var en kundbil och att du har verkstad... har själv en Scania 420 med 11,nånting litersmotorn som börjat dra lite mer olja än tidigare, samt att avgasreningslampan börjat lysa lite till och från så misstänker att det är nåt på G... :/
dock hör man ju om lastbilar som slukar en del olja så man ska väl inte oroa sig i onödan heller.