Garage/verkstad inspiration.

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

mateks
Forumräv
Inlägg: 746
Blev medlem: fre nov 18, 2011 17:34
Ort: Uppsala

Re: Garage/verkstad inspiration.

Inlägg av mateks » ons mar 11, 2015 23:14

Marcus skrev:
pini skrev:Frank hur funkar de å värma med luftvärmepump bra eller?
Funderar på det till mitt garage som ska börja byggas snart 13,2x8,5 m nackdelen med å bygga bredare är att takstolarna drar iväg en del i pris
Jag har 140 kvm plåthall, ca 5 meter i takhöjd och värme gott och väl upp med en 9 kwh luftvärmepump... även nedåt 10 minus.

MEN: min har lägsta templäge 18 grader, eller ett 10 graders läge... 18 grader är för varmt att skruva och greja i, 10 grader är lite för kallt...
Hitta en med bättre möjligheter så du kanske kan ställa den på 14 grader...

Jag satte in lufttryckar propellrar i taket, två st, men det gjorde ingen större skillnad faktiskt, dock sprider sig värmen fortare..
Instämmer ang tempen.

Vet inte om det är nått man vill göra på ett nybygge men i mitt garage är det o-isolerad glovplatta vilket är kanon på sommaren eftersom garaget alltid håller sig lite svalare.
Suzuki sj424 td -85

pini
Rutinerad
Inlägg: 427
Blev medlem: sön aug 07, 2011 21:25
Ort: Tidaholm

Re: Garage/verkstad inspiration.

Inlägg av pini » tor mar 12, 2015 13:37

Runt 12-13 är lagom temp å skruva men för min del är ja nöjd om jag får ett betonggolv å ett skal å skruva tror isolering får vänta några år men det lutar en luftvärmepump sen å värma med när isoleringen kommit i
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

HenkeS
Beroende
Inlägg: 1057
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:19
Ort: västerbottniska inlandet

Re: Garage/verkstad inspiration.

Inlägg av HenkeS » tor mar 12, 2015 21:48

pini skrev:Runt 12-13 är lagom temp å skruva men för min del är ja nöjd om jag får ett betonggolv å ett skal å skruva tror isolering får vänta några år men det lutar en luftvärmepump sen å värma med när isoleringen kommit i
Dieselkanon med skorsten om du tänker ha oisolerat. Fungerar helt okej faktiskt
Töat av bilar i Norrlands kyla i oisolerat med kanon och med termostat behöver de inte gå åt så mkt diesel heller
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Garage/verkstad inspiration.

Inlägg av Ninetoes » tis okt 24, 2017 5:19

Nu blåser jag liv i min gamla tråd! :jump:

Nu gick ju min tidsplan minst sagt åt helvete. Efter att jag startade denna tråd har det hänt en del som fuckade upp min planering: Tjejen tröttnade på mig och flyttade ut. Det medförde en del praktiska grejer som måste lösas, banklån som skulle arrangeras om osv så garageplanerna lades på is ett tag. Efter ett halvår ångrade hon sig så vi flyttade ihop igen. Vid nåt tillfälle verkar vi ha vuxenkramats också för i våras föddes vår dotter. Inget som snabbade på bygget direkt...

Hursomhelst. Polaren som har byggfirma har åtagit sig själva byggandet. 14,5x9,4 meter så det borde väl bli ungefär 125m2 invändigt.Tre portar längsmed långsidan, ett litet loft. Ordentlig takhöjd och välisolerat ska det bli. Ska in till kommunen och skriva under bygglovsansökan (den andra i ordningen) i eftermiddag. Vi blev tvungna att lämna in en ny ansökan eftersom dom på kommunen upptäckte att där vi bor är husen "av ålderdomlig och enhetlig karaktär och särskilda krav ställs vid nybyggnation" så det blev till att ändra lite på takvinkeln och sånt. Vips försvann en månad till...

:beer:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Garage/verkstad inspiration.

Inlägg av mr.christian » fre nov 03, 2017 10:49

Ninetoes skrev:Nu blåser jag liv i min gamla tråd! :jump:

Nu gick ju min tidsplan minst sagt åt helvete. Efter att jag startade denna tråd har det hänt en del som fuckade upp min planering: Tjejen tröttnade på mig och flyttade ut. Efter ett halvår ångrade hon sig så vi flyttade ihop igen. Vid nåt tillfälle verkar vi ha vuxenkramats också för i våras föddes vår dotter. Inget som snabbade på bygget direkt...
Inte för det kanske är så i ert fall men jag "råkade ut" för exakt samma, dock tröttnade hon återigen och drog. Denna gången permanent och flyttade ihop (och gifte sig) med en annan karl. Fast med skillnaden att hon efterlämnade ett underhåll att betala som kostar som lånet på ett garage...:(

Vill egentligen inte ha något annat sagt än att tänk på ett ev. husköp ska kunna klaras på en lön och den tiden man har tillsammans, med någorlunda delad ekonomi får ses som en bonus.
Förlåt OT ;)

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Garage/verkstad inspiration.

Inlägg av gorQi » fre nov 03, 2017 12:12

Jag har ett trångt dubbelgarage så utrymme skulle jag vilja ha mer av, både till fordon och maskiner. Jag har källare under garaget där jag har kan förvara saker och där kompressorn står, vilket är trevligt då det låter lite mindre när man jobbar. Jag har ett hål ner till källaren som fungerar som smörjgrop vilket är väldigt smidigt, det är bara att lägga galler på när jag inte använder det.
Jag hade fokuserat på yta och takhöjd för det är vad jag saknar. Jag får inte ens in land rovern i garaget och jag skulle vilja kunna hissa upp takräcke och grabbens gokart i taket när de inte används.
Bild
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Garage/verkstad inspiration.

Inlägg av Ninetoes » lör nov 04, 2017 10:16

mr.christian skrev:


... tänk på ett ev. husköp ska kunna klaras på en lön och den tiden man har tillsammans, med någorlunda delad ekonomi får ses som en bonus.
Förlåt OT ;)

Givetvis. Nåt annat skulle ju aldrig banken gå med på heller. Jag jobbar ~210 timmar i månaden och har amorterat relativt stora summor varje månad så "min del" av huset är i princip betalt. Då kan jag lyxa till det med ett stort garage. Min plan att vara skuldfri när jag fyller 40 kommer ju att spricka men det får jag väl leva med helt enkelt... :smoke:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Garage/verkstad inspiration.

Inlägg av mr.christian » lör nov 04, 2017 22:32

Du har säkert koll, det var inget annat menat. Det är så lätt när man är nykär och naiv, då kommer förhållandet aldrig att ta slut...;) Har bara sett anhöriga och bekanta blivit "brända" på sina förhållanden och då vill man dela med sig av sina erfarenheter...;)

Skriv svar