Garage/verkstad inspiration.

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Garage/verkstad inspiration.

Inlägg av Ninetoes » tis mar 10, 2015 10:22

Hepp!

Jag håller som bäst på med sista rycket med husrenoveringen. När det är klart ska jag äääääntligen börja med garage/verkstadsbygget.


Tanken är ett rejält tilltaget garage eller mindre verkstad där det ska finnas rum nog att hålla på med ett långtidsprojekt samtidigt som det ska gå att köra in nån av bruksbilarna för lite service.

Sen har jag en båt också. Sju och en halv meter med badbrygga så skulle jag nån gång köpa en trailer till den så behöver det väl vara ca 10 meter för att den ska rymmas på längden. Av samma anledning så behöver ju porten vara både hög och bred. 3x3 kanske?

Porten på ena gaveln är det tänkt att bli. Sedan en brandvägg och pannrum med vedpanna och ackumulatortank i ändra änden, kulvert in till huset. Mindre port på långsidan i den änden

Snedtak/kallförråd längsmed ena långsidan där man kan stuva undan däck, grillar, krattor, gräsklippare, skrot och allt annat som inte nödvändigtvis behöver stå inne i värmen. Skulle kunna fungera som carport åt sambons V40 också.


Vad säger ni om uppvärmningen? Golvvärme eller radiatorer eller aerotemper? Jag är lite skeptisk till golvvärme även om det onekligen verkar ha sina fördelar.

Lyft eller gammal hederlig smörjgrop? Nytta/användbarhet kontra pris?

Nu behöver jag inspiration och tips!

Ös på med synpunkter, tips och framförallt BILDER. Tanke på lämplig bredd på byggnaden. Vad funkar bra i era garage, vad funkar mindre bra. Vad skulle ni ändra på eller önska att ni hade gjort annorlunda osv, osv.
Senast redigerad av Ninetoes den tis mar 10, 2015 13:14, redigerad totalt 1 gånger.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

noodlesswe
Beroende
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
Ort: Göteborg

Re: Garage/verksstad inspiration.

Inlägg av noodlesswe » tis mar 10, 2015 10:56

olje grop har ju fördelar men personligen tycker jag de begränsar allt för mycket vad man kan göra med golvet i övrigt, så skulle jag bygga nytt så e de så stort och plant golv som möjligt med pelar lyft
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007

HenkeS
Beroende
Inlägg: 1057
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:19
Ort: västerbottniska inlandet

Re: Garage/verksstad inspiration.

Inlägg av HenkeS » tis mar 10, 2015 11:23

När du kommit fram till hur stort du ska bygga så lägg på en extra meter, Billigare att göra det från början än att komma på senare att det blev lite snålt och sen bygga ut.

Ska bygga ut mitt så snart som möjligt, då blir det 10x10 men i ena spiltan är det ett förråd så den är lite mindre,

Skulle gärna lägga på mera i utbyggnaden men jag har begränsningar i detaljplanen :cry: får nöja mig så.

hade jag möjlighet så hade det nog blivit 14x10 alt 14x12 då kunde man ha förråd och diverse utrymmen längst in och ändå ha 10-11 meter långt inne i garaget. och har man lite bredare så kan man ställa alla verktyg efter lång vägg, Pressar och pelarborrmaskiner med mera utan att stjäla så mkt golvyta, ganska skönt att kunna gå runt projektet man har utan att behöva dra in magen.

Ni andra på forumet med fina stora garage kanske kan slänga upp bilder med lite info Jag själv är nämligen nyfiken/inspireras av era garage.
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

kungen_i_hol
Rutinerad
Inlägg: 396
Blev medlem: sön dec 05, 2010 11:28
Ort: Alingsås

Re: Garage/verksstad inspiration.

Inlägg av kungen_i_hol » tis mar 10, 2015 13:04

Det här inlägget följ

går i liknande tankar. så en inspiration tråd om garage/verkstad är perfekt!

tummen upp för trådskaparen :tumbup:

PEACE!
Nu: Jeep xj -99 och en TGB11
Tidigare: xj -91, Cheva Blazer från 89
Jeep ZJ, Jeep Wrangler
Suzuki sj.

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: Garage/verkstad inspiration.

Inlägg av volvorobban86 » tis mar 10, 2015 15:10

Kulvert iden är väl samma som jag har. Kör oisolerade rör igenom verkstaden sedan ner i kulvert. Får spillvärme i verkstaden. Sen kör jag vatten ifrån ack tanken till en luftvärmepumps innerdel. Blir varmt och skönt
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Garage/verkstad inspiration.

Inlägg av Mathias T » tis mar 10, 2015 16:53

En nackdel med golvvärme är att golvet blir välkdigt torrt och binder damm dåligt så det blir gärna dammigt,en annan lokal nackdel visade sig vara en stor lockelse för huggorm som gillade värmen
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Garage/verkstad inspiration.

Inlägg av frank » tis mar 10, 2015 19:11

Såhär ser min verkstad ut.
Bild
Fast nu är halva loftet bortbyggt, har bara den vänstra halvan kvar.

Måtten är ca: 11x7m och ca: 3,85m i takhöjd, portarna är ca: 3,5m höga.
Det funkade skapligt att ha 2 bilar i bredd innan jag satte dit lyften, men det vart lite trångt imellan dom.

Det är byggt inuti en maskinhall, där jag har tagit 1/3del, kommer nog att lägga beslag på ytterligare 1/3del framåt sommaren, då det är lite väl smalt.

Oljegrop är väl inte helt dumt om man inte har takhöjd som räcker till en lyft. Hade jag satt in en lyft idag så hade jag inte valt en 2pelare, är satans osmidigt att lyfta offroadfordon på, då det är svårt att hitta bra lyftpunkter, i alla fall på mina bilar.

Har planer på att plocka bort 2pelaren och ställa dit en 4pelare med frihjulslyft istället, då det känns smidigare till den typen av fordon vi håller på med.

Så skulle jag bygga ett helt nytt garage hade jag byggt det så fyrkantigt som möjligt typ 10x10m eller 12x12m.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

bug_x
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: tor jun 10, 2010 8:34
Ort: Stockholm

Re: Garage/verkstad inspiration.

Inlägg av bug_x » tis mar 10, 2015 20:13

Drömmer om en liknande grej.

Min ide är ett verkstad på 15 x 8 = 120m2

Först ett grovmekrum på 10x8 = 80 där man svetsar, slipar, tvättar, lackar mm.
Sen ett finrum på 5x8 = 40 m2 med svarv, fräs, motormek mm, sånt som inte mår bra av slipdamm mm.
Och sen ett loft åvanpå finrumet för förvaring och tv / soffa / dator.
Sen en travers på hela grovrummet och med möjlighet att lyfta upp tunga grejer på loftet.
Unimog is the shit! :D

SkaD
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: ons aug 14, 2013 12:30
Ort: Järfälla

Re: Garage/verkstad inspiration.

Inlägg av SkaD » tis mar 10, 2015 22:19

fy fan vad vackert garage, det där är ju drömmen!

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Garage/verkstad inspiration.

Inlägg av Ninetoes » ons mar 11, 2015 7:59

frank skrev:

Så skulle jag bygga ett helt nytt garage hade jag byggt det så fyrkantigt som möjligt typ 10x10m eller 12x12m.

Vad skulle vara den stora fördelen med det?
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

pini
Rutinerad
Inlägg: 427
Blev medlem: sön aug 07, 2011 21:25
Ort: Tidaholm

Re: Garage/verkstad inspiration.

Inlägg av pini » ons mar 11, 2015 12:38

Frank hur funkar de å värma med luftvärmepump bra eller?
Funderar på det till mitt garage som ska börja byggas snart 13,2x8,5 m nackdelen med å bygga bredare är att takstolarna drar iväg en del i pris
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Garage/verkstad inspiration.

Inlägg av frank » ons mar 11, 2015 19:49

Ninetoes skrev:
frank skrev:

Så skulle jag bygga ett helt nytt garage hade jag byggt det så fyrkantigt som möjligt typ 10x10m eller 12x12m.

Vad skulle vara den stora fördelen med det?

Jag hade hellre haft det mer fyrkantigt än vad jag har nu, får ju bara in 1 bil i bredd som det är nu...
Hade jag tagit 2m på djupet och lagt till på bredden istället så hade det blivit mycket mer praktiskt.

Polaren byggde nytt för några år sen, det är 10x10m och känns jäkligt lagom.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Garage/verkstad inspiration.

Inlägg av frank » ons mar 11, 2015 19:55

pini skrev:Frank hur funkar de å värma med luftvärmepump bra eller?
Funderar på det till mitt garage som ska börja byggas snart 13,2x8,5 m nackdelen med å bygga bredare är att takstolarna drar iväg en del i pris
Nja, den funkar inget vidare, är det kallare än 5+ ute orkar den inte med. Men då är det en riktigt billig pump från jula, har för mig den kosta 4500:-, och sen så är garaget inte överdrivet bra isolerat, finns en del luftläckor här och var.
Så jag värmer med en 3-fas värmefläkt på 5kw.

Så har man en bra luftvärmepump så funkar det bra, polaren har nån mitsubishipump i sitt ganska nybyggda garage och den räcker gott och väl till för att värma 100kvm med 2,8m takhöjd.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: Garage/verkstad inspiration.

Inlägg av ernie » ons mar 11, 2015 20:42

Jag grävde en grop när jag renoverade mek garaget. Har inte plats för en lyft men bygger jag ut någon gång så blir det nog både lyft och grop. Enda nackdelen med min är att den är lite för kort så det blir lite trångt när man har inne långa låga bilar. Eller så är garaget för litet :roll:
Bild

Värmer båda garagen med luftvärmepump. Den dyrare av dom (9000:-) funkar skitbra och har gjort så i 8-9 år. Den billigare jula pumpen (likadan som Frank skrev om) är kass och klarar knappt 5-8 grader när det är minus. Detta trots att garaget är välisolerat och bara 7x7m.
Bild

Bild

Bild

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Garage/verkstad inspiration.

Inlägg av Marcus » ons mar 11, 2015 23:02

pini skrev:Frank hur funkar de å värma med luftvärmepump bra eller?
Funderar på det till mitt garage som ska börja byggas snart 13,2x8,5 m nackdelen med å bygga bredare är att takstolarna drar iväg en del i pris
Jag har 140 kvm plåthall, ca 5 meter i takhöjd och värme gott och väl upp med en 9 kwh luftvärmepump... även nedåt 10 minus.

MEN: min har lägsta templäge 18 grader, eller ett 10 graders läge... 18 grader är för varmt att skruva och greja i, 10 grader är lite för kallt...
Hitta en med bättre möjligheter så du kanske kan ställa den på 14 grader...

Jag satte in lufttryckar propellrar i taket, två st, men det gjorde ingen större skillnad faktiskt, dock sprider sig värmen fortare..
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Skriv svar