Bygga om Panhardstag

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Bygga om Panhardstag

Inlägg av kalle » ons feb 18, 2015 13:45

Måste bygga om Panhardstaget fram på min bil så det blir justerbart.

Måste gå att justera Caster utan att det bryter.

Kan man kapa och lägga i en vanlig 8.8 bonnjärn gängstång?
Eller kanske styrstag / led från lätt LB?

Hur grov gängstång är lämpligt?


Finns det nån annan idé på detta?

Bilen är KZJ med orginal radiusarmar (skiftnycklar) i övrigt.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Bygga om Panhardstag

Inlägg av Wältmeister » ons feb 18, 2015 20:07

Kanske för klent för en LC, men jag gjorde ett justerbart panhardstag med hjälp av en grov pinnskruv och muttrar.
En sådan där pinnskruv som Vattenfall har till sina äldre kraftledningar med trästolpar.
Till Niva´n passade det precis att stoppa in pinnskruven i befintliga panhardstaget, som var kapat en liten bit från öglan.
En mutter svetsades på öglan och en på panhardstagsröret.
Pinnskruven svetsades fast i muttern på öglan.
Justeringen monterade jag upptill på höger sida på Nivan.
Längdregleringen görs genom att, med staget loss i nedre vänstra infästningen, vrida på staget och därefter låsa med en låsmutter.
Nivan´ns paralellstag är ju rakt, vilket underlättar.
Värre med bilar som har staget "krökt runt klumpen".
Centreringen av axel v s kaross underlättas av ett snöre med en krok i ena änden och en tyngd i den andra.
Kroken hakar jag i dropplisten.
Sen bara att centrera/mäta avstånd mellan snöre och hjul med tumstock.

Niva´n höjdes 6 cm bak.
Panhardstaget behövde bara förlängas/justeras ut runt 10 mm.
Justermånen in är till originallängd, men ut "oändlig" = tills skruven tar slut.

Härutöver passade jag på att förstärka staget med 4 mm U-profil som precis passade utanpå röret.
Samma förstärkning hade jag redan gjort på länkarmarna till bakaxeln.
Så nu blir det väl infästningarna i karossen som är den svaga länken.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

SpeedKing
Forumräv
Inlägg: 671
Blev medlem: lör jan 23, 2010 11:18
Ort: Umeå

Re: Bygga om Panhardstag

Inlägg av SpeedKing » ons feb 18, 2015 22:20

Om du nödvändigtvis ska svetsa gängstång, så köp så dålig kvalitet som möjlig. Det brukar finnas 5.8 kvalitet.
Ju högre kvalitet desto sämre svetsbarhet. Materialet blir sprött som tusan,det kan hålla och det kan gå av. Inget jag rekomenderar.

Själv är jag i stålbyggnadsbranchen och har både fått erfarat och fått utbildning i ämnet.
Så hos välsorterade leverantörer finns det gängstång i S355 kvalitét som är fullt svetsbar och som används till just sådant. Bult och fästteknik heter dom jag handlar hos.

Jag har för övrigt byggt en hel del justerbara long arm och panhard stag åt andra och mig själv, utan bekymmer. Till panhardstag har jag använt vanlig M20 med en liten smidig flex joint, och till long arm M24.

Behöver du en stump, med långmutter så kan jag skicka till dig för en billig peng :D
Kanske att det finns en flexjoint också.

//John

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Re: Bygga om Panhardstag

Inlägg av kalle » tor feb 19, 2015 9:27

Tackar för tips,PM skickat till SpeedKing

Skriv svar