Kyl funderingar

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Kyl funderingar

Inlägg av Lone Wolf » lör feb 08, 2014 12:55

Är det en bra ide att sätta kylaren på flaket??

för och nackdelar tack

Intercooler (luftkyld) gör den någon vidare nytta vid skogskörning??

Vattenkylning till motoroljan VAG produkt.
går det att plocka bort ???

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Kyl funderingar

Inlägg av Gustavsson » lör feb 08, 2014 15:44

Lone Wolf skrev: Intercooler (luftkyld) gör den någon vidare nytta vid skogskörning??
Detta klurar jag oxå på. :roll:
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Kyl funderingar

Inlägg av Danne » lör feb 08, 2014 17:40

Intercoolern på L200:an har en elfläkt monterad så då antar att den gör nån nytta.

Att sätta kylet på flaket kan jag bara se positiva effekter av så som att den sitter mer skyddad och blir inte full av lera.
Dock så lär man se till att inte dra några slangar/rör så att dom kan spruta på nån i bilen om det skulle gå hål i dom.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

PHA
Rutinerad
Inlägg: 257
Blev medlem: lör mar 15, 2008 8:56
Ort: Näsum
Kontakt:

Re: Kyl funderingar

Inlägg av PHA » lör feb 08, 2014 20:01

Det dumma med att ha kylet på flaket är baksuget som bildas om man kör fort.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Kyl funderingar

Inlägg av Spiken » lör feb 08, 2014 20:53

Man ska inte montera kylaren i baksätet på en gammal Kadett iaf, så mycket vet jag.
Fast stripad expansionstank på B-stolpen är ingen vidare lösning det heller.

Tror nog inte att det finns någon sämre montering.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Kyl funderingar

Inlägg av Lasse Suzican » lör feb 08, 2014 21:02

Spiken skrev:Man ska inte montera kylaren i baksätet på en gammal Kadett iaf, så mycket vet jag.
Fast stripad expansionstank på B-stolpen är ingen vidare lösning det heller.

Tror nog inte att det finns någon sämre montering.
Jodå....
För några år sedan så såg jag en som monterat kylaren som "tak" på sin rörhög....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Kyl funderingar

Inlägg av Spiken » lör feb 08, 2014 21:07

Jodå....
För några år sedan så såg jag en som monterat kylaren som "tak" på sin rörhög....
Härligt :tumbup:
Då är man inte själv med korkade idéer iaf

Gravander
Forumräv
Inlägg: 623
Blev medlem: lör okt 27, 2012 17:56
Ort: Vargön/Vänersborg

Re: Kyl funderingar

Inlägg av Gravander » lör feb 08, 2014 21:29

Är de svårt att lufta ett system med Kylet på flaket?

Orkar vattenpumpen på motorn med att pumpa runt de ensam eller behövs de någon extra pump?
Crew of
Offroaders Bohuslän

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Kyl funderingar

Inlägg av macke » sön feb 09, 2014 0:28

PHA skrev:Det dumma med att ha kylet på flaket är baksuget som bildas om man kör fort.
Hur funkar det på gatbyggen mm? har sett att man sätter kylaren bak och bygger in kylintag för luften i karossen.

Intercooler har jag också funderat på, tror den inte behövs?

Sätter du den framför kylaren så kommer den få värme av just kylaren och en stor fläkt känns lite överdrivet? Fartvind har vi ju inte mycket av....
TGB 13

yota
Forumräv
Inlägg: 905
Blev medlem: tor sep 27, 2007 0:57

Re: Kyl funderingar

Inlägg av yota » sön feb 09, 2014 1:11

Lone Wolf skrev:Är det en bra ide att sätta kylaren på flaket??

för och nackdelar tack

Intercooler (luftkyld) gör den någon vidare nytta vid skogskörning??

Vattenkylning till motoroljan VAG produkt.
går det att plocka bort ???
Jag kan sälja en vattenkyld intercooler till dig :tumbup:
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Kyl funderingar

Inlägg av svana » sön feb 09, 2014 1:12

En topp blir alltid varmast när maskinen stannat, då en orginal vattenpump slutar cirkulera vattnet.
Är man noga med kylningen, som tex rallycross och rally kör man med en elektrisk kylvattenpump för att få bra fart i cirkulationen. Då kopplar man med fördel denna pump med fördröjd avstängning / eller med en egen brytare eller thermokontakt, så den pumpar vidare när motorn stängts av.
Detta ihop med en elkylfläkt är helt grymt bra, och kyler även när maskin ALLTID borde kylas noga dvs vid avstängning!

Vissa utvecklar detta och kör med bilens orginalvattenpump på maskin OCH en elektrisk pump bak, för att få mer fart i returledningen tillbaks till maskin igen.

Viktigast att tänka på vid rördragningarna, var hamnar ev. luftfickor i kylsystemet? Montera ev.avluftningspluggar där.

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Kyl funderingar

Inlägg av Lone Wolf » tis feb 11, 2014 18:00

El fläkt- Cirkulationspump - Orginal vattenpump är det bästa ombyggnaden alltså

Intercooler bort

--------------------------------------------------------------------------------
Vattenkylning till motoroljan VAG produkt.
går det att plocka bort??

ingen som har något att säga om den iden

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Kyl funderingar

Inlägg av Lone Wolf » mån jun 30, 2014 20:52

Nya frågor och funderingar på d24t

Varför går det kylslangar till insprutnings pumpen??

varför sitter det en potentiometer vid gasrullen??

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Kyl funderingar

Inlägg av Lone Wolf » tis jul 01, 2014 9:56

Svarar själv på en fråga

Kallstarten sitter vid sidan på dieselpumpen, 2 kylarslangar till den

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Kyl funderingar

Inlägg av Danne » tis jul 01, 2014 11:18

Löste det sig med kylsystemet?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Skriv svar