xneon konvertering.

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

daniel2
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: lör feb 04, 2012 13:23

xneon konvertering.

Inlägg av daniel2 » tor dec 19, 2013 18:29

Har ju frågat tidigare om led arbetsbelysning och då har ju en del kommenterat om xneon. så då till min fråga om detta. tog ut cruisern nu i lördags och skulle ta en liten skogs promenad men det är ju inte så bra lyse på den!! kan ju ha att göra med att den är lite högre!!! än orginal. så kollade runt lite och har nu hittat ett xneon konverterings kit som passar för skapliga pengar är h4 lampor i den så det blir ju både hel och halv ljus xneon och det är ju kul att se vart man kör när man är på vägen oxå. Men klarar dom av alla stötar som blir i skogen???? har fått lite olika svar på den frågan. funkar det bra så är ju problemet med ljus framåt löst och jag kan fokusera mer på belysning bakåt och åt sidorna som kommer bli ledbelysning.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: xneon konvertering.

Inlägg av Mathias T » tor dec 19, 2013 19:29

Borde vara skaktåliga då det inte finns glödtråd
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Bullorg
Rutinerad
Inlägg: 429
Blev medlem: ons maj 11, 2011 19:22
Ort: Onsala

Re: xneon konvertering.

Inlägg av Bullorg » tor dec 19, 2013 19:51

Vilken variant av H4 lampa är det.
Flyttar den ljuskällan med magnet eller är det den med flyttbara flärpar.

Den med magnet är bättre enl mig.
LAND ROVER skadad.
Discovery-98 300tdi med portaler Bogger 38,5/15-16 och hydro assist, TGB40-74, Discovery -98 300tdi orginal
portal Disco tråden

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: xneon konvertering.

Inlägg av mantajohan » tor dec 19, 2013 23:51

ifall du gör en konvertering måste du göra det ordentligt ifall du kör på vägen, allt för många som gör det på bilar anpassade till h4 och bländar :aargh: all annan trafik.......
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

daniel2
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: lör feb 04, 2012 13:23

Re: xneon konvertering.

Inlägg av daniel2 » fre dec 20, 2013 0:00

Har haft en diskussion med patrol roger nu i kväll och han hade provat det och det blev inte så bra så ska testa att köpa nya starkare lampor och om det inte räcker så blir det ljusförstärkning oxå. Hitta 100/90watts lampor nu sitter det 75/70w så börjar med det så får jag se om det räcker.

joones
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: sön dec 14, 2008 17:45
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: xneon konvertering.

Inlägg av joones » fre dec 20, 2013 6:36

Börja i omvänd ordning. Se till att ha ordentligt med spänning fram till glödlamprona. Där är nog ofta en stor orsak till dåligt ljus.

Välj sedan en glödlampa med bra kvalitet. Googla och läs lite tester på nätet. Det är inte nödvändigtvis så att den dyraste är bäst. I flera fall så fungerar glödlampor med högt wattal dåligt och utväcklar mest bara extra värme. Men det finns säkert även sådana med bra kvalitet. Men en 100/90w från biltema kan lysa sämre än en lampa från Osram eller Philips 60/55w

En 100/90w lampa vill ha mer ström än en 60/55w och är spänningen för dålig redan från början så kommer ju knappast en 100/90w lysa med full styrka.

Ofta är det ju typ 0,75mm2 kablar (eller något grövre) till bilens ordinarie lyse. Det är ju inte många som skulle dra 0,75mm2 kable till ett par 100w extraljus och det är ju i princip det som blir resultatet med att bara sätta i 100/90w lampor.
VW TARO -95

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: xneon konvertering.

Inlägg av Roger Patrol » fre dec 20, 2013 10:04

joones skrev:Börja i omvänd ordning. Se till att ha ordentligt med spänning fram till glödlamprona. Där är nog ofta en stor orsak till dåligt ljus.

Välj sedan en glödlampa med bra kvalitet. Googla och läs lite tester på nätet. Det är inte nödvändigtvis så att den dyraste är bäst. I flera fall så fungerar glödlampor med högt wattal dåligt och utväcklar mest bara extra värme. Men det finns säkert även sådana med bra kvalitet. Men en 100/90w från biltema kan lysa sämre än en lampa från Osram eller Philips 60/55w

En 100/90w lampa vill ha mer ström än en 60/55w och är spänningen för dålig redan från början så kommer ju knappast en 100/90w lysa med full styrka.

Ofta är det ju typ 0,75mm2 kablar (eller något grövre) till bilens ordinarie lyse. Det är ju inte många som skulle dra 0,75mm2 kable till ett par 100w extraljus och det är ju i princip det som blir resultatet med att bara sätta i 100/90w lampor.
Det var ju i den ordningen jag menade också , utan ström lyser det ju inte bra
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

daniel2
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: lör feb 04, 2012 13:23

Re: xneon konvertering.

Inlägg av daniel2 » fre dec 20, 2013 11:45

Roger jag vet att det var den ordningen du menade men får inte tag i reläerna just nu är beställnings vara jag har ju 24V i bilen. Har oxå kollat runt lite mer angående bi-xenon och fått lite mera info om det och det vanligaste felet är att man har fel lampor i man ska tydligen ha 4300K om man ska ha xenon det blir för starkt med 6000k lamporna enligt dom jag pratat med i dag. så ska ta en riktig funderare på detta. där i mot så kan man ha 6000k i helljus och extraljusen utan problem. 4300k blir mer liknande dagsljus och 6000k blir vit och sen så är det ju starkare ljus i xeon och det är ju det som är poängen. Jag kan ha fel men det är så dom har förklarat det för mig på xenonkungen och Strands.

farcry
Veteran
Inlägg: 1595
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:42
Ort: Stockholm/Ystad

Re: xneon konvertering.

Inlägg av farcry » fre dec 20, 2013 15:08

Här finns lite
viewtopic.php?f=9&t=46616" onclick="window.open(this.href);return false;


Ett urklipp av vad jag skrivit tidigare

"Ja med det var ju igår kväll..
Monterat biltemas ljusförstärkare på xjn och slängt in biltemas 130/90 h4 lampor
Tog ca 30 min, var bus enkelt och satan att man inte gjort dettta tidigare! Lyser nog 2 ggr så mkt med vanliga 60/55 o ännu mera med 130/90 blev motbländad 2 ggr när jag motorvägs testa utan helljus :mrgreen: till och med ljuset blev vitt än glödande gult...

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... are-42680/" onclick="window.open(this.href);return false;

Obs om du inte har keramiska kontakter mellan ljusförstärkarens http://www.ebay.com/itm/231023235868?ss ... 1436.l2649" onclick="window.open(this.href);return false; kablar och dina 130/90 lampor och du står still med hel ljuset på under en tid, så finns det risk att dina kontakter blir överhettade/ smälter och lamporna dör ut.. Hände mig när vi kom till landet mitt i natten och hel ljuset stod på ca 10 min, medans vi roddade in packningen. Det var ca 10 + ute men dom hade funkat asbra på sträckan mellan sth / ystad. Dom lyser satan! :twisted:
Kör nu med biltemas h4 100/90 mega blue lite lagom! dom är vältigt vita
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep xj 97
Jeep j20 81

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: xneon konvertering.

Inlägg av volvorobban86 » lör dec 21, 2013 0:07

Nu har tanten min kört runt med xenon i halvljuset i 2 månader, ett 35w 4300k kit från humanhabbit
Inte en enda har ens blinkat på henne. Har själv mött henne och det bländar inte. Vissa original bländar så det skär i ögonen. Nu la jag en hel kväll på att ställa in allt och se till att få fokus rätt i lamphuset.

Börjar tröttna rejält på gnäll om att det bländar med konvertering till xenon.

Bilar med original xenon bländar med! Tack vare att det gnälls så blir det xenon i halvljuset på 745an och ett helvetisk lass på taket med speedstart som jag bara drar igång om det blinkas.

Bryr jag mig? Nej. Jag finns ibland bara för att störa andra.
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: xneon konvertering.

Inlägg av Roger Patrol » lör dec 21, 2013 0:36

om man monterar xenon och man inte får en knivskarp linje i överkant på ljusbilden och kör med det så bländar det och är trafikfarligt,
H4 känns som det är det som fungerar sämst :roll:
men visst Danne, köp å testa, det kanske finns någon modell som är bättre än det jag sett å provat,
man kan ju tänka sig detta, man möter å bländar polisen
dom vänder å stoppar dig griniga som faan, jaha, inte vintergodkända däck, baksäte i en lastbil, å sen ljuset också förstås.... kan bli onödigt och även dyrt.
jag kommer satsa på ljusförstärkare och vanliga lampor
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

farcry
Veteran
Inlägg: 1595
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:42
Ort: Stockholm/Ystad

Re: xneon konvertering.

Inlägg av farcry » lör dec 21, 2013 1:03

volvorobban86 skrev:Nu har tanten min kört runt med xenon i halvljuset i 2 månader, ett 35w 4300k kit från humanhabbit
Inte en enda har ens blinkat på henne. Har själv mött henne och det bländar inte. Vissa original bländar så det skär i ögonen. Nu la jag en hel kväll på att ställa in allt och se till att få fokus rätt i lamphuset.

Börjar tröttna rejält på gnäll om att det bländar med konvertering till xenon.

Bilar med original xenon bländar med! Tack vare att det gnälls så blir det xenon i halvljuset på 745an och ett helvetisk lass på taket med speedstart som jag bara drar igång om det blinkas.

Bryr jag mig? Nej. Jag finns ibland bara för att störa andra.
:tumbup: Hoa!
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep xj 97
Jeep j20 81

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: xneon konvertering.

Inlägg av sleeper_86 » lör dec 21, 2013 9:40

daniel2 skrev:Roger jag vet att det var den ordningen du menade men får inte tag i reläerna just nu är beställnings vara jag har ju 24V i bilen. Har oxå kollat runt lite mer angående bi-xenon och fått lite mera info om det och det vanligaste felet är att man har fel lampor i man ska tydligen ha 4300K om man ska ha xenon det blir för starkt med 6000k lamporna enligt dom jag pratat med i dag. så ska ta en riktig funderare på detta. där i mot så kan man ha 6000k i helljus och extraljusen utan problem. 4300k blir mer liknande dagsljus och 6000k blir vit och sen så är det ju starkare ljus i xeon och det är ju det som är poängen. Jag kan ha fel men det är så dom har förklarat det för mig på xenonkungen och Strands.

Jag säger helt tvärt om. 6000K funkar fint i halvljuset, blir ett skönt ljus framförallt i vintertid när de är vitt på marken..
Men jag bytte till 6000k i helljusen (5 storknick) och dom satt inte där längre än nån vecka. sumpade säkert 100 meter effektiv räckvidd på det..

Grundar detta på dom senaste 25000 milen med xenonkonvertering.
Men givetvis är smaken som baken och detta är de jag upplever som bästa alternativet.

5000k sägs vara ännu bättre men jag har aldrig provat själv.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: xneon konvertering.

Inlägg av Rössvik » lör dec 21, 2013 20:30

har haft xenon i 2år på en audi 80 o det har funkat fint både på vägen o hos bilprovningen så e lite trött på detta gnäll om att xenon bländar jämt... det gör de som sagt på nya bilar med, så vem bryr sej faktiskt... bländar faen så mycket mer när nån dåre fått igång dimljusen ihop med halvljuset..... så visst skruva dit ljusförstärkare o friska reflektorer de hjälper mycket men xenon ger oftast bättre ljus iallafall.....
lift your truck fat chicks can´t jump!

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: xneon konvertering.

Inlägg av macke » lör dec 21, 2013 21:10

Hade också ett 35w 6000k bixenon i Evon :) Fan vad det lyste på bra på halvljus, behövde aldrig köra med helljus.

Folk som blinkade fick tillbaka direkt :tumbup:
TGB 13

Skriv svar