xneon konvertering.

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: xneon konvertering.

Inlägg av sleeper_86 » mån dec 23, 2013 16:21

Strömmen skrev:Jag har funderat på att sätta några herrejösses xenon lågt som dimljus och bränna på dom vid möte med dimljusmissbrukare.

Krama varandra i trafiken/anders
Har faktiskt tänk i liknande banor. Behöver inte vara så mycket knak bara så man kan visa lite missnöje.. Får man helljus tillbaka får man väl slå igång det med..
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: xneon konvertering.

Inlägg av Rössvik » mån dec 23, 2013 18:27

Roger Patrol skrev:
Pelle L skrev:Är det någon som provat dessa 7"insatser med med projektorlins? Säljs på ebay med xenonsatser... Är lite nyfiken att testa på "Daily Driver" Suzukin...
Det har jag letat efter :D Xenon är ju kanon OM det blir en fin ljusbild det har jag aldrig sett i vanliga strålkastare , bara lins

du är välkommen o komma o kolla på min ljusbild på min audi den är det inga problem hos bilprovningen lr länsman o det är helt vanliga lampor/reflektorer.....
lift your truck fat chicks can´t jump!

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: xneon konvertering.

Inlägg av macke » mån dec 23, 2013 18:36

mantajohan skrev:
macke skrev: Folk som blinkade fick tillbaka direkt :tumbup:


:headb: varför tror du att de blinka på dig? :roll:

finns säkert xenon som blir rätt inställt, speciellt med projektorstrålkastare och då får det klart godkänt av mig


men de flesta volvo 940 man möter bländar värre än en lastbil med 10 extralyse :aargh: och sånna ser man alltför ofta liksom typer som tycker det är okay att blända med sina dimlyse när de redan har halvlyset igång.....

i allmänhet tycker jag faktiskt många förare här i nordöstra skåne sköter sig väldigt bra och det gör att de få som missköter sig syns jättetydligt.....
Jag vet mycket väl varför dom blinkade på mig, men helt ärligt skiter jag i vilket!

Tur man inte kör en 940 då :thefinger: Är det inte såna man ska sladda sönder?
TGB 13

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: xneon konvertering.

Inlägg av koppartaket » mån dec 23, 2013 18:47

mantajohan skrev:ifall du gör en konvertering måste du göra det ordentligt ifall du kör på vägen, allt för många som gör det på bilar anpassade till h4 och bländar :aargh: all annan trafik.......
Håller Fullständigt med!
om du inte gör det ordentligt med automatjusterande framlyktor så låt bli.... Du kommer bara reta bilister i din omgivning och utsätta dig själv och andra för livsfara, Tänk på att vid direkt bländning så är sikten noll meter.. pågår detta i ett par sekunder hinner det hända mycket..
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: xneon konvertering.

Inlägg av Rössvik » tis dec 24, 2013 18:18

i mitt fall så vart det tvärt om tvär pissigt ljuse så fort ja mötte en bil = livsfarligt för både dom o mej när man inte ser ett skit......
lift your truck fat chicks can´t jump!

Amazon_Sleper
Beroende
Inlägg: 1011
Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
Ort: Krokån (sollefteå)

Re: xneon konvertering.

Inlägg av Amazon_Sleper » tor dec 26, 2013 2:08

Tror folk skulle behöva kolla upp synen om ni bländas så mycke av ljusen från mötande bilar :wink: Ger man fan i å tittar rätt in i lysena blir man inte bländad men människan är ett korkat djur å gör på så vis detta :tumbup:

Å detta förstärks om man ser sämre.

Men alvarligt jag bländas inte av efterkonverterade ljus original där imot när sjusteringen inte hinner med i gupp osv blir man ju totalt blind :roll:

Å på min 145a med konverterade H4 tycker jag nog ljusbilden blev skarpare avslut på efter än före med vanliga halogen.

Å som sagt kan 90% av bilarna man möter åka omkring med sina jäv..a dimljus kan man med gott samvete konvertera :tumbup:
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: xneon konvertering.

Inlägg av macke » tor dec 26, 2013 2:58

Amazon_Sleper skrev:Tror folk skulle behöva kolla upp synen om ni bländas så mycke av ljusen från mötande bilar :wink: Ger man fan i å tittar rätt in i lysena blir man inte bländad men människan är ett korkat djur å gör på så vis detta :tumbup:

Å detta förstärks om man ser sämre.

Men alvarligt jag bländas inte av efterkonverterade ljus original där imot när sjusteringen inte hinner med i gupp osv blir man ju totalt blind :roll:

Å på min 145a med konverterade H4 tycker jag nog ljusbilden blev skarpare avslut på efter än före med vanliga halogen.

Å som sagt kan 90% av bilarna man möter åka omkring med sina jäv..a dimljus kan man med gott samvete konvertera :tumbup:
Väl talat :tumbup:
TGB 13

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: xneon konvertering.

Inlägg av mantajohan » tor dec 26, 2013 11:25

macke skrev:
Amazon_Sleper skrev:Tror folk skulle behöva kolla upp synen om ni bländas så mycke av ljusen från mötande bilar :wink: Ger man fan i å tittar rätt in i lysena blir man inte bländad men människan är ett korkat djur å gör på så vis detta :tumbup:

Å detta förstärks om man ser sämre.

Men alvarligt jag bländas inte av efterkonverterade ljus original där imot när sjusteringen inte hinner med i gupp osv blir man ju totalt blind :roll:

Å på min 145a med konverterade H4 tycker jag nog ljusbilden blev skarpare avslut på efter än före med vanliga halogen.

Å som sagt kan 90% av bilarna man möter åka omkring med sina jäv..a dimljus kan man med gott samvete konvertera :tumbup:
Väl talat :tumbup:
så för att 90% beter sig dåligt är det ok att ni gör det också? med den attityden kan jag ha igång mina 3st hella extralyse alltid för "det bländar ju aldrig om synen är ok på folk" :weird: :urk: :headb:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

HenkeS
Beroende
Inlägg: 1057
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:19
Ort: västerbottniska inlandet

Re: xneon konvertering.

Inlägg av HenkeS » tor dec 26, 2013 13:12

Här i krokarna går det en xenon konverterad dodge vi jämförde ljusinställningen på denna med min då de är nästan lika höga men dennes ljusbild var betydligt lägre än min, av mina halogen är det ingen som blinkar och talar om iaf att de blir bländade, Däremot den xenon konverterade är det i stortsett alla mötande som ger han en uppmaning att de bländar, Även åkeri branschen brukar markera, Så varför då? antagligen för att xenon inte är ideal i dessa lyktor ur bländande synpunkt,
Ja det finns säkert många konverterade där det lyser helt ok och man inte blir så bländad av halvljuset men tyvärr är ju verkligheten den att det rullar allt för många cornflakes ätande ynglingar med halvdann konvertering som bländar oss andra,
får väll förtydliga lite att jag inte enbart stör mig på xenon, de som funkar bra :tumbup: fine by me. Finns lika många påskfirande turister som inte duger till att ställa ner ljuset med den lille justeringsratten/alternativt annan knapp eller dylikt när de packat sin v70 smockfull med folk/packning så dragbalken närmast släpar backen, Även dessa bländar trots sina halogen. (denna tråden spårade ur en aning. ursäktar mig för det)

Men de som gör en seriös montering/justering av sin konvertering varsågod, ni tänker förhoppningsvis på oss andra också som skall möta er på vägen.
macke skrev:
mantajohan skrev:
macke skrev: Folk som blinkade fick tillbaka direkt :tumbup:


:headb: varför tror du att de blinka på dig? :roll:

finns säkert xenon som blir rätt inställt, speciellt med projektorstrålkastare och då får det klart godkänt av mig


men de flesta volvo 940 man möter bländar värre än en lastbil med 10 extralyse :aargh: och sånna ser man alltför ofta liksom typer som tycker det är okay att blända med sina dimlyse när de redan har halvlyset igång.....

i allmänhet tycker jag faktiskt många förare här i nordöstra skåne sköter sig väldigt bra och det gör att de få som missköter sig syns jättetydligt.....
Jag vet mycket väl varför dom blinkade på mig, men helt ärligt skiter jag i vilket!

Tur man inte kör en 940 då :thefinger: Är det inte såna man ska sladda sönder?
detta kanske är ett tydligt tecken på den dålig installation/konvertering av xenon, och ett tecken på dålig medtrafikant. Men när agda 83 kommer mötande i sin corolla och inte ser vägen så kan hon ju lätta hamna i mötande körfält. bara hoppas hon kommer klara sig bra när hon sitter som ett kylaremblem i fronten på en xenon konverterad snorvalp som inte brytt sig mer än så.
Amazon_Sleper skrev:Tror folk skulle behöva kolla upp synen om ni bländas så mycke av ljusen från mötande bilar :wink: Ger man fan i å tittar rätt in i lysena blir man inte bländad men människan är ett korkat djur å gör på så vis detta :tumbup:

Å detta förstärks om man ser sämre.

Men alvarligt jag bländas inte av efterkonverterade ljus original där imot när sjusteringen inte hinner med i gupp osv blir man ju totalt blind :roll:

Å på min 145a med konverterade H4 tycker jag nog ljusbilden blev skarpare avslut på efter än före med vanliga halogen.

Å som sagt kan 90% av bilarna man möter åka omkring med sina jäv..a dimljus kan man med gott samvete konvertera :tumbup:
förvisso så ska man väll hålla ögonen på sin sida om vägen. där det bländar minst. men ögat lurar som sagt människan att titta in i ljuskällan oftast,

Däremot så skall dimljus ha samma justering som halvljus. kollas förhoppningsvis av sbp. mina dimjlus har aldrig bländat mer än halvljuset.
mantajohan skrev:
macke skrev:
Amazon_Sleper skrev:Tror folk skulle behöva kolla upp synen om ni bländas så mycke av ljusen från mötande bilar :wink: Ger man fan i å tittar rätt in i lysena blir man inte bländad men människan är ett korkat djur å gör på så vis detta :tumbup:

Å detta förstärks om man ser sämre.

Men alvarligt jag bländas inte av efterkonverterade ljus original där imot när sjusteringen inte hinner med i gupp osv blir man ju totalt blind :roll:

Å på min 145a med konverterade H4 tycker jag nog ljusbilden blev skarpare avslut på efter än före med vanliga halogen.

Å som sagt kan 90% av bilarna man möter åka omkring med sina jäv..a dimljus kan man med gott samvete konvertera :tumbup:
Väl talat :tumbup:
så för att 90% beter sig dåligt är det ok att ni gör det också? med den attityden kan jag ha igång mina 3st hella extralyse alltid för "det bländar ju aldrig om synen är ok på folk" :weird: :urk: :headb:
Detta var däremot väl talat
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: xneon konvertering.

Inlägg av mantajohan » tor dec 26, 2013 13:59

HenkeS skrev:Ja det finns säkert många konverterade där det lyser helt ok och man inte blir så bländad av halvljuset men tyvärr är ju verkligheten den att det rullar allt för många cornflakes ätande ynglingar med halvdann konvertering som bländar oss andra,
får väll förtydliga lite att jag inte enbart stör mig på xenon, de som funkar bra :tumbup: fine by me. Finns lika många påskfirande turister som inte duger till att ställa ner ljuset med den lille justeringsratten/alternativt annan knapp eller dylikt när de packat sin v70 smockfull med folk/packning så dragbalken närmast släpar backen, Även dessa bländar trots sina halogen. (denna tråden spårade ur en aning. ursäktar mig för det)

Men de som gör en seriös montering/justering av sin konvertering varsågod, ni tänker förhoppningsvis på oss andra också som skall möta er på vägen.
instämmer helt :tumbup:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: xneon konvertering.

Inlägg av Rössvik » tor dec 26, 2013 18:10

förvisso så ska man väll hålla ögonen på sin sida om vägen. där det bländar minst. men ögat lurar som sagt människan att titta in i ljuskällan oftast,

Däremot så skall dimljus ha samma justering som halvljus. kollas förhoppningsvis av sbp. mina dimjlus har aldrig bländat mer än halvljuset.


dim ljus SKA ALDRIG vara igång samtidigt som halvljus punkt slut! oavsett anledning lr justering.....
lift your truck fat chicks can´t jump!

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: xneon konvertering.

Inlägg av sleeper_86 » tor dec 26, 2013 18:35

Rössvik skrev: dim ljus SKA ALDRIG vara igång samtidigt som halvljus punkt slut! oavsett anledning lr justering.....
Präxis! :tumbup:
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: xneon konvertering.

Inlägg av mantajohan » tor dec 26, 2013 20:29

sleeper_86 skrev:
Rössvik skrev: dim ljus SKA ALDRIG vara igång samtidigt som halvljus punkt slut! oavsett anledning lr justering.....
Präxis! :tumbup:
x3 :tumbup:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

HenkeS
Beroende
Inlägg: 1057
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:19
Ort: västerbottniska inlandet

Re: xneon konvertering.

Inlägg av HenkeS » tor dec 26, 2013 20:57

Har aldrig påstått att de ska/få/bör vara igång samtidigt, skrev enbart att dimljus skall ha samma justering som halvljus PUNKT
förövrigt är de bara tillåtet med dimljus/parkerings ljus i dagsljus,
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: xneon konvertering.

Inlägg av Danne » tor dec 26, 2013 22:12

Dimljus får du ha i mörker om det är nedsatt sikt av snö, dimma, regn eller liknande. Dock inte tillsammans med halvljus som redan nämt.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Skriv svar