Fyrlänksfråga...(till Lasse mest)
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Fyrlänksfråga...(till Lasse mest)
Vad är nackdelen med att vinkla in dom övre stagen på en fyrlänk (för att slippa panhardstaget förstår jag är det positiva) jämfört med en ordinär fyrlänk (ala Micke Valps) med panhard?
Tror jag har beskrivit det rätt...
Tror jag har beskrivit det rätt...
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Fyrlänksfråga...(till Lasse mest)
Hmmm! Nackdelar....Marcus skrev:Vad är nackdelen med att vinkla in dom övre stagen på en fyrlänk
Med 2 nedre + 2 övre armar (K-länk)...
- Tar mycket plats (kan vara svårt att få plats fram).
Stora drag/tryck-krafter i dom övre armarna.
- Tar mycket plats (kan vara svårt att få plats fram).
- Sidoförflyttnin av axel vid fjädringsrörelser.
Mycket viktigt att alla mått är 110% rätt.
Med 2 nedre + 2 övre armar (K-länk), samt 2 nedre + 1 övre A-arm...
- Ingen sidoförflyttning av axel vid fjädringsrörelser.
Enkelt att bygga.
- Enkelt att bygga fram på bil.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Stefan skrev:Om jag också kan ställa en fråga?? har range/land rover? upphängning fram på zukan funderar på att bygga samma upphängning bak också vinner man nått på det?? den kommer bara gå i skogen.
bättre än bladfjädrar det kan jag lova.
sen har du ju sidoförflyttningen som strular till det lite på allmän väg fast du skulle bara köra i skogen så lär det funka.
har du dom på vanliga suzuki axlar?
är inte helt säker på att suzukins axlar vill vara med om det ilängden.
det uppstår lite vridningar med sådana som suzukins klena axelrör inte alltid orkar med utan spricker upp utav utmattning.
men jag har ju inte provat själv dock.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
"Skiftnycklar" RR/TLC-upphängningar är inte en bra konstruktion för en ren skogsbil. Precis som T.M.T skrev så fungerar axeln som en krängningshämmare, vilket stressar axelmaterialet ganska mycket...Stefan skrev:har range/land rover? upphängning fram på zukan funderar på att bygga samma upphängning bak också vinner man nått på det?? den kommer bara gå i skogen.
Bästa hjulupphängningen alla kategorier för en skogsbil är K-länk eller A-arm.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Re: Fyrlänksfråga...(till Lasse mest)
Om du inte har orbitrolstyrning så kommer du få mycket "bumpsteer" med de flest lösningar som inte har ett panhardstag.Marcus skrev:Vad är nackdelen med att vinkla in dom övre stagen på en fyrlänk (för att slippa panhardstaget förstår jag är det positiva) jämfört med en ordinär fyrlänk (ala Micke Valps) med panhard?
Tror jag har beskrivit det rätt...
Om man har styrningen med snäcka som orginal så kan inte axeln röra sig rakt upp och ner utan att det blir massor av bumbsteer,den måste röra sig mot sidan ner fjädringen rör sig.
Rangen "skiftnycklar" är ingen höjdare när det gäller flex,fast en enkel lösning.
Dom funkar bäst på en gatbil
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Re: Fyrlänksfråga...(till Lasse mest)
Hmm då får det bli gatbil av nästa projekt då ...Mathias T skrev:Om du inte har orbitrolstyrning så kommer du få mycket "bumpsteer" med de flest lösningar som inte har ett panhardstag.Marcus skrev:Vad är nackdelen med att vinkla in dom övre stagen på en fyrlänk (för att slippa panhardstaget förstår jag är det positiva) jämfört med en ordinär fyrlänk (ala Micke Valps) med panhard?
Tror jag har beskrivit det rätt...
Om man har styrningen med snäcka som orginal så kan inte axeln röra sig rakt upp och ner utan att det blir massor av bumbsteer,den måste röra sig mot sidan ner fjädringen rör sig.
Rangen "skiftnycklar" är ingen höjdare när det gäller flex,fast en enkel lösning.
Dom funkar bäst på en gatbil
Förresten Lasse. Skulle nog påstå att det är bättre med en något sidoflyttande axel, än en som vrider på sig. Förutom att pinjongen rör sig dumt, så vill bakaxeln självstyra – kan bli obehagligt. Fast det bästa vore en Watt-länk till bakaxeln. Mums – om det får plats.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
-
- Forumräv
- Inlägg: 967
- Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
- Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
- Kontakt:
Re: Fyrlänksfråga...(till Lasse mest)
Det skulle ju bli skogsbil har du ju sagt....... putsnissebil har du ju redanMicke valp skrev:Hmm då får det bli gatbil av nästa projekt då ...Mathias T skrev:Om du inte har orbitrolstyrning så kommer du få mycket "bumpsteer" med de flest lösningar som inte har ett panhardstag.Marcus skrev:Vad är nackdelen med att vinkla in dom övre stagen på en fyrlänk (för att slippa panhardstaget förstår jag är det positiva) jämfört med en ordinär fyrlänk (ala Micke Valps) med panhard?
Tror jag har beskrivit det rätt...
Om man har styrningen med snäcka som orginal så kan inte axeln röra sig rakt upp och ner utan att det blir massor av bumbsteer,den måste röra sig mot sidan ner fjädringen rör sig.
Rangen "skiftnycklar" är ingen höjdare när det gäller flex,fast en enkel lösning.
Dom funkar bäst på en gatbil
Förresten Lasse. Skulle nog påstå att det är bättre med en något sidoflyttande axel, än en som vrider på sig. Förutom att pinjongen rör sig dumt, så vill bakaxeln självstyra – kan bli obehagligt. Fast det bästa vore en Watt-länk till bakaxeln. Mums – om det får plats.
/ Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
Re: Fyrlänksfråga...(till Lasse mest)
Micke valp skrev:Hmm då får det bli gatbil av nästa projekt då ...Mathias T skrev:Om du inte har orbitrolstyrning så kommer du få mycket "bumpsteer" med de flest lösningar som inte har ett panhardstag.Marcus skrev:Vad är nackdelen med att vinkla in dom övre stagen på en fyrlänk (för att slippa panhardstaget förstår jag är det positiva) jämfört med en ordinär fyrlänk (ala Micke Valps) med panhard?
Tror jag har beskrivit det rätt...
Om man har styrningen med snäcka som orginal så kan inte axeln röra sig rakt upp och ner utan att det blir massor av bumbsteer,den måste röra sig mot sidan ner fjädringen rör sig.
Rangen "skiftnycklar" är ingen höjdare när det gäller flex,fast en enkel lösning.
Dom funkar bäst på en gatbil
Förresten Lasse. Skulle nog påstå att det är bättre med en något sidoflyttande axel, än en som vrider på sig. Förutom att pinjongen rör sig dumt, så vill bakaxeln självstyra – kan bli obehagligt. Fast det bästa vore en Watt-länk till bakaxeln. Mums – om det får plats.
Om man gör en ordinaär fyrlänk med panhard fram och bak då (det har du Micke va?) är det det bästa att föredra? Ej bumpsteer då eller?
Om man ser till en bil som skall användas mycket i skogen men även funka ok på väg? Tex en challenge bil?
Jag hänger inte med på uttrycken k-arm och a-arm.....tror jag.... eller A-arm förstår jag, ser ut som ett A va?
K-länk fattar jag nog inte vad som menas med....
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
-
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Precis som Lasse skrev krävs det en hel del mätande om en 4-länk ska fungera, särskilt fram, även om systemet är – ganska – förlåtande gällande bumpsteer.
Krängning är annars ett problem. Min bil kränger ganska mycket. (Beror i och för sig vad man jämför med ...) Bästa lösningen är någon form av krängningshämmare, just därför ett 4-länkssystem i sig inte bromsar krängning. Det gör inte heller K-länken som Range Rover har, vilket i princip är samma sak som A-arm ...
Krängningshämmaren ställer ju till det i skogen, så det bör vara något man kan koppla ur. Vad kan man då lära av detta? Jo, det är svårt att få något som funkar på väg, och samtidigt ska klå det mesta i skog ... Allt är kompromisser. Vilka man väljer att leva med är upp till en själv och kanske också plånboken.
Krängning är annars ett problem. Min bil kränger ganska mycket. (Beror i och för sig vad man jämför med ...) Bästa lösningen är någon form av krängningshämmare, just därför ett 4-länkssystem i sig inte bromsar krängning. Det gör inte heller K-länken som Range Rover har, vilket i princip är samma sak som A-arm ...
Krängningshämmaren ställer ju till det i skogen, så det bör vara något man kan koppla ur. Vad kan man då lära av detta? Jo, det är svårt att få något som funkar på väg, och samtidigt ska klå det mesta i skog ... Allt är kompromisser. Vilka man väljer att leva med är upp till en själv och kanske också plånboken.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
Triangulerad 4-link håller oftast bättre för tuff skogskörning än vad 4-link med panhard gör. Panharden får ju påkänning av stora krafter när man bryter i skogen.
Idag finns det orbitrolstyrningar som fungerar bättre än "vanlig" styrning både på väg och i skogen när man har stora däck.
Currie har bra krängningshämmare som fungerar i skogen. Man kan även minska krängningen beroende på hur man placerar länkarmarna.
Idag finns det orbitrolstyrningar som fungerar bättre än "vanlig" styrning både på väg och i skogen när man har stora däck.
Currie har bra krängningshämmare som fungerar i skogen. Man kan även minska krängningen beroende på hur man placerar länkarmarna.
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
Oki... mer info in i mitt trånga huvud, men med orbitrol får du väl stora problem med SFRO och SBP.....JBT skrev:Triangulerad 4-link håller oftast bättre för tuff skogskörning än vad 4-link med panhard gör. Panharden får ju påkänning av stora krafter när man bryter i skogen.
Idag finns det orbitrolstyrningar som fungerar bättre än "vanlig" styrning både på väg och i skogen när man har stora däck.
Currie har bra krängningshämmare som fungerar i skogen. Man kan även minska krängningen beroende på hur man placerar länkarmarna.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Marcus skrev:Oki... mer info in i mitt trånga huvud, men med orbitrol får du väl stora problem med SFRO och SBP.....JBT skrev:Triangulerad 4-link håller oftast bättre för tuff skogskörning än vad 4-link med panhard gör. Panharden får ju påkänning av stora krafter när man bryter i skogen.
Idag finns det orbitrolstyrningar som fungerar bättre än "vanlig" styrning både på väg och i skogen när man har stora däck.
Currie har bra krängningshämmare som fungerar i skogen. Man kan även minska krängningen beroende på hur man placerar länkarmarna.
inte förutsatt att den inte ska gå snabbare än 50km/h.
man måste ha mekanisk koppling till hjulen dvs igentligen kan man ha orbitrol om man bygger det vi sidan om ett vanligt system som hjälp servo typ.
då kan jag tänka mig att det går bra.