Fyrlänksfråga...(till Lasse mest)

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » ons maj 03, 2006 22:06

Mathias T skrev:Eftersom du tänkt ha bilen gatlegal så kanske du ska undvika allt för "exotiska" hjulupphägningar :wink: kolla vad biltillverkarna använder,det finns anledningar till hur det ser ut på dom masstillverkade bilarna
jo det är klart, men SFRo gonkänner ju inom rätt så vida ramar... men jag är inte där ännu, samlar på mig information och försöker göra min hemläxa... :o
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » ons maj 03, 2006 22:48

Om man läser vägverkets författningssamling så ser man att det INTE finns något krav på mekaniskt länkage på styrning. Om man pratar med bilprovningen så säger dom att så länge bilen uppför sig som en vanlig bil på väg och systemet är riktigt byggt så är det ok. Viktigast är att ratten går tillbaka mot mitten när man släpper den. Problemet har varit att snåla människor har försökt besikta med system med komponenter som inte har varit matchade eller ens gjorda för ändamålet.

Ska man ha en bil som tål mycket spö och ändå vara säker på väg så är triangulerad 4-link (gärna dubbel triangulerad) en mycket bra hjulupphängning då den är lätt att bygga stark. Detta förutsatt att man väljer orbitrolstyrning.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Micke valp » tor maj 04, 2006 7:59

JBT skrev:Triangulerad 4-link håller oftast bättre för tuff skogskörning än vad 4-link med panhard gör. Panharden får ju påkänning av stora krafter när man bryter i skogen.

Currie har bra krängningshämmare som fungerar i skogen. Man kan även minska krängningen beroende på hur man placerar länkarmarna.
Hej Jakob. Hur kan triangulerad 4-länk hålla bättre än 4-länk med Panhard-stag? Som jag förstår det får den triangulerade 4-länken ta upp både axiella och radiella krafter. Med 4-länk med Panhard tar 4-länken hand om de axiella och Panhard-staget de radiella. Alltså blir påkänningarna mindre i länkarmarna med 4-länk.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » tor maj 04, 2006 10:51

Micke valp skrev:
JBT skrev:Triangulerad 4-link håller oftast bättre för tuff skogskörning än vad 4-link med panhard gör. Panharden får ju påkänning av stora krafter när man bryter i skogen.

Currie har bra krängningshämmare som fungerar i skogen. Man kan även minska krängningen beroende på hur man placerar länkarmarna.
Hej Jakob. Hur kan triangulerad 4-länk hålla bättre än 4-länk med Panhard-stag? Som jag förstår det får den triangulerade 4-länken ta upp både axiella och radiella krafter. Med 4-länk med Panhard tar 4-länken hand om de axiella och Panhard-staget de radiella. Alltså blir påkänningarna mindre i länkarmarna med 4-länk.
Det är korrekt uppfattat. Men att bygga krafiga länkarmar är ju oftast inget problem, gäller bara att välja bra rör o länkhuven och sedan ha bra fästpunkter i ram och axlar. Däremot att få ett panhard stag som är kraftigt är inte alltid det lättaste eftersom det oftast måste ha böjar i sig och samsas med parallellstag om utrymmet.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Micke valp » tor maj 04, 2006 14:05

JBT skrev:
Micke valp skrev:
JBT skrev:Triangulerad 4-link håller oftast bättre för tuff skogskörning än vad 4-link med panhard gör. Panharden får ju påkänning av stora krafter när man bryter i skogen.

Currie har bra krängningshämmare som fungerar i skogen. Man kan även minska krängningen beroende på hur man placerar länkarmarna.
Hej Jakob. Hur kan triangulerad 4-länk hålla bättre än 4-länk med Panhard-stag? Som jag förstår det får den triangulerade 4-länken ta upp både axiella och radiella krafter. Med 4-länk med Panhard tar 4-länken hand om de axiella och Panhard-staget de radiella. Alltså blir påkänningarna mindre i länkarmarna med 4-länk.
Det är korrekt uppfattat. Men att bygga krafiga länkarmar är ju oftast inget problem, gäller bara att välja bra rör o länkhuven och sedan ha bra fästpunkter i ram och axlar. Däremot att få ett panhard stag som är kraftigt är inte alltid det lättaste eftersom det oftast måste ha böjar i sig och samsas med parallellstag om utrymmet.
Puuh. Vilken tur. Då tänkte jag rätt.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » tor maj 04, 2006 15:03

JBT skrev: Det är korrekt uppfattat. Men att bygga krafiga länkarmar är ju oftast inget problem, gäller bara att välja bra rör o länkhuven och sedan ha bra fästpunkter i ram och axlar. Däremot att få ett panhard stag som är kraftigt är inte alltid det lättaste eftersom det oftast måste ha böjar i sig och samsas med parallellstag om utrymmet.
Micke valp skrev:Puuh. Vilken tur. Då tänkte jag rätt.
Nu när jag har fått igång två sådana virtuoser på upphängning borde jag ju tänka till riktigt och få fram några bra frågor... men det var en fan som tyckte att det var bra ide att ha pool i köket kl 1 i natt, så jag var tvungen att åka dit och städa upp lite ett par timmar i natt så jag är så trött.... :roll:
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Micke valp » tor maj 04, 2006 15:31

Eller så tar du och sover ut ordentligt, packar campingutrustningen, och så ses vi på Ränneslätt.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » tor maj 04, 2006 17:06

Micke valp skrev:Eller så tar du och sover ut ordentligt, packar campingutrustningen, och så ses vi på Ränneslätt.
Nu har jag sovit en timme... räckte inte långt. Får ta dig på orden Micke... jag kommer ned över lördagen i alla fall som det verkar nu.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Skriv svar