dom kanske finns i nån större storlek för frontmontage, det där är väl mer "uppe-på-bågen" storlekchevyoffroad skrev:daylighter är jävligt bra lyse,6" är lite för smått i fronten åt mig
Extraljus.....vad ska man välja?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Extraljus.....vad ska man välja?
Jeep Cherokee XJ -90 (work in progress)
-
- Rutinerad
- Inlägg: 265
- Blev medlem: mån aug 03, 2009 17:15
- Ort: värmland
Re: Extraljus.....vad ska man välja?
jo det finns 9",lite för lat för å beställa direkt från USA
K1500 silverado -99 SÅLD
Mitsubishi L200 DC 2,5 TD -04
Mitsubishi L200 DC 2,5 TD -04
Re: Extraljus.....vad ska man välja?
NBB Alpha 225 med xenon är helt oslagbara i min värld.
Dyra ja, men groteskt bra ljus.
Inbyggda ballaster är fint, lätt att koppa in, och relativt billiga reservlampor.
MvH
Dyra ja, men groteskt bra ljus.
Inbyggda ballaster är fint, lätt att koppa in, och relativt billiga reservlampor.
MvH
"If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together"
-Gears 5 ending credits
Jeep JKU (Raptor Lined) -07
VW Polo 1.4 tdi - 16
Jeep XJ HO -92, Såld
Comanche -88, Såld
-Gears 5 ending credits
Jeep JKU (Raptor Lined) -07
VW Polo 1.4 tdi - 16
Jeep XJ HO -92, Såld
Comanche -88, Såld
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Re: Extraljus.....vad ska man välja?
Är nån som har xenon-extraljus missnöjd med dessa av någon anledning?
Alla låter så förbannat positiva så man lär väl prova själv snart
Jag funderar lite över vilken konfiguration jag ska ha i vinter, mina alternativ:
1. Behålla det jag har just nu, två 100W SIM i bra skick, är väl skapligt bra men gillar inte ljuset som blir av det blå glaset.
2. HID-konvertera SIM'arna. Hur funkar HID och blått glas?
3. har 4st NBB 175 liggande, helt nya. Montera alla 4 med halogen.
4. Montera 2-4 NBB med HID.
Om jag sätter i xenon, räcker det med 35W?
Vill ju ha mycket ljus men ifjol var det ett helvete att åka E4 en regnig höstnatt pga väldigt reflekterande trafikskyltar. Då hade jag ändå bara 2x100W SIM.
Alla låter så förbannat positiva så man lär väl prova själv snart
Jag funderar lite över vilken konfiguration jag ska ha i vinter, mina alternativ:
1. Behålla det jag har just nu, två 100W SIM i bra skick, är väl skapligt bra men gillar inte ljuset som blir av det blå glaset.
2. HID-konvertera SIM'arna. Hur funkar HID och blått glas?
3. har 4st NBB 175 liggande, helt nya. Montera alla 4 med halogen.
4. Montera 2-4 NBB med HID.
Om jag sätter i xenon, räcker det med 35W?
Vill ju ha mycket ljus men ifjol var det ett helvete att åka E4 en regnig höstnatt pga väldigt reflekterande trafikskyltar. Då hade jag ändå bara 2x100W SIM.
Re: Extraljus.....vad ska man välja?
Jag vet inte om det är olika med olika märken men jag tycker att dom tänds vääääldigt långsamt, kanske för man är van med led ljus på pickisen
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Extraljus.....vad ska man välja?
Håller med Danne. Tänds långsamt å svalnar rätt fort så det tar lääänge igen å tända. Exvis om du kör landsväg å får många möten. Då tar det en stund innan dom brinner med full styrka. Led på taket å hid i fronten kör jag med å kommer mest troligt ta bort hid å ersätta med led
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Re: Extraljus.....vad ska man välja?
Ja det där LED ramperna är ju också intressanta men där kan det nog hända mycket om man väntar ett år eller två. Ifs är ju utvecklingen beroende av att folk köper det som redan finns men det lasset kan ni andra få dra
Egentligen är det svårt att säga nåt utan att ha sett ett i verkligheten.
Det är ju en del trafik på vägen till jobbet men nån bil kan man väl möta innan xenonlamporna svalnar så mycket att det blir en ny "kallstart"?
Var och kollade på en kompis bil som han konverterade extraljusen på under vårvintern, redan nu hade en lampa slocknat. Verkar vara ganska vanligt av det jag läst på nätet att billiga (kina-) lampor och ballaster inte håller så bra.
Jag vet inte, låter som att HID är det rätta i halvljus men i extraljusen är jag lite tveksam.
Egentligen är det svårt att säga nåt utan att ha sett ett i verkligheten.
Det är ju en del trafik på vägen till jobbet men nån bil kan man väl möta innan xenonlamporna svalnar så mycket att det blir en ny "kallstart"?
Var och kollade på en kompis bil som han konverterade extraljusen på under vårvintern, redan nu hade en lampa slocknat. Verkar vara ganska vanligt av det jag läst på nätet att billiga (kina-) lampor och ballaster inte håller så bra.
Jag vet inte, låter som att HID är det rätta i halvljus men i extraljusen är jag lite tveksam.
Re: Extraljus.....vad ska man välja?
Jag tycker Ledramperna lyser riktigt bra men dom lyser inte lika långt som ett vanligt extraljus gör men dom lyser desto bredare och ljusare.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Extraljus.....vad ska man välja?
Ska man konvertera till xenon rekommenderar jag vvme, dom är inte billigast på eBay men några jag har har iaf överlevt 3 vintrar. Har över lag bra erfarenheter från deras grejer. Dom både tänder snabbt och verkar hålla jämn kvalitet. Har nog köpt minst ett 20-30 tal satser åt mig och bekanta, tror det är en lampa som inte funkade från början.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Extraljus.....vad ska man välja?
Nä inte blir det som en ny kallstart, eller det beror ju på hur mycket trafik det är, men om du får vänta en till ett par minuter så tar det en liten stund å få full styrka igen. Detta tycker jag är irriterande! Men LED i kombination HID funkar bra, då får man mycket ljus direkt (LED) å längden med HIDIsuzuDiesel skrev:Ja det där LED ramperna är ju också intressanta men där kan det nog hända mycket om man väntar ett år eller två. Ifs är ju utvecklingen beroende av att folk köper det som redan finns men det lasset kan ni andra få dra
Egentligen är det svårt att säga nåt utan att ha sett ett i verkligheten.
Det är ju en del trafik på vägen till jobbet men nån bil kan man väl möta innan xenonlamporna svalnar så mycket att det blir en ny "kallstart"?
Var och kollade på en kompis bil som han konverterade extraljusen på under vårvintern, redan nu hade en lampa slocknat. Verkar vara ganska vanligt av det jag läst på nätet att billiga (kina-) lampor och ballaster inte håller så bra.
Jag vet inte, låter som att HID är det rätta i halvljus men i extraljusen är jag lite tveksam.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
- Beroende
- Inlägg: 1011
- Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
- Ort: Krokån (sollefteå)
Re: Extraljus.....vad ska man välja?
Har köp därifrån med å som sägs tänder snabbt, snabbare än tex xenonkungens "kvalitets" satserhenke_99 skrev:Ska man konvertera till xenon rekommenderar jag vvme, dom är inte billigast på eBay men några jag har har iaf överlevt 3 vintrar. Har över lag bra erfarenheter från deras grejer. Dom både tänder snabbt och verkar hålla jämn kvalitet. Har nog köpt minst ett 20-30 tal satser åt mig och bekanta, tror det är en lampa som inte funkade från början.
Å Kvaliten är jag nöjd med har haft min första sats i 3år nu å fungerar klockrent å kompisen har haft sina i 5år.
Sen vet jag inte om jag har haft otur med råkat ut för 2balaster som gett sig för mig på några jag köpte i vintras, samt dom två satserna med 35w jag köpte har balasten get sig. Men ska ta kontakt om reklamation så får man se hur dom är å göra med på den punkten med
Men har flertalet bekanta som kör med dessa satser som ej haft några bekymmer på 3-5år så är bra skit helt enkelt
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..
Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..
Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Re: Extraljus.....vad ska man välja?
Jahapp, nu har mörkret kommit krypande länge nog, nu ska den bekämpasIsuzuDiesel skrev:Är nån som har xenon-extraljus missnöjd med dessa av någon anledning?
Alla låter så förbannat positiva så man lär väl prova själv snart
Jag funderar lite över vilken konfiguration jag ska ha i vinter, mina alternativ:
1. Behålla det jag har just nu, två 100W SIM i bra skick, är väl skapligt bra men gillar inte ljuset som blir av det blå glaset.
2. HID-konvertera SIM'arna. Hur funkar HID och blått glas?
3. har 4st NBB 175 liggande, helt nya. Montera alla 4 med halogen.
4. Montera 2-4 NBB med HID.
Om jag sätter i xenon, räcker det med 35W?
Vill ju ha mycket ljus men ifjol var det ett helvete att åka E4 en regnig höstnatt pga väldigt reflekterande trafikskyltar. Då hade jag ändå bara 2x100W SIM.
Det som blev av mina funderingar ovan var både alternativ 2 & 3.
Köpte 35W HID sats och satte i SIM'arna, det visade sig bli bökigt att gömma ballasten på Skodan så jag satte dem i sambons Golf IV istället.
Hon hade 2st NBB med bred ljusbild som jag tog till min och sen la jag till 2 av mina nya med pencilbeam ljusbild. I dessa kör jag med halogen.
HID-konverteringen är jag faktiskt lite besviken på, nu hade det ju säkert blivit bättre i lampor med skarpare ljusbild än SIM och om jag hade tagit starkare lampor. 35W xenon lyser ungefär lika som de 100W halogen jag hade i tidigare. Starttiden tycker jag däremot inte är nån fara, kanske blir längre på vintern?
Kan tillägga att jag aldrig varit nöjd med lyset i SIM med blått glas, jag har inte förstått grejen med det. På vintern lyser det ju vitt så in i h**vete men på blöta höstvägar ser man knappt att extraljusen är tända...
Kollade även på LED ramper men de är lite dyra. Vågade inte köpa billiga Kina-ramper, de har väl knappast de senaste LED'arna.
Re: Extraljus.....vad ska man välja?
@IsuzuDiesel
Att du inte är nöjd med HID konverteringen kan nog bero på flera orsaker men det låter ganska rimligt det du beskriver.
SIM:arna är billiga lågkvalitetslampor som visserligen ger bra ljus för betald krona (prisvärda men inte mer). Man ska nog inte har för höga förväntningar på dessa lampor. Många skriver att det skulle vara samma lampa som någon hella variant men jag är helt övertygad om att det absolut inte är fallet.
Alla inlägg jag läst som handlar om HID konverteringe avråder från att konvertera lampor med blått glas. De flesta brukar till och med avråda från att överhudtaget välja lampor med blått glas även till halogen. Man kan inte förvänta sig att bli nöjd om man konverterar lampor med blått glas ingen verkar ha blivit nöjd med det förut.
35watt HID motsvarar ungefär 100w halogen så det stämmer nog med din iaktagelse att de lyser ungefär lika.
För mig passar HID förträffligt. Jag kör 35w HID i vita SIM "flood" och Bosch bigknick pencil. Jag får bättre ljus med 4x35w än vad jag fick med 4x100w men med en tredjedel av belastningen på generatorn.
Men jag kommer att byta SIM:arna mot ett par Bosch bigknick flood som jag har liggande. Eventuellt låter jag SIM:arna hänga med ett tag till. När priset blir rätt byter jag nog några av lamporna mot LED:ar i stället.
passade inte HID:arna i NBB 175 eller varför valde du att konvertera SIMarna? Det du kan göra är att skaffa ett par NBB 225 (som har H1 precis som SIM:arna) och flytta HID satsen dit och du kommer nog bli ganska mycket nöjdare. Är du ute efter "herrejösses ljus" så måste du har mer än 35W HID.
Är det mycket trafik så att du måste köra mycket på halvljus ska du nog satsa på LED. Kan du som jag köra på helljus nästan hela vägen fram till jobbet så fungerar HID helt OK.
Att du inte är nöjd med HID konverteringen kan nog bero på flera orsaker men det låter ganska rimligt det du beskriver.
SIM:arna är billiga lågkvalitetslampor som visserligen ger bra ljus för betald krona (prisvärda men inte mer). Man ska nog inte har för höga förväntningar på dessa lampor. Många skriver att det skulle vara samma lampa som någon hella variant men jag är helt övertygad om att det absolut inte är fallet.
Alla inlägg jag läst som handlar om HID konverteringe avråder från att konvertera lampor med blått glas. De flesta brukar till och med avråda från att överhudtaget välja lampor med blått glas även till halogen. Man kan inte förvänta sig att bli nöjd om man konverterar lampor med blått glas ingen verkar ha blivit nöjd med det förut.
35watt HID motsvarar ungefär 100w halogen så det stämmer nog med din iaktagelse att de lyser ungefär lika.
För mig passar HID förträffligt. Jag kör 35w HID i vita SIM "flood" och Bosch bigknick pencil. Jag får bättre ljus med 4x35w än vad jag fick med 4x100w men med en tredjedel av belastningen på generatorn.
Men jag kommer att byta SIM:arna mot ett par Bosch bigknick flood som jag har liggande. Eventuellt låter jag SIM:arna hänga med ett tag till. När priset blir rätt byter jag nog några av lamporna mot LED:ar i stället.
passade inte HID:arna i NBB 175 eller varför valde du att konvertera SIMarna? Det du kan göra är att skaffa ett par NBB 225 (som har H1 precis som SIM:arna) och flytta HID satsen dit och du kommer nog bli ganska mycket nöjdare. Är du ute efter "herrejösses ljus" så måste du har mer än 35W HID.
Är det mycket trafik så att du måste köra mycket på halvljus ska du nog satsa på LED. Kan du som jag köra på helljus nästan hela vägen fram till jobbet så fungerar HID helt OK.
VW TARO -95
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Re: Extraljus.....vad ska man välja?
Ja det var just att jag hade en H1 sats hemma som styrde vilken lampa som blev konverterad.
NBB 175 har H3, men går det verkligen att få dit en xenonlampa i dem, huset är ju riktigt slimmat?
Jag tror också att det är just SIM lamporna som är orsaken till att jag inte blev så nöjd, jag ser ju att det blir mer ljus nu än med halogen men inte så det är värt det. Som jag skrev så är det där med blått glas inget för mig, har inte sett nån avråda från att sätta i HID-lampor i såna men det stämmer säkert, blev inget vidare ljus faktiskt.
NBB 175 har H3, men går det verkligen att få dit en xenonlampa i dem, huset är ju riktigt slimmat?
Jag tror också att det är just SIM lamporna som är orsaken till att jag inte blev så nöjd, jag ser ju att det blir mer ljus nu än med halogen men inte så det är värt det. Som jag skrev så är det där med blått glas inget för mig, har inte sett nån avråda från att sätta i HID-lampor i såna men det stämmer säkert, blev inget vidare ljus faktiskt.
Re: Extraljus.....vad ska man välja?
Jag vet inte om det går att sätta xenon i NBB 175 jag har inte titta närmare på dessa.
Nu hade ju du redan de blå SIM:arna sedan tidigare så det är ju inte så mycket att säga om dem.
Om du vill ha xenonkonverterade extraljus så har ju i princip två alterativ förutom att använda xenon i de blåa SIM:arna.
1 skaffa nya extraljus med H1 sockel och behålla befintliga HID:ar
2 skaffa nya HID:ar med H3 sockel och testa dem i NBB:erna du har. Fungerar de inte där så måste du skaffa större extraljus med H3 socklar.
NBB 225 har väl H1 socklar och anses vara riktigt bra extraljus men kostar en slant även hella har väl H1 i flera av sina modeller. Bosch bigknick har H3 och är riktigt bra extraljus de med kanske inte riktigt i klass med NBB men ungefär som Hella skulle jag gissa. Vissa gillar Hellas extraljus bättre än bosch och andra föredrar bosch. Bosch bigknick kostar väl runt 500kr och NBB255 runt 900kr så du får nästan både H3 HID 55watt och Bosch bigknick för samma pris som ett par NBB 225. Jag har aldrig haft förmånen att testa NBB225 eller 55watt xenon. Men 55w i ett par bigknick är avsevärt bättre än 35w i blåa SIM:ar
Du skulle kunna skaffa ett par SIM:ar med vita glas men jag tror att skillnaden inte blir tillräckligt stor för att motivera ett köp.
Sedan är det ju trots allt så att LED är bättre på de flesta punkter utom på ljuslängden och priset. Så om du ska lägga ut nästan 2000kr på nya lampor så är ju frågan om det är försvarbart att inte välja LED.
Dina xenonkonverterade SIMar kan du säkert sälja på blocket och få pengarna tillbaka för HIDen
Det är alltid svårt att råda folk för upplevelsen är ju så subjektiv . Jag är nöjd med 35w xenon men det betyder inte att någon annan är nöjd med samma belysning. Jag valde 35watt för att kunna ha flera ljuspunkter utan att belasta generatorn mer än nödvändigt och för att priset var överkomligt. Jag läste nog över 100 inlägg på olika forum innan jag bestämde mig (ja jag är velig, nästan som ett "fruntimmer").
Nu hade ju du redan de blå SIM:arna sedan tidigare så det är ju inte så mycket att säga om dem.
Om du vill ha xenonkonverterade extraljus så har ju i princip två alterativ förutom att använda xenon i de blåa SIM:arna.
1 skaffa nya extraljus med H1 sockel och behålla befintliga HID:ar
2 skaffa nya HID:ar med H3 sockel och testa dem i NBB:erna du har. Fungerar de inte där så måste du skaffa större extraljus med H3 socklar.
NBB 225 har väl H1 socklar och anses vara riktigt bra extraljus men kostar en slant även hella har väl H1 i flera av sina modeller. Bosch bigknick har H3 och är riktigt bra extraljus de med kanske inte riktigt i klass med NBB men ungefär som Hella skulle jag gissa. Vissa gillar Hellas extraljus bättre än bosch och andra föredrar bosch. Bosch bigknick kostar väl runt 500kr och NBB255 runt 900kr så du får nästan både H3 HID 55watt och Bosch bigknick för samma pris som ett par NBB 225. Jag har aldrig haft förmånen att testa NBB225 eller 55watt xenon. Men 55w i ett par bigknick är avsevärt bättre än 35w i blåa SIM:ar
Du skulle kunna skaffa ett par SIM:ar med vita glas men jag tror att skillnaden inte blir tillräckligt stor för att motivera ett köp.
Sedan är det ju trots allt så att LED är bättre på de flesta punkter utom på ljuslängden och priset. Så om du ska lägga ut nästan 2000kr på nya lampor så är ju frågan om det är försvarbart att inte välja LED.
Dina xenonkonverterade SIMar kan du säkert sälja på blocket och få pengarna tillbaka för HIDen
Det är alltid svårt att råda folk för upplevelsen är ju så subjektiv . Jag är nöjd med 35w xenon men det betyder inte att någon annan är nöjd med samma belysning. Jag valde 35watt för att kunna ha flera ljuspunkter utan att belasta generatorn mer än nödvändigt och för att priset var överkomligt. Jag läste nog över 100 inlägg på olika forum innan jag bestämde mig (ja jag är velig, nästan som ett "fruntimmer").
Senast redigerad av joones den tis aug 27, 2013 6:00, redigerad totalt 1 gånger.
VW TARO -95