Extraljus.....vad ska man välja?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

DieselLinus
Hemmastadd
Inlägg: 126
Blev medlem: lör apr 27, 2013 19:31
Ort: Bettna

Re: Extraljus.....vad ska man välja?

Inlägg av DieselLinus » fre okt 11, 2013 21:23

Jag vill ha spot. Jag har 3 bigknick med 100w xenon i grillen och dom är det bredd på.
Cheva silverado K1500 6,5Td -95
Cheva G20 Roadstar -89
Mb 220d -75
Mb 300d stt-turbo lang -79
Mb 307d biltransport -82
Volvo N84 A-traktor med Hiab 550
Volvo starke Epa med hiabkran -59
Volvo starke A-traktor med hiabkran -62
+en hög med grållar...

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Extraljus.....vad ska man välja?

Inlägg av Danne » fre okt 11, 2013 22:29

Ska jag vara ärlig så tror jag inte att den led rampen kommer att märkas så jätte mycket om du har 300 W xenon i fronten.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

DieselLinus
Hemmastadd
Inlägg: 126
Blev medlem: lör apr 27, 2013 19:31
Ort: Bettna

Re: Extraljus.....vad ska man välja?

Inlägg av DieselLinus » lör okt 12, 2013 8:38

Jag tänkte isåfall ha den på lastgallret bakom hytten. Men det kanske inte blir någon skillnad... :)
Cheva silverado K1500 6,5Td -95
Cheva G20 Roadstar -89
Mb 220d -75
Mb 300d stt-turbo lang -79
Mb 307d biltransport -82
Volvo N84 A-traktor med Hiab 550
Volvo starke Epa med hiabkran -59
Volvo starke A-traktor med hiabkran -62
+en hög med grållar...

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Extraljus.....vad ska man välja?

Inlägg av Danne » lör okt 12, 2013 9:21

Om du har plats så skulle nog jag nog satsat på tre bosh med pencile beam eller något sådant för dom lyser starkt mycket längre än vad någon led ramp jag har testat har gjort.

Det enda en ledramp kan spöa ett vanligt typ hella xtraljus i är starkt, kort, brett ljus, på längden är ledramperna inte i närheten, i alla fall inte av det jag har testat.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Re: Extraljus.....vad ska man välja?

Inlägg av Marcus-84 » lör okt 12, 2013 15:06

300w halogen i Bosch navigator ,på firmabilen, lyser bra mycket sämre (både kortare å smalare trots ett punktljus) än 220w LED-rampen jag har på min egen bil.

Men 300w xeno kommer du aldrig slå med LED idag. Dock så är det ju nära 30sek tändtid på 100w xenon (kallstart) så ett komplement med LED är ju en bra idé :D
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

dahla
Hemmastadd
Inlägg: 105
Blev medlem: tis mar 08, 2011 17:15
Ort: Söderköping

Re: Extraljus.....vad ska man välja?

Inlägg av dahla » fre okt 18, 2013 6:30

Sticker ut nästan och väntar på lynchmobben :D

En stor anledning till att HID och LED upplevs som så mycket bättre än halogen rent ljusmässigt är enligt mig följande...

Människan är av naturen lat och snål... LED och HID är färdiga kit där man bara behöver ansluta strömkablarna till plus, jord och stjäla styrström från helljusen... fix och färdigt... får ljusen inte tillräckligt med ström så lyser dom inte alls... enkelt så min dementa mormor skulle kunna koppla in ljusen om hon bara kom ihåg vart hon lagt instruktionerna...

När det gäller halogen har man sett så mycket tokigheter så långt ifrån hälften vore nog... strömtjuvar, dåligt klämda kabelskor, fel kabelarea och fel kablar (folk använder kablar tänkta för inomhusdragningar i hus), dålig jord, kabelkitt från JULA/Biltema och rent tokiga eller farliga dragningar...

Jag gjorde ett litet test igår på en installation som är gjord av en vanlig märkesverkstad där man har monterat 4 extraljus med halogen 55w kopplade via två relä. Vid mätning får jag ut 10,8 volt på vardera extraljus med bilen igång och ett motorvar på 1200rpm. Det glöder ju knappt om ett lyse som inte får den matning den är tänkt att få. Efter lite omkoppling och några bytta kabelskor fick jag ut 13.2 volt till extraljusen och det blir en enorm skillnad i ljusstyrka.

Kan man inte koppla el i en bil på rätt sätt så ska man lämna bort arbetet till någon som faktiskt kan... eller så köper man HID/LED och tycker att 100watt HID/LED lyser mycket starkare än 100watt halogen... :mrgreen:

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: Extraljus.....vad ska man välja?

Inlägg av mantajohan » fre okt 18, 2013 9:14

hade 3st xenon på jobbebilarna men dom går ju itu efter bara 1,5år /30 000mil och kostar kovan att byta ca 4000:-

chefen köpte biltemas halogen extralyse (597;. för 3st) dom lyser betydligt bättre/längre/bredare dom har full styrka direkt och inget blått värdelöst lyse iheller :tumbup: :woot:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Extraljus.....vad ska man välja?

Inlägg av OBELIX » mån nov 04, 2013 0:36

Nu kan jag dela med mej av mina intryck efter att ha monterat in xenonkonvertering i mina Bosch extraljus.

Köpte tre 60 W satser från xenonkungen- mycket smidigt och snabb leverans :tumbup:

Installationen var enkel, men jag tyckte att grejerna var lite för färgglada för min smak så allt lackades med svart fälgfärg efter montering så man inte ska se röda och blå kablar och bländvita ballaster som kan locka till sej klåfingriga ungdj***ar.

Jag hade 100 W halogen förut och tyckte att det blev lite vita fläckar i terrängen av dom, trodde att det skulle bli lite mer spridning av ljuset med xenon så det "problemet" skull minska. Det visade sej att jag fick rätt så ljuset sprids i lykthuset från en större punkt än med en glödlampa, nu går ljuskäglorna i varandra på ett bättre sätt än tidigare.

Lite mer blåaktigt ljus men det är inget som jag tror kommer upplevas negativt framöver. Jämfört med innan så är det ett helt otroligt bra ljus som jag är mycket nöjd med. Jag åker till jobbet strax före fem på morgonen och då möter jag kanske tre, fyra bilar på två mil, så dom kommer funka bra för min del.

Starttiden är ca 3-4 sekunder från noll, men har man bara haft extraljusen släckta max en minut så är det full effekt direkt.

Allt som allt kostade det 1730 Kr med frakt och allt- och det tycker jag är prisvärt.

Så tyckte i alla fall OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: Extraljus.....vad ska man välja?

Inlägg av volvorobban86 » mån nov 04, 2013 7:18

Sambons blazer s10 har fått 2 st bosch big knicks med 75w xenon (ebay)

Samt ett 35w kitt till halvljuset med speedstart ballaster. (humanhabbit)

Så nu är hon nöjd :tumbup:
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Re: Extraljus.....vad ska man välja?

Inlägg av IsuzuDiesel » tor jul 17, 2014 14:22

Jahapp, dags att få till lyset igen, vi går mot mörkare tider :jump:

Ifjol köpte jag ett 35W HID konverteringskit från Jula och satte i mina blåa SIM (finns lite om det på sidan 3 i denna tråd), har inte direkt varit någon höjdare såhär långt. Filmade mot garageväggen igår kväll och det tar 30-40 sek innan det är riktigt 100% lyse, efter att ha varit släckta i 10s så dröjer det också ett tag innan det är fullt drag. Och det nu på sommaren, på vintern är det väl ännu segare.

Eftersom alla verkar så nöjda så funderar jag på att xenon en chans till så vad ska jag köpa för nåt för att få lampor som tänds snabbt och lyser bra, står ju aldrig nåt om uppstartstiden på hemsidorna?
Hur är dessa: http://www.humanhabit.se/se/xenonkit/xe ... onkit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vore fint att få se en filmsnutt på uppstart av en kall lampa.

Är det standardkontakter i lampor och ballaster, kan jag köpa en snabbare ballast till mina jula-lampor?
Tex http://www.humanhabit.se/se/xenontillbe ... -watt.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En bild på 100w halogen vs 35w xenon, bilens original helljus är också tänt:
Bild

EDIT: kollade med Humanhabit och det är likadana kontakter på mina långsamma ballaster som på deras speedstarter. De ska tända lampan till 100% på 10s och ger bra med ljus efter 5s, ganska långsamt ändå.
Ska fundera hur jag gör, de lyser ju jävligt bra men halogen tänds direkt...

EDIT2: det var visst Biltemas xenonkit jag hade, var helt säker på att det var Julas... :rodnar:
Senast redigerad av IsuzuDiesel den lör jul 19, 2014 14:15, redigerad totalt 1 gånger.

Wr-JoL
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons feb 19, 2014 20:13
Ort: Örnsköldsvik

Re: Extraljus.....vad ska man välja?

Inlägg av Wr-JoL » tor jul 17, 2014 20:44

För mig är extraljus en ljus från vägren till vägren börjar lysa minst 50m framför bilen, hela bredden och så långt det går.
Närmare har man bilens ordinarie ljus. Samt ser man något där så är det ju inget syfte det är ju nästan försent i vart fall.

Arbetsljus / extraljus för upp till 50m framför fordonet = LED bra alternativ.

Kollar man olika tester på LED extraljus så är det i mitt tycker mycket dålig spridning. Blir massor med lysa punkter inget homogent ljus. Väldigt bedrövligt räckvidd.
Därmot använder jag flera själv som arbetsljus på andra fordon och är mycket nöjd.
Är väl ett par tidningar som haft tester.

Extraljus för 50- 1000m = Xenon.
Vill man pruta räckvidd, pris och ljus = Halogen.
Extra "halvljus" = LED , Halogen (smålampor etc) , Xenon.

Vär att tänka på när det gälller Xenon är att beroende på fabrikat. Så kan startströmmen första gången (kallstart) vara ganska hög. Samt att vissa billiga kan orsaka vissa störningar ex Radio.
Bra xenon är snabba att starta. Ja absolut första gången tar det lite tid innan max ljus. Men vid ex avbländning och återstart tycker jag dom är mycket snabba.

Min erfarenhet är att ex 1x bosch big Bnick (100W) halogen har ingen chans mot ett Xenon 55W (1,5ggr ljustet) men mot 35W kanske.

Idag kör jag 4x bosch navigator med 55w WWME Xenon. Dom ger bred och lång ljusbil. Xenon är snabb och har inte varit några problem. Förutom någon kontakt som lossnat.
Syftet men denna installation är pendlarbil. På mindre väg där man kan nyttja dom mycket.

Har även blibit lite imponerad av en installation med Hella 200 FF jag gjorde åt en bekant. Där det inte fick se så "vulgärt" ut... 4x100w halogen gav fin spridning och ljus. Klar imponerat av ljus med tanke på storlek. Även om inte som Xenon..

Skulle jag göra en ny installation idag.

NBB, Hella, Bosch etc kvittar. Stor reflektor men bred ljusbild. (Punkt /spotljus ger mig inget..)
Xenon 55w ( Kanske kanske 75w eller 100w om man hittar någon bra. Har än inte sett några som varit snabba och bra som 55w. Förutom att visst tusan lyser 75/100w mer.)
Minst 3st men troligen 4st igen. gillar att ha en på varje vägren och två på vägbanan.

HenkeS
Beroende
Inlägg: 1057
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:19
Ort: västerbottniska inlandet

Re: Extraljus.....vad ska man välja?

Inlägg av HenkeS » sön jul 20, 2014 21:18

jag har vanliga halogen 4x100w i fronten, lyser fullt tillräckligt tycker jag, kommer ändå inte hinna köra ikapp ljuset :P
ska bara modifiera kablaget till halvljuset så man får ut mer av dom. (snuten gillar inte mina alternativa halvljus på 100w projektor, trots korrekt ljusbild, dom kanske menar det är dimljus :lol:
däremot är min erfarenhet att ljusen ska sitta högt. blir så mkt bättre spridning/längd på dem då.
Ex en kompis låga merca med 4 navigator i fronten (100w) lös sämre än farsans 3 rektangulära hella på taket (nissan terrano) och 55w 8)
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

chevyoffroad
Rutinerad
Inlägg: 265
Blev medlem: mån aug 03, 2009 17:15
Ort: värmland

Re: Extraljus.....vad ska man välja?

Inlägg av chevyoffroad » tis jul 22, 2014 9:30

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... amp-42373/" onclick="window.open(this.href);return false;

har någon testat extraljusramperna från biltema?

funderar på en till tjejens Rav4 då hon inte vill ha typ Hella 3000
K1500 silverado -99 SÅLD

Mitsubishi L200 DC 2,5 TD -04

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Re: Extraljus.....vad ska man välja?

Inlägg av IsuzuDiesel » sön aug 31, 2014 17:24

IsuzuDiesel skrev:Jahapp, dags att få till lyset igen, vi går mot mörkare tider :jump:

Ifjol köpte jag ett 35W HID konverteringskit från Jula och satte i mina blåa SIM (finns lite om det på sidan 3 i denna tråd), har inte direkt varit någon höjdare såhär långt. Filmade mot garageväggen igår kväll och det tar 30-40 sek innan det är riktigt 100% lyse, efter att ha varit släckta i 10s så dröjer det också ett tag innan det är fullt drag. Och det nu på sommaren, på vintern är det väl ännu segare.

Eftersom alla verkar så nöjda så funderar jag på att xenon en chans till så vad ska jag köpa för nåt för att få lampor som tänds snabbt och lyser bra, står ju aldrig nåt om uppstartstiden på hemsidorna?
Hur är dessa: http://www.humanhabit.se/se/xenonkit/xe ... onkit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vore fint att få se en filmsnutt på uppstart av en kall lampa.

Är det standardkontakter i lampor och ballaster, kan jag köpa en snabbare ballast till mina jula-lampor?
Tex http://www.humanhabit.se/se/xenontillbe ... -watt.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En bild på 100w halogen vs 35w xenon, bilens original helljus är också tänt:
Bild

EDIT: kollade med Humanhabit och det är likadana kontakter på mina långsamma ballaster som på deras speedstarter. De ska tända lampan till 100% på 10s och ger bra med ljus efter 5s, ganska långsamt ändå.
Ska fundera hur jag gör, de lyser ju jävligt bra men halogen tänds direkt...

EDIT2: det var visst Biltemas xenonkit jag hade, var helt säker på att det var Julas... :rodnar:
Citerar mig själv, har nyss bytt Biltema-drivdonen mot nåt från Kina och skillnaden var grym!
Lampan lyser bra efter 10s och helt fullt efter 15-20s då hade biltemaballasten bara börjat komma igång, med mindre än 50% av ljuset. Skillnaden i ljus är som att jämföra 55W halogen med 100W halogen och ändå är det fortfarande 35w HID, ej speedstart, har tillomed samma lampor som tidigare.
Så nu ska jag göra ett nytt försök med xenon, får se om jag blir mer nöjd i höst :)

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Re: Extraljus.....vad ska man välja?

Inlägg av IsuzuDiesel » tis mar 21, 2017 19:49

Lyfter upp den här gamla tråden igen, har lite funderingar på reläer.
Det är så att jag har en LED-ramp på brukisen, en Octavia 4x4 TDI 2008, och får ibland felmeddelande på att vänster helljus inte fungerar. Det är från den som jag tagit ström till extraljusreläet.
Lampan funkar och ledrampen tänds och släcks som den ska men jag har för mig att jag läst nånstans att man ska ha ett relä med diod eller nåt på moderna bilar?

Felmeddelandet kan tändas helt när som helst, behöver inte vara i samband med att jag slår på helljuset.

Skriv svar